• Anonym (funderar)

    Bra lön?

    Vad är en bra lön för någon i medelåldern?

    Jag vet, hur långt är ett snöre. Självklart beror det på utbildning, erfarenhet, ansvar och så vidare, men tänker väldigt generellt. Inte på "yrkesgrupp X" eller så, utan mer i så grova penseldrag som på befolkningsnivå. 

    Om man inte alls vet vilket yrke någon har, vad skulle ni då säga är en bra/halvhög lön för någon säg 45 år? Alltså inte förmögenhetsnivå utan mer att man kan leva gott, unna sig en del (men inte allt) och så? Undrar efter en diskussion med mor och syster där det visade sig att vi tänker rätt olika. Vi har alla tre liknande utbildningsnivå, inkomst etc.

    "Folk med en lön på xx xxx tjänar rätt bra", vad skulle ni sätta in där?

  • Svar på tråden Bra lön?
  • Kjell2

    Medianlön i Sverige är ca 30 000 kr/mån. Övre kvartilen ligger väl på knappt 40 000 kr

  • Anonym (funderar)

    Jo, det vet jag. Men vad är det första som kommer upp i ditt huvud när jag säger "bra lön"?

    Folk tänker ju så olika där, man färgas av bakgrund och "fakta" som kanske är 10 år gammal. Inflationen gör ju sitt till för att det som var en bra lön för sju år sedan kanske är en lön under snittet idag i vissa brancher. 

  • Anonym (Q)

    Det första som dyker upp i mitt huvud är att en bra lön är sin ålder i tusenlappar plus 20.000kr.
    Allt som är under sin ålder i tusenlappar tycker jag är dåligt.

  • Zaxika

    Det första jag tänkte var 45000 kr. Men efter lite funderande så tycker jag 37000-45000.

  • Anonym (D)

    En bra lön är väl allt från 35000 upp. Säger jag med ynka 24000kr. Är 42 år.

  • sextiotalist
    Anonym (Q) skrev 2019-04-18 11:56:41 följande:

    Det första som dyker upp i mitt huvud är att en bra lön är sin ålder i tusenlappar plus 20.000kr.
    Allt som är under sin ålder i tusenlappar tycker jag är dåligt.


    Hur många 55-åringar tjänar 55 000? eller 75 000?
  • Anonym (Jj)

    För en person i 45års åldern tycker jag en bra lön börjar runt 47 000.

  • Anonym (Lisa)
    Anonym (funderar) skrev 2019-04-18 11:46:33 följande:

    Jo, det vet jag. Men vad är det första som kommer upp i ditt huvud när jag säger "bra lön"?

    Folk tänker ju så olika där, man färgas av bakgrund och "fakta" som kanske är 10 år gammal. Inflationen gör ju sitt till för att det som var en bra lön för sju år sedan kanske är en lön under snittet idag i vissa brancher. 


    Går inte att svara på om man inte vet vad vederbörande jobbar med. Att tjäna 35 000 som tandläkare när man är 45 är ju inte bra, däremot om man jobbar som städerska.

    Sedan huruvida man kan leva bra på sin lön har ju med utgifterna att göra. Man kan tjäna 60 000 i månaden men ändå inte få ihop till en semesterresa, medan någon som tjänar 25 000 reser varje år.
Svar på tråden Bra lön?