• Anonym (Miranda)

    Betala underhåll

    Jag har varit separerad i över 5 år. Vi har 2 barn tillsammans och vi har fått ett varsitt barnbidrag.

    Nu har jag barnen mer än pappan som endast har barnen varannan helg.

    Och då bör ju jag få underhåll från pappan om jag förstått det rätt? Hur ska jag veta hur mkt jag bör få av honom och hur säger man det på ett bra sätt så han inte blir arg och vägrar betala?

    Fanns en uträkningskalkyl på försäkringskassan men den var svår att fylla i för då behövde jag veta pappans lön sams hans sambos lön etc. och jag vill helst kolla upp detta innan jag meddelar honom,

  • Svar på tråden Betala underhåll
  • Anonym (eee)
    Anonym (Miranda) skrev 2019-04-18 14:10:13 följande:

    Jag har varit separerad i över 5 år. Vi har 2 barn tillsammans och vi har fått ett varsitt barnbidrag.

    Nu har jag barnen mer än pappan som endast har barnen varannan helg.

    Och då bör ju jag få underhåll från pappan om jag förstått det rätt? Hur ska jag veta hur mkt jag bör få av honom och hur säger man det på ett bra sätt så han inte blir arg och vägrar betala?

    Fanns en uträkningskalkyl på försäkringskassan men den var svår att fylla i för då behövde jag veta pappans lön sams hans sambos lön etc. och jag vill helst kolla upp detta innan jag meddelar honom,


    FK kan hjälpa dig räkna på det. Ring dem. 
    Blir han arg och vägrar så är det ett lagbrott. Är han läskunnig kan han själv ta reda på detta. Om han vägrar sköta sitt underhållsbidrag, ansöker du om underhållsstöd via FK. Då sköter de detta åt dig. Han kan inte vägra. 
  • sextiotalist
    Anonym (Miranda) skrev 2019-04-18 14:10:13 följande:

    Jag har varit separerad i över 5 år. Vi har 2 barn tillsammans och vi har fått ett varsitt barnbidrag.

    Nu har jag barnen mer än pappan som endast har barnen varannan helg.

    Och då bör ju jag få underhåll från pappan om jag förstått det rätt? Hur ska jag veta hur mkt jag bör få av honom och hur säger man det på ett bra sätt så han inte blir arg och vägrar betala?

    Fanns en uträkningskalkyl på försäkringskassan men den var svår att fylla i för då behövde jag veta pappans lön sams hans sambos lön etc. och jag vill helst kolla upp detta innan jag meddelar honom,


    Nej, du behöver inte hans sambos lön, det är endast föräldrarnas betalningsförmåga som ligger till grund för underhållet.

    Men mina tips, det du börjar med att se över vilka baskostnader ditt barn har, de kan du ta fram genom att titta på konsumentverkets hemsida. Hyra och hemmets driftkostnader är inte några kostnader du ska ta upp.
    Sedan kan du ta fram om det är kostnader utöver, t.ex glasögon, medicin etc (inte dyra märkeskläder), barnomsorg. Aktiviteter som ni har kommit överens om (om de är dyrare). Från detta tar du bort barnbidraget.
    Sedan kommer uträkningen. Du får ta din nettolön, dra av boendekostnader, reskostnader och får då ett netto. Ditt ex får göra likadant (där boendekostnaderna då delas mellan hans nya och honom, han får även dra av för eventuella gemensamma barn, men inte hennes barn)
    Om det visar sig t.ex att han har 15 000 netto och du 10 000 netto, då ska han betala 3/5 av barnets kostnader och du 2/5
  • Brumma

    Börja med att räkna ut ungefär vilka kostnader barnen har. Dra därefter ifrån barnbidragen. Tjänar du och pappan ungefär samma så dela den summan på två - om summan är över 1573x2 (om barnen är under 11, annars är det ngt högre) så tar du det med pappan och meddelar att barnens kostnader överstiger underhållsstödet (det du får genom försäjringskassan om ni inte kommer överens om annat)

    Prata med honom.

