• s87s

    Mobilanvändandet

    Pekpinnar angående ?ditt fel från första början? etc etc. behöver ni inte lägga tid och energi på.

    Min son har en mobiltelefon (JA han måste ha en och är i behov av en). Men det har nu blivit att allt annat förutom mobilen är av intresse.

    Han går på aktiviteter samt umgås med kompisar men alla övrig tid vill han gärna sitta med mobilen framför youtube.

    Ibland har han mobilförbud men man känner ju sig som den sämsta på jorden som då låter honom roa sig med egentligen ingenting eftersom han är för stor för att leka med andra saker i princip.

    Hur gör ni med era ?äldre? barn som inte heller har så många andra intressen.

  • Svar på tråden Mobilanvändandet
  • Tow2Mater

    Jag sätter en begränsad tid för förbudet, så han vet hur länge det gäller. Om han sen vill sitta och tjura i t ex två timmar eller vill försöka hitta nåt annat att göra, är helt upp till honom.
    Köp ett set jonglerbollar, en ny sorts rubiks kub, en kortlek, en flöjt med instruktioner, och liknande, så det finns nåt att pyssla med om barnet vill.

  • legomum

    Mycket beror ju på hur gammalt barnet är men finns inga intressen? Kompisar? Sport?

    Men tycker att du gör rätt i att begränsa att barnet sitter med telefonen och surfar.

    Om barnet inte har något att göra så leta aktivt tillsammans något kul.

  • cosinus

    Jag kör med skärmtid som är inbyggt i iOS. Men det finns ju även Föräldra-appar.

    Har man en vettig router kan man också begränsa vissa macadresser.

    Mina barn har bara 2 GB surf per månad vilket gör att all film och youtube ses hemma så jag har alla möjligheter att begränsa.

    Börjar vara hård i början på varje lov och därmed ha fyra sura, griniga, gnälliga och uttråkade barn i 3-4 dagar men sen släpper det. De återgår sin kreativitet och sysselsätter sig. 13 och 15-åringen leker ju inte direkt men de sysselsätter sig med annat när de blivit nog mobilavgiftade.

    Mina barn skulle jag lätt kunna plocka telefonen av. 11 och 13-åringen tar aldrig med sin telefon som telefon betraktat. De är rädda att tappa bort den så när de drar iväg och cyklar till fotboll 3 km bort föredrar de att åka utan. De har inga problem med det, lite mer spännande för mig bara men man vänjer sig. I grund och botten bra att de är trygga och självständiga.

  • s87s
    legomum skrev 2019-04-18 20:13:44 följande:

    Mycket beror ju på hur gammalt barnet är men finns inga intressen? Kompisar? Sport?

    Men tycker att du gör rätt i att begränsa att barnet sitter med telefonen och surfar.

    Om barnet inte har något att göra så leta aktivt tillsammans något kul.


    Jo som jag skrev umgås han mycket med kompisar och har aktiviteter, både fotboll och tennis. Men det är ?slötiden? utöver det som han sitter som en zombie framför skärmen.
Svar på tråden Mobilanvändandet