• Svedenborg

    Förbjuda mat för barn före träning

    50% av den svenska befolkningen är överviktiga.
    1 miljon svenskar lider av fetma.
    Övervikt har blivit ett folkhälsoproblem.
    Allt fler barn är överviktiga.

    Jag funderar på att införa ett matförbud hemma som går ut på att man måste ha utfört någon fysisk aktivitet i ca 1 h för att få äta någon mat överhuvudtaget.
    Jag vill med detta förhindra att mina barn utvecklar övervikt.

    Jag ser överallt föräldrar som ger sina barn bröd, godis, läsk, utan att barnen får anstränga sig för det så att säga. Mina barn har ännu inte utvecklat någon övervikt, men jag ser tendenserna. vilket oroar mig. Flera av deras kompisar är redan feta och de är 7-8 år.

    Fler som ser detta problem?
    Vad anser ni om mitt förlag?

  • Svar på tråden Förbjuda mat för barn före träning
  • brallison

    Fast godis och läsk ska väl barn inte ha på vardagar öht. Så, frågan egentligen inte om OM de ska få kunna äta nåt utan VAD de ska äta. Och detta är bara föräldrar som bestämmer.

  • ALM82

    Ge inte dina barn godis och läsk då, det behöver dom ju ändå inte.

    Men att ge matförbud till barn känns ju väldigt överdrivet och kommer förmodligen att ge dina barn en ätstörning eller andra men i livet. 

    Är du så rädd att dina barn ska bli överviktiga så lär dom att det är viktigt att äta bra och hälsosam man istället. Barn rör på sig ändå.

  • syntharen

    Se till att dina barn går ut och rör på sig i stället, föregå med gott exempel. Ta med dina barn på en rask promenad och gör en lek av det, t.ex hitta 10 fina stenar eller hitta 10 saker som börjar på bokstaven B etc.

    Man behöver ju äta ca 5 ggr om dagen, blir lite omständigt att röra sig en timme inför varje måltid. Barn som är ute och leker normalt och inte äter en massa onyttigt blir sällan överviktiga.

    Att inför matförbud ser jag bara som en början på en ohälsomsam syn på mat.

Svar på tråden Förbjuda mat för barn före träning