• Thu 18 Apr 2019 12:59
    536 visningar
    14 svar
    14
    536

    Kallad till enskilt möte med chefen..

    Hej,

    Jag har aldrig varit i denna situation förrut, 35 år gammal, men nu befinner jag mig här..


    En nyanställd(på natten) kollega pratade med mig under ett pass(arbetar natt) och frågade vad jag tycker om rörligt schema vs fast schema och jag sa som jag tycker såklart, att jag inte har något problem med rörligt men att jag föredrar fast och vet att det blir ett jävla liv i arbetsgruppen om någon vill ändra detta. I dagsläget och i många många år tillbaka har de haft fast rullande.


    Hon fortsätter prata "för" att ändra till rörligt och berättade om fördelarna och att även chefen vill att vi ska ändra och att det troligen kommer bli så.


    Känslig som frågan är tog jag detta till mina kollegor och visade även sparade meddelanden så det inte var enbart mina ord. Detta för att jag ville att gruppen skulle känna till ifall det kommer upp för diskussion inom kort/snar framtid.

    Jag fick för ett par dagar sedan kännedom genom kollega att denna person har gått och sagt sig bli utsatt av närmanden från mig med sexuell antydan för nästan 3 veckor sedan. Denna person har även sagt att jag ljugit och hittat på vad hon har sagt om schemat(därav att jag också sparade meddelanden som till stor del stödjer vad som uttrycktes).

    Nu hade vi ett APT nyligen och kollegorna gick, indirekt, ganska hårt åt mot henne med anledning av detta med rörligt schema. Tydligen hade hon också pratat med fler än mig, och även sagt till någon att det var minst 4 personer som gärna ändrar till rörligt. Något som chefen informerade om. Kollegorna blev än mer irriterade och vi körde runt bordet där respektive fick säga sin åsikt. Ingen ville gå över till rörligt utom denne nyanställda(på natten).

    Efter mötet går denne person direkt till chefen och anmäler då mig, antingen för att hon påstår att jag spridit rykten om att hon sagt att hon vill arbeta rörligt, något hon själv räckte upp handen för på APT samt sagt till fler än mig.
    Chefen sa inte vad det gällde men bekräftade att det hade med denne personen att göra. Enskilt möte bokat nästa vecka där fackrepresentant kommer vara med.


    Alternativet är att hon anklagat mig för sexuella trakasserier vilket hon baserar på ett sms för närmare 3 veckor sedan.


    Jag försökte bemöta henne och förklarade att jag beklagar OM det skett ett missförstånd mellan oss och att det aldrig var min mening.


    Jag har nu mått fruktansvärt dåligt och börjat ifrågasätta mig själv och om jag egentligen har gjort fel, har det som skrivits kunnat misstolkas så grovt? 


    Varför gick hon till chefen nu och direkt efter att ha fått kritik efter hennes försök att som nyanställd på natten komma och få till schemaändringar för alla?

    Känner mig så jävla illa till mods för jag har inte ljugit  och jag har från min sida inte skrivit något som kan tolkas sexuellt/intimt eller liknande. 


    Det enda som värmde var idag tidigt på morgonen, en kollega hörde av sig och berättade att denne person som anklagar mig har visat smsloggar och det stod inte alls så som hon gått och berättat för alla kollegor och att hon tror fullt på mig och har även skickat ett internmejl till chefen där hon skriver att detta är "ren bullshit" från hennes sida.


    Känner mig bara så jävla hjälplös och det känns som att jag kommer dömas oavsett, eftersom hon gått runt och berättat för kollegor och hur det går i utredningen etc. får vi inte prata med kollegor om så jag är ju på förhand redan dömd av de flesta.. Med undantag för denna person..

    Kan ju också sägas att hon efter APT la ut på facebook och skrev hennes tankar kring mötet, där hon också anklagar andra kollegor för kränkning och för att undanhålla sanningen och gömma sig.. 

    Jag vill förstå men jag kan inte.. Jag respekterar hennes känsla för den är hennes, men känns som att jag måste söka mig till en ny arbetsplats och det gör mig tårögd för jag trivs verkligen med de jag jobbar med. :(


    Någon som har lite konkreta råd så uppskattar jag gärna detta.

  • Svar på tråden Kallad till enskilt möte med chefen..
  • Thu 18 Apr 2019 13:27
    #1
    CJsve skrev 2019-04-18 12:59:18 följande:
    Det enda som värmde var idag tidigt på morgonen, en kollega hörde av sig och berättade att denne person som anklagar mig har visat smsloggar och det stod inte alls så som hon gått och berättat för alla kollegor och att hon tror fullt på mig och har även skickat ett internmejl till chefen där hon skriver att detta är "ren bullshit" från hennes sida.
    Så den anklagande kollegan visar "bevis" som inte säger det hon tolkar det som?
    Vad står det egentligen?
  • Thu 18 Apr 2019 13:42
    #2
    Fiona M skrev 2019-04-18 13:27:07 följande:
    Så den anklagande kollegan visar "bevis" som inte säger det hon tolkar det som?
    Vad står det egentligen?

    Vill helst inte inkludera för mycket information med tanke på ärendets känslighet.


    Men t.ex. är det ju skillnad på text som lyder "Ses i omkädningsrummet" och att läsa det som "Jag är naken i omklädningsrummet och väntar på dig". 


     


    Notera att det ovan var ett exempel.

  • Thu 18 Apr 2019 13:47
    #3

    Så svar på din fråga: Ja.

  • Thu 18 Apr 2019 13:50
    #4

    Har du pratat med ert skyddsombud och din fackliga representant om vad som gäller och vad de kan råda dig till?

