• Mamman2015

    Fruktansvärd 3årstrots

    Jag vet att det finns massa liknande trådar och att set är ett jättevanligt problem.

    Jag är bara så uppgiven och ledsen, tömd på energi. Saknar min älskade lilla kille som gömt sig bakom en fruktansvärd trots. Han har två syskon i samma ålder varav en bebis.

    Vi har dessutom nyligen flyttat, inte bytt fsk men bytt område.

    Detta ihop med hans ålder på nyligen fyllda 3 är väl för mycket för honom.

    Han får utbrott gånger flera varje dag, varenda nej han får går emot honom.

    Han vrålar, skriker, gråter, slår i väggar o sparkar i golv. Han blir radande och ledsen på samma gång. Allt är en kamp. Precis allt just nu. Jag saknar att kramas och med min lilla kille. Nu känns det nästan som han inte älskar mig längre. Jag vet att han såklart gör set men ni förstår säkert känslan. Jag känner mig hemsk som bara ?bråkar? med honom.

    Jag får ständigt dåligt samvete. Jag försöker ge honom egentid, uppmuntra, överösa ned kärlek, men jag måste ju markera när han slåss och skriker. Jag försöker förbereda honom i tid när vi ska göra saker.. Jag försöker inte göra allt till en kamp utan välja mina strider men ingenting verkar hjälpa. Ni som gått igenom samma, när vänder det? Har ni några tips på att underlätta vardagen och kunna närma sig honom utan bråk och skrik.

  • Svar på tråden Fruktansvärd 3årstrots
  • Anonym (Mamma till 2)

    Följer då jag befinner mig i typ samma sits med min 2,5-åring. Vet vad du går igenom ts.

  • Anonym (Eva)

    Det är en ålder där mycket händer med barnets utveckling. De börjar visa mer av sin egna vilja och allting är nej och tvärtemot och de testar gränser. Min tre åriga flicka är i värsta treårs trotset. Hon skriker när hon inte får sin vilja igenom och slåss. Det finns inte så mycket att göra mer än att vara bestämd. Inte ge efter bara för att barnet skriker och vill något som den inte får. Försöka att inte skrika själv åt barnet för det hjälper ändå inte. Ger mycket beröm när barnet gör något bra och mycket pussar och kramar. Jag älskar dig säger jag till henne ofta. Ibland går det att avleda ett utbrott genom att locka med något som hon tycker om.

  • sextiotalist

    Tänk varje gång din son har utbrotten, det är 10 ggr värre för din son än för dig.

    Se det inte heller som en kamp (dvs han gör så för att testa dina gränser) mot dig. Är det någons gränser han testar är det sina egna.

    Mina tips är, välj dina "strider". Tänk efter själv varför du säger nej. Tänk efter själv hur det skulle kännas att få nej hela tiden. Var proaktiv, vad är det som ger konflikter? Vilka kan man undvika.

Svar på tråden Fruktansvärd 3årstrots