    "- Hej, nu bor ju barnen hos mig på veckorna och då är det ju bra om vi kommer överens om underhåll. Vill du att vi sitter ner tillsammans och tittar på en lämplig summa? Enligt mina beräkningar kostar barnen XX summa, men vad det blir i underhåll beror ju på vilka överskott du och jag har." (För det är ENBART barnens kostnader samt ni föräldrars överskptt som spelar in - inga sambos)

    Om pappan inte frivilligt vill betala underhåll eller ni inte kan enas om en summa så anmäler du till försäkringskassan att han nu ska betaöa underhållsstöd. Då fixar de det och betalar ut 1573 (beroende på ålder) per barn till dig. Anser du aty barnen kostar mer än barnbisrag, underhållssyöd samt ditt eget bidrag till barnens konstnader är alternativet då att stämma pappan på högre underhåll, men det är inte säkert att det går igenom.

    Har du fixat så du har hela barnbidragen?

  • Anonym (Miranda)
    Brumma skrev 2019-04-18 15:54:51 följande:

    Börja med att räkna ut ungefär vilka kostnader barnen har. Dra därefter ifrån barnbidragen. Tjänar du och pappan ungefär samma så dela den summan på två - om summan är över 1573x2 (om barnen är under 11, annars är det ngt högre) så tar du det med pappan och meddelar att barnens kostnader överstiger underhållsstödet (det du får genom försäjringskassan om ni inte kommer överens om annat)

    Prata med honom.

    "- Hej, nu bor ju barnen hos mig på veckorna och då är det ju bra om vi kommer överens om underhåll. Vill du att vi sitter ner tillsammans och tittar på en lämplig summa? Enligt mina beräkningar kostar barnen XX summa, men vad det blir i underhåll beror ju på vilka överskott du och jag har." (För det är ENBART barnens kostnader samt ni föräldrars överskptt som spelar in - inga sambos)

    Om pappan inte frivilligt vill betala underhåll eller ni inte kan enas om en summa så anmäler du till försäkringskassan att han nu ska betaöa underhållsstöd. Då fixar de det och betalar ut 1573 (beroende på ålder) per barn till dig. Anser du aty barnen kostar mer än barnbisrag, underhållssyöd samt ditt eget bidrag till barnens konstnader är alternativet då att stämma pappan på högre underhåll, men det är inte säkert att det går igenom.

    Har du fixat så du har hela barnbidragen?


    Jag har barnbidrag för ena barnet
  • Brumma
    Anonym (Miranda) skrev 2019-04-20 02:41:25 följande:

    Jag har barnbidrag för ena barnet


    Har du båda heltod (förutom vh) ska du ha båda nu.

    Anmäl på försäkringskassans hemsida.
  • 1234568
    Anonym (Miranda) skrev 2019-04-20 02:41:25 följande:
    Jag har barnbidrag för ena barnet
    Om barnen är hos pappan bara varannan helg, då ska du ha båda barnbidragen+underhåll.
  • Anonym (Jeff)

    Ni ska använd dig av uträkningsverktyget på:

    www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/for_foraldrar_som_inte_lever_ihop/berakna-underhallsbidrag

    Om du inte vet vad han tjänar, kolla medellön för hans yrke och fyll i, du får ett litet hum. Hans hyra ska vara hälften, om han bor med någon sambo.

    Det brukar landa på ca 3700 som han ska betala. Tjänar han dåligt eller bor dyrt, kan det påverka.

    Föreslå att ni gör en uträkning och be honom fylla i sin inkomst etc. Man kan även fylla i den med onlinehjälp från Försäkringskassan.

    Om han vägrar, då kan du göra en anmälan om underhållsstöd, så ta det som sista utväg. Du kan innan det också kontakta familjerätten som kan medla,

Svar på tråden Betala underhåll