• Anonym (inte alfons­)
    Thu 18 Apr 2019 17:57
    72 visningar
    10 svar
    10
    72

    Slut på "jag ska bara" - resan mot normalvikt börjar NU!

    Haham jag skrev den rubriken, tänkte jag ska bara och sedan ägnade jag 10 minuter åt att leta efter måttbandet. 

    Hursomhelst 

    Jag är inte Alfons Åberg. Jag ska bara ingenting. Det enda jag möjligen ska bara är sätta igång.

    Så jag har levt hela hela mitt liv med övervikt. Grav övervikt sedan barnsben. Jag har så klart blivit behandlad därefter och mått därefter. Jag förlorade båda mina föräldrar i sena tonåren och gick upp lite till. Jag har i flera år inte brytt mig om utseende och vikt för ingen annan gör det, förutom när jag söker läkarvård för helt andra saker, då får man allt höra. Alla åkommor botas av lägre vikt. Även lågt järnväde och riklig mens.

    Jag har tänkt ibland att jag kanske ska gå ner i vikt, men har alltid hittat orsaker till att låta bli. Nyttig mat är dyrt och jag är allergisk mot nästan allt som kommer som tips att äta, träna på gym skulle jag aldrig våga, ut och springa, nej då förstör jag mina ännu friska och hela knän. Ingen annan bryr sig heller hur jag ser ut och vad jag väger så varför ska jag? Jag var inte värd att hålla eller få smal när mina föräldrar hade chansen att hjälpa mig, varför skulle jag vara värd det nu, 10 år efter de är döda? Ja, just den svider rejält även nu. Jag skulle aldrig få i mig så där mycket mat ändå. Det är dyrt med utrustning. Jag kan börja på måndag. Eller Vid månadsskiftet. Då blir det jämt och bra. Och så vidare.

    Slut med det. Jag börjar nu. Eller egentligen igår när jag gjorde klart min lista på mat jag måste äta varje dag för att få i mig viltaminerna och mineralerna. De sakerna plus en vanlig, tillagad måltid om dagen är vad jag klarar av just nu. Och jag ska klara det.

    Plus att jag hittat ett träningsprogram som jag ska klara av. Ett HIIT-Walkingprogram. Även om jag alltid varit överviktig så gillade jag en gång i tiden att prommenera. Jag behöver nya skor, men även om det brukar stoppa mig så ska jag inte bara vänta på att jag köper ett par den här gången. Har jag inte köpt ett par nya sokr på 4 år så lär jag inte göra det just idag heller. Skorna jag har kan jag gå i ändå. 

    Så, nu har jag skrivit av mig lite om det där och här är lite data om mig:
    Vikt 115.4 nu idag precis innan jag började skriva det här inlägget.
    Midjemått på smalaste stället: 119 cm, tshirt på
    Mått över naveln:133 cm
    Stussmått: 134 cm
    Lårmått: 66 cm, leggings på.
    T-shirten är av herrmodell fast jag är tjej, storlek XL och aningens tajt. Tjejkläder köper jag storlek 52-54-56 på överdelar beroende på märke osv. BH-storlek 105F
    Storlek för underdelar: 52/54 om det är stelare material, leggings och trosor 50/52

    Nu får vi se om det händer något. Bara man börjar, eller hur? Idag på HIIT-Programmet: se hur långt jag hinner gå i normal/bekväm takt på 20 minuter.

    Önska mig lycka till och häng gärna på om du vill.

  • Svar på tråden Slut på "jag ska bara" - resan mot normalvikt börjar NU!
  • Thu 18 Apr 2019 18:23
    #1

    Vill bara hälsa dig lycka till! Det finns inte några ?Quick-fix? utan det gäller att hitta en rutin som passar dig resten av livet, kom ihåg det!

    Och, ta bilder! Ibland kan vågen inte visa sanningen. Gå efter hur du känner dig i kroppen och hur kläderna känns. Kolla på bilderna när du känner att du inte ?kommit någonstans....?

  • Anonym (inte alfons­) Trådstartaren
    Thu 18 Apr 2019 18:39
    #2
    Canama skrev 2019-04-18 18:23:46 följande:

    Vill bara hälsa dig lycka till! Det finns inte några ?Quick-fix? utan det gäller att hitta en rutin som passar dig resten av livet, kom ihåg det!

    Och, ta bilder! Ibland kan vågen inte visa sanningen. Gå efter hur du känner dig i kroppen och hur kläderna känns. Kolla på bilderna när du känner att du inte ?kommit någonstans....?


    Tack.
  • Anonym (Heja dig)
    Thu 18 Apr 2019 19:30
    #3

    Heja dig! Känner så igen mig och tror att vi alla är lite av ska bara... fast om olika saker. Tro på dig själv och ge inte upp!

