• Linn94a

    Kronofogden

    Har flera skulder hos KF och har utmätning på lönen. Vill betala tillbaka och behöver då att dom drar tillbaka det från KF. Men för att dra tillbaka begär inkassobolagen att jag ska betala ca 1500 per skuld.

    Går det att komma runt på något sätt? Hur ska jag lyckas få fram mer än 10 000 när jag redan har utmätning. Vill kunna betala så fort som möjligt genom en avbetalningsplan, vilket dom går med på med sänkt/ingen ränta.

    Hur gör jag? Går ju inte att ta tillbaka skulderna om jag ska betala 1500 på varje skuld..

  • Svar på tråden Kronofogden
  • BurningDiamond

    Du kan inte göra speciellt mycket nu. När du låter dina skulder förfalla tills de går till fogden med löneutmätning är du ganska körd.

  • Linn94a
    Transan88 skrev 2019-04-18 09:45:35 följande:

    Lätt att vara efterklok.. Försök görs bättre val i framtiden så slipper du hamna där igen.


    Visst är det så, det förstår jag med. Men efterfrågade tips för att komma ur denna sits som jag sitter i nu.
  • brallison

    Det går inte att komma runt det - när inkassobolag skickar dina skulder till KFM, betalar de dessa 1500 kr per skuld till KFM. Om de inte får betald dessa 1500 från dig, så står de själva för kostnader och det tror jag inte att nåt bolag går med på det.

  • Anonym (suck)
    Linn94a skrev 2019-04-17 21:35:46 följande:

    Har flera skulder hos KF och har utmätning på lönen. Vill betala tillbaka och behöver då att dom drar tillbaka det från KF. Men för att dra tillbaka begär inkassobolagen att jag ska betala ca 1500 per skuld.

    Går det att komma runt på något sätt? Hur ska jag lyckas få fram mer än 10 000 när jag redan har utmätning. Vill kunna betala så fort som möjligt genom en avbetalningsplan, vilket dom går med på med sänkt/ingen ränta.

    Hur gör jag? Går ju inte att ta tillbaka skulderna om jag ska betala 1500 på varje skuld..


    Du har alltså minst sju skulder som gått till KFM?
  • Anonym (lax)

    Lättare att bara låta utmätningen ticka på tills det är betalt.

  • Linn94a
    Anonym (suck) skrev 2019-04-18 10:10:57 följande:

    Du har alltså minst sju skulder som gått till KFM?


    Ja, det är mer än sju. Räntorna tickar på mer än jag hinner betala av. Så behöver få bort dom omgående och göra upp om en avbetalningsplan.
  • Anonym (lax)

    Är väl borgenären som bestämmer räntan, mao tjänar du ingenting på att flytta tillbaka skulderna till inkasso.

  • Anonym (lax)

    Fast med en avbetalningsplan direkt är räntan oftast förhandlingsbar iof. Så ignorera mitt tidigare inlägg.

  • Jamesdio

    Om du med löneutmätning inte ens betalar av på kapitalskulderna kommer skulderna fortsätta växa och du kommer aldrig kunna betala av via löneutmätning. Har du tittat på möjligheterna att få skuldsanering?

    Annars måste du öka inkomsterna genom att tex jobba över, ta ett extrajobb eller få ett mer välbetalt jobb som ger dig möjlighet att betala mer direkt eller som ökar summan du kan betala via löneutmätning.

    En möjlighet kan ju också vara om du har någon närstående som kan hjälpa dig med den summan du behöver för att komma loss.

    En sista utväg (som du endast ska överväga om du är helt säker på att du klarar det) är att söka något lån som man kan få trots betalningsanmärkningar och skuldsaldo (vet inte om det ens är möjligt för dig).

    Andra möjligheter är att sälja av onödiga prylar, se över dyra abonnemang, snäva in din budget så mycket du kan så att du får loss lite till att lägga på skulderna. Se ett par avsnitt av lyxfällan. Nu vet jag ju inte vad du lägger dina pengar på så om du redan gör allt detta kan du ju bortse från tipset.

    Registrera dig på en sommarkurs eller gå en distanskurs om du är berättigad till CSN?

  • Anonym (Arbetsgivare)

    Kolla med din chef om dom har möjlighet att hjälpa dig.
    Jag hade en anställd som hade problem som du. Vi löste det genom att vi som arbetsgivare betalade av hens skulder och hen fick en skuld till oss. Hen kunde då betala av till oss utan att räntan tickade på.

  • Linn94a
    Jamesdio skrev 2019-04-23 10:14:15 följande:

    Om du med löneutmätning inte ens betalar av på kapitalskulderna kommer skulderna fortsätta växa och du kommer aldrig kunna betala av via löneutmätning. Har du tittat på möjligheterna att få skuldsanering?