  • Thu 18 Apr 2019 13:54
    #5

    Alltså,  det verkar som att din kollega inte har mycket att gå på, inga tydliga bevis, dessutom framgår det ju att hon ljugit på mötet, eftersom det bara är hon som vill byta schema. 

    Jag tycker inte att du ska vara orolig, tänker att chefen måste gå vidare med det när hon anmält dig, men eftersom det inte finns bevis, så kommer inget att hända dig.

  • Thu 18 Apr 2019 13:59
    #6

    Får den facklige veta vad ärendet gäller innan mötet?
    Vad säger hen?

  • Thu 18 Apr 2019 14:00
    #7
    Tonårsmamman1 skrev 2019-04-18 13:54:35 följande:

    Alltså,  det verkar som att din kollega inte har mycket att gå på, inga tydliga bevis, dessutom framgår det ju att hon ljugit på mötet, eftersom det bara är hon som vill byta schema. 

    Jag tycker inte att du ska vara orolig, tänker att chefen måste gå vidare med det när hon anmält dig, men eftersom det inte finns bevis, så kommer inget att hända dig.


    Det är ju dock den drabbades känsla man utgår från och som man måste respektera, och även om hela saken läggs ner så är ju skadan på arbetsplatsen redan gjord när någon sprider sådant.


    Det är det jag fasar mest för, att ärendet läggs ner, att någon av oss omplaceras och även om det är hon och inte jag som omplaceras, så har ju ryktet redan gått eftersom hon sagt och skrivit det hon gjort.

    Känner spontant att det är något som aldrig kommer försvinna och jag kan inget göra heller, annat än byta arbetsplats - Eller är det bara jag som låter huvudet storma ut på öppet hav?

  • Thu 18 Apr 2019 14:03
    #8
    CJsve skrev 2019-04-18 14:00:39 följande:

    Det är ju dock den drabbades känsla man utgår från och som man måste respektera, och även om hela saken läggs ner så är ju skadan på arbetsplatsen redan gjord när någon sprider sådant.


    Det är det jag fasar mest för, att ärendet läggs ner, att någon av oss omplaceras och även om det är hon och inte jag som omplaceras, så har ju ryktet redan gått eftersom hon sagt och skrivit det hon gjort.

    Känner spontant att det är något som aldrig kommer försvinna och jag kan inget göra heller, annat än byta arbetsplats - Eller är det bara jag som låter huvudet storma ut på öppet hav?


    Kommer det fram att anklagelserna är grundlösa så behöver du väl inte byta jobb?

  • Thu 18 Apr 2019 14:05
    #9
    Fiona M skrev 2019-04-18 13:50:54 följande:

    Har du pratat med ert skyddsombud och din fackliga representant om vad som gäller och vad de kan råda dig till?


    Har inte haft möjlighet att prata med skyddsombud, men har varit i kontakt med facklig representant som kommer närvara.


    Däremot vill de avvakta och se vad det egentligen handlar om. Önskar jag kunde avvakta med samma lätthet..


    Hon tyckte det var synd att chefen inte kunde vänta tills efter påsken eftersom hon ändå inte kommer vara där och jag inte heller är avstängd.

    Sätter sig som en fästing i hjärnan tankarna.. 

  • Thu 18 Apr 2019 14:07
    #10
    CJsve skrev 2019-04-18 14:05:05 följande:

    Har inte haft möjlighet att prata med skyddsombud, men har varit i kontakt med facklig representant som kommer närvara.


    Däremot vill de avvakta och se vad det egentligen handlar om. Önskar jag kunde avvakta med samma lätthet..


    Hon tyckte det var synd att chefen inte kunde vänta tills efter påsken eftersom hon ändå inte kommer vara där och jag inte heller är avstängd.

    Sätter sig som en fästing i hjärnan tankarna.. 


    Förstår att tankarna snurrar. :-/

  • Thu 18 Apr 2019 14:11
    #11
    Fiona M skrev 2019-04-18 14:03:07 följande:
    Kommer det fram att anklagelserna är grundlösa så behöver du väl inte byta jobb?

    Inte ur chefens öga, men man ska ju inte diskutera utredningen med icke involverade så hur ska de andra som fått höra av hon som anklagar mig få vetskap om att det isf var grundlöst?

    Är ju det som är problemet när rykten sprids, i synnerhet av sådan känslig karaktär.

  • Thu 18 Apr 2019 14:13
    #12
    CJsve skrev 2019-04-18 14:11:37 följande:

    Inte ur chefens öga, men man ska ju inte diskutera utredningen med icke involverade så hur ska de andra som fått höra av hon som anklagar mig få vetskap om att det isf var grundlöst?

    Är ju det som är problemet när rykten sprids, i synnerhet av sådan känslig karaktär.


    Ta upp sånt med fack och skyddsombud (arbetsmiljöfråga).
  • Thu 18 Apr 2019 15:16
    #13

    Jag tror inte dina kolleger står ovetandes om att detta är en väldigt underlig drama queen som är i farten. Det har de redan märkt, och de är nog väldigt skeptiska till det hela redan.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Fri 19 Apr 2019 22:36
    #14

    Instämmer med Aniiee. Den här damen gräver sin egen grav och när detta är utrett och lagt till handlingarna så kommer ingen att ta henne på allvar längre. Sitt still i båten och låt sanningen komma fram. Du har utifrån din beskrivning inte gjort något fel och detta kommer att försvinna, tillsammans med donnans trovärdighet...

Svar på tråden Kallad till enskilt möte med chefen..