  • Anonym (foo)
    Thu 18 Apr 2019 20:17
    #4

    Heja dig! Peppande inlägg:) Jag följer gärna dig här och bidrar med pepp eller råd om du skulle behöva ( inte för att jag är nån expert men har mkt erfarenhet av egen matproblematik).

    Hur tänker du att du ska äta?

  • Anonym (inte alfons­) Trådstartaren
    Thu 18 Apr 2019 20:59
    #5
    Anonym (Heja dig) skrev 2019-04-18 19:30:23 följande:

    Heja dig! Känner så igen mig och tror att vi alla är lite av ska bara... fast om olika saker. Tro på dig själv och ge inte upp!


    Tack. Jag tror också att vi kanske är lite så som människor. Men nu är det slut på det för mig. I can do this.
  • Anonym (inte alfons­) Trådstartaren
    Thu 18 Apr 2019 21:13
    #6
    Anonym (foo) skrev 2019-04-18 20:17:51 följande:

    Heja dig! Peppande inlägg:) Jag följer gärna dig här och bidrar med pepp eller råd om du skulle behöva ( inte för att jag är nån expert men har mkt erfarenhet av egen matproblematik).

    Hur tänker du att du ska äta?


    Tack. Du får gärna heja på mig. Ingen IRL gör det.

    Det enda jag har tänkt specifikt om maten är att jag ska täcka upp näringsbehovet, vitaminer och mineraler. Det har jag gjort en lista på, som jag skrev. Jag har räknat ut med hjälp av en websida att det blir ca 1100 kcal. Utöver det blir det en portion vanlig mat. Jag har dålig fantasi när det gäller mat så jag följer faktiskt den lokala skolmatsedeln. 

    Matvarorna på listan är:
    Leverpastej
    Bregott
    Solrosfrön
    Spenat
    Svarta vinbär
    Ägg
    Pumpafrön
    Mjukost
    Sesamfrön
    Torkad banan
    Jordnötter

    Om jag lägger till ett par knäckeskivor så har jag frukost, bärmellis och nötmellis, Plus middag.
  • Anonym (inte alfons­) Trådstartaren
    Thu 18 Apr 2019 21:20
    #7
    +1

    Uppdatering i övrigt: Jag har nu varit ute på min första HIIT-prommenad. Målet var att se hur långt jag hinner gå på 20 minuter i bekväm takt, inte fortare än att det går att prata samtidigt.

    Enligt Runkeeper kom jag 1,46 km med en snittakt på 13:49 per km. Det gick nog klart saktare i uppförsbackarna.

  • Anonym (foo)
    Fri 19 Apr 2019 10:23
    #8
    Anonym (inte alfons) skrev 2019-04-18 21:13:21 följande:
    Tack. Du får gärna heja på mig. Ingen IRL gör det.

    Det enda jag har tänkt specifikt om maten är att jag ska täcka upp näringsbehovet, vitaminer och mineraler. Det har jag gjort en lista på, som jag skrev. Jag har räknat ut med hjälp av en websida att det blir ca 1100 kcal. Utöver det blir det en portion vanlig mat. Jag har dålig fantasi när det gäller mat så jag följer faktiskt den lokala skolmatsedeln. 

    Matvarorna på listan är:
    Leverpastej
    Bregott
    Solrosfrön
    Spenat
    Svarta vinbär
    Ägg
    Pumpafrön
    Mjukost
    Sesamfrön
    Torkad banan
    Jordnötter

    Om jag lägger till ett par knäckeskivor så har jag frukost, bärmellis och nötmellis, Plus middag.
    Asbra! Blir det i så fall runt 2000 kcal per dag, med en portion vanlig mat till? Tycker att det låter som goda matvaror på din lista iaf. Ett tips är hemsidan undertian.com. Massa nyttiga recept. 

    Kämpa på nu! Vad ska du göra i påsk?
  • Anonym (inte alfons­) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 13:27
    #9
    Anonym (foo) skrev 2019-04-19 10:23:44 följande:
    Asbra! Blir det i så fall runt 2000 kcal per dag, med en portion vanlig mat till? Tycker att det låter som goda matvaror på din lista iaf. Ett tips är hemsidan undertian.com. Massa nyttiga recept. 

    Kämpa på nu! Vad ska du göra i påsk?
    Tack för tipset. Bra hemsida,

    I Påsk ska jag bara vara hemma och såsa.
  • Anonym (inte alfons­) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 13:38
    #10

    Idag är det vila på träningen.

    Jag har ätit frukost i form av surdegsknäcke med smör och leverpastej med lite havssalt på och gurka, och rågkaka med mjukost, svarta sesamfrön och paprika. Vatten till.

    Jag har också ätit 1 dl svarta vinbär. Dagens c-vitamin.

Svar på tråden Slut på "jag ska bara" - resan mot normalvikt börjar NU!