    Annars måste du öka inkomsterna genom att tex jobba över, ta ett extrajobb eller få ett mer välbetalt jobb som ger dig möjlighet att betala mer direkt eller som ökar summan du kan betala via löneutmätning.

    En möjlighet kan ju också vara om du har någon närstående som kan hjälpa dig med den summan du behöver för att komma loss.

    En sista utväg (som du endast ska överväga om du är helt säker på att du klarar det) är att söka något lån som man kan få trots betalningsanmärkningar och skuldsaldo (vet inte om det ens är möjligt för dig).

    Andra möjligheter är att sälja av onödiga prylar, se över dyra abonnemang, snäva in din budget så mycket du kan så att du får loss lite till att lägga på skulderna. Se ett par avsnitt av lyxfällan. Nu vet jag ju inte vad du lägger dina pengar på så om du redan gör allt detta kan du ju bortse från tipset.

    Registrera dig på en sommarkurs eller gå en distanskurs om du är berättigad till CSN?


    Tack snälla för alla svar, ska kolla upp det och se om det går att lösa på något sätt. Får nog försöka låna av någon för att iallafall få bort dom från KF.
  • Linn94a
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-23 11:41:22 följande:

    Kolla med din chef om dom har möjlighet att hjälpa dig.

    Jag hade en anställd som hade problem som du. Vi löste det genom att vi som arbetsgivare betalade av hens skulder och hen fick en skuld till oss. Hen kunde då betala av till oss utan att räntan tickade på.


    Vad generöst gjort, ska absolut kolla upp det alternativet.
  • Anonym (12345)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-23 11:41:22 följande:

    Kolla med din chef om dom har möjlighet att hjälpa dig.
    Jag hade en anställd som hade problem som du. Vi löste det genom att vi som arbetsgivare betalade av hens skulder och hen fick en skuld till oss. Hen kunde då betala av till oss utan att räntan tickade på.


    Jag hade inte blandat in arbetsgivare, din arbetsgivare måste vara en av få som går in och lånar ut pengar till en anställd.
    Är det din firma och du som är chef?
  • Anonym (B)
    Anonym (12345) skrev 2019-04-27 12:19:24 följande:

    Jag hade inte blandat in arbetsgivare, din arbetsgivare måste vara en av få som går in och lånar ut pengar till en anställd.

    Är det din firma och du som är chef?


    Har också sett den typen av upplägg i samband med att jag arbetat med redovisning. Det är nog dock inget som de flesta anställda kan räkna med.
  • Anonym (Arbetsgivare)
    Anonym (B) skrev 2019-04-27 12:24:28 följande:
    Har också sett den typen av upplägg i samband med att jag arbetat med redovisning. Det är nog dock inget som de flesta anställda kan räkna med.
    Ja jag är chef och som arbetsgivare blir man ju inblandad så fort det går till löneutmätning. Då jag märkte att personen i fråga mådde jättedåligt av detta ( blev sjukskriven mer och mer) så gjordes denna överenskommelse.
    Vi har även hjälpt till att bestrida vissa gamla ärenden m.m. som sen skrivits av.
    Lika väl som alla inte är händiga nog att slå i en spik så har andra människor inte förmågan att förstå siffror.
  • Anonym (suck)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-27 13:51:37 följande:
    Lika väl som alla inte är händiga nog att slå i en spik så har andra människor inte förmågan att förstå siffror.
    Det handlar ju inte alls om siffror eller spikar, det handlar om att ta ansvar för sitt eget liv.
    Om du inte har insikten att betala dina räkningar så kanske det är läge att skaffa sig en god man, och om du inte förstår att tvätta dina kläder så är det läge att skaffa en boendestödjare, ligger väl närmre verkligheten. 
  • Anonym (Arbetsgivare)

    Så kan man tycka. Men om det finns någon annan än en god man som kan hjälpa till och visa/lära individen för framtiden så är väl det bättre? Nu valde vi att göra på detta vis och personen är snart helt skuldfri samt har lärt sig mycket under resans gång.

  • Anonym (suck)
    Anonym (Arbetsgivare) skrev 2019-04-28 12:59:14 följande:

    Så kan man tycka. Men om det finns någon annan än en god man som kan hjälpa till och visa/lära individen för framtiden så är väl det bättre? Nu valde vi att göra på detta vis och personen är snart helt skuldfri samt har lärt sig mycket under resans gång.


    Jag argumenterar inte emot att en AG kan vara schysst och axla rollen som "uppfostrare" eller "instruktör", det jag vänder mig emot är villfarelsen att en oförmåga att ta hand om sin egen ekonomi går att jämställa med att vara "händig" eller "bra på siffror". Det handlar om något större och djupare än så, det handlar om att man som vuxen individ ska förstå vad som förväntas av en, och vilka skyldigheter man har.
Svar på tråden Kronofogden