• Anonym (sex)
    Äldre 17 Apr 23:29
    2125 visningar
    45 svar
    45
    2125

    Be sin partner testa sig...

    Jag är tillsammans med min första partner. Första personen jag haft sex med. 

    Han har däremot haft tidigare flickvänner. Tror ej han har haft något ons. 

    Är det ok att be han testa sig innan vi har oskyddat sex?

    Vi använder kondom för tillfället (jag vägrar hormoner) och kommer göra det tills det är dags för barn, vilket inte kommer vara än på några år. Vi har pratat om att han sen kanske ska sterilisera sig.

    Jag vet inte hur jag sa det men vi pratade typ om könssjukdomar i allmänhet och jag hintade/sa på skoj (även om jag skulle vilja att han gjorde det) om att jag ville att han skulle testa sig innan vi hade oskyddat sex. Han blev lite upprörd och hävdade att han visst inte hade någon könssjukdom och aldrig haft.

    För mig handlar det mest om klamydia- har hört att man kan ha det utan att få symptom, och för en kvinna så kan det bli svårt att få barn om man blivit smittad. 

    Är jag rimlig, är det en rimlig grej att be om? Eller borde jag bara lita på honom?

  • Svar på tråden Be sin partner testa sig...
  • Anonym (Helt rätt)
    Äldre 17 Apr 23:42
    #1
    +2

    Självklart helt rimligt. Precis som du säger kan klamydia vara symtomfri, så man märker inte att man är smittad. När jag var ung på 80-talet så var det ett sätt att starta ett seriöst förhållande; båda testade sig för allt och sedan var man lugn. Då var rädslan för HIV väldigt stor också. Tycker du gör helt rätt och han beter sig omoget som tjafsar om det. Klart han måste testa sig.

  • Anonym (jo, men...­)
    Äldre 18 Apr 00:15
    #2
    +1

    Ja jag tycker det är rimligt att testa sig innan man har oskyddat sex. Dock kan jag tycka att det vore än mer rimligt att ni testade er båda två.

  • Äldre 18 Apr 00:38
    #3

    Är du orolig så tycker jag ni båda går och testar er. Om inte du litar på hans ord så ska inte heller han lita på ditt.


    En sak jag reagerade lite på är att ni redan nu planerar för sterilisering av mannen i framtiden. Börja med att leva ihop och att eventuellt skaffa barn, den tid det blir aktuellt ligger nog långt fram i tiden.

  • Äldre 18 Apr 05:00
    #4
    +2

    Men herregud, det är väl ett krav i varje ny sexuell relation där man tänker släppa kondomen att kräva att båda testar sig!?!

  • Anonym (Tidig sextio­talist­)
    Äldre 18 Apr 05:15
    #5
    -1 +1
    Anonym (Helt rätt) skrev 2019-04-17 23:42:40 följande:

    Självklart helt rimligt. Precis som du säger kan klamydia vara symtomfri, så man märker inte att man är smittad. När jag var ung på 80-talet så var det ett sätt att starta ett seriöst förhållande; båda testade sig för allt och sedan var man lugn. Då var rädslan för HIV väldigt stor också. Tycker du gör helt rätt och han beter sig omoget som tjafsar om det. Klart han måste testa sig.


    Var det så på 80-talet?
    Wow, det missade jag helt... jag blev av  med oskulden redan 1977. 
    Jag har inte en enda gång testat mig för en enda sjukdom. Och har haft rätt många partners under livets gång.

    Gick det ens att testa "bara för att" för HIV då?
    Eller HTLV3 som det kallades då.
  • Äldre 18 Apr 05:27
    #6
    +1
    Anonym (Tidig sextiotalist) skrev 2019-04-18 05:15:07 följande:
    Var det så på 80-talet?
    Wow, det missade jag helt... jag blev av  med oskulden redan 1977. 
    Jag har inte en enda gång testat mig för en enda sjukdom. Och har haft rätt många partners under livets gång.

    Gick det ens att testa "bara för att" för HIV då?
    Eller HTLV3 som det kallades då.
    Inte konstigt att könssjukdomar florerar som de gör om din inställning är allmängiltig. Det är ju helt vidrigt att ha oskyddad sex med någon som är otestad.
  • Äldre 18 Apr 05:43
    #7
    +1

    Man skall testa sig innan man börjar ha oskyddad sex med någon. Själv upplever jag inte att det är något man måst ifrågesätta eller något som ens partner skall ta illa upp för. Det är för bådas säkerhet och sinnesfrid som man gör det.

  • Anonym (Själv­klart)
    Äldre 18 Apr 06:07
    #8
    +2

    Haha jaaa men det är ju helt självklart att egentligen båda går och testar sig innan man kör oskyddat! Även om man går på piller eller annat så har man ju kondom i början tills man vet att båda är fria från ev könssjukdommar. Hur ska man annars veta? Det är ett helt normalt och rimligt krav för att börja köra oskyddat. 

    Riktigt kontigt av honom att bli upprörd... men vanligtvis är ju inte ena parten oskuld kanske så känns väll lite dömmande att bara han ska gå och testa sig. Men nej inte okej att han inte förstår att det är viktigt, om han inte testade sig i sitt förra förhållande heller så har han väll ingen aning om ifall han har nått eller inte? 

  • Anonym (K)
    Äldre 18 Apr 06:46
    #9
    +1

    Givetvis ska han testa sig! Det gjorde både jag och min man, "trots" att min man har haft väldigt lite sex innan och då aldrig nånsin utan kondom.

  • Anonym (sex) Trådstartaren
    Äldre 18 Apr 11:33
    #10
    -2

    Tack för svar, känner att det gav mig mer mod att stå på mig sen när det blir aktuellt. Jag kan ju som ni skrev testa mig själv samtidigt för hans skull. Har dock enbart haft sex med honom med kondom såatte... Kan man få könssjukdomar tex klamydia av oralsex? Dvs att jag sugit av honom? Mvh noob.

Svar på tråden Be sin partner testa sig...