• Anna012345

    Att må så dåligt över sin hy

    Jag skulle nu så otroligt mycket behöva få skriva med personer som kanske är i liknande situation som jag. Jag mår så dåligt över min hy, som i flera år nu varit full med finnar, rodnad, små prickar, ja i princip allt som ger en dålig hy. Mitt liv är helt begränsat pga detta och kan verkligen inte göra någonting. Jag kan inte se människor i ögonen, sova över hos vänner, eller ens prata om det öppet. Allra minst kan jag gå utan smink, sminket gör mig inte fin men iallafall så att jag vågar visa mig utanför dörren.
    Just nu äter jag antibiotika och har en gel mot finnar, men inte tycks det hjälpa. Har prövat en hel del annat också, dricka mycket vatten, en hel del olika produkter, vara utan mjölprodukter osv.... Att man kan må såhär dåligt över sin hy att man inte vet vart man skall ta vägen, tror jag bara man kan förstå om man själv gått igenom samma sak.
    Nu skulle gärna vilja höra om det finns andra som är eller har varit i en liknande situation och vad man kanske kan göra för att må lite bättre... tacksam om det finns några andra som vill dela med sig. 

  • Svar på tråden Att må så dåligt över sin hy
  • ballerinakakaoreo

    Vad är det för antibiotika och gel du fått? Är det Tetralysal och Epiduo? Dessa fick iallafall jag och det hjälpte inte ett skit. Be om att få salvan Duac, det är det enda som hjälpte mig med min acne och nu är min hud strålande! 

  • Anna012345
    ballerinakakaoreo skrev 2019-04-20 00:34:21 följande:

    Vad är det för antibiotika och gel du fått? Är det Tetralysal och Epiduo? Dessa fick iallafall jag och det hjälpte inte ett skit. Be om att få salvan Duac, det är det enda som hjälpte mig med min acne och nu är min hud strålande! 


    Jaa de är tetralysal och acnatac... Verkar nog inte alls hjälpa, så ska ta och beställa tid till hudläkare nu och få något som verkligen hjälper!
  • MrKrips

    Sluta och ät massa mejeriprodukter och skräpmat.
    Allergi mot mjölkprotein är nog bland det vanligaste anledningarna till dålig hy.
    Skulle inte bli förvånad om du har dålig kosthållning.

  • Tiffany

    En kompis till mig fick roaccutan utskrivet mot akne men den ska ha många biverkningar ..vet inte om den skrivs ut idag? Hjälpte henne dock.

  • Shoegal81

    Hittade till en grupp på facebook ?Fri från allergi genom att undvika citronsyra E330?, där många vittnar om bättre hy och även minskade korsallergier som pollenallergi. Du kan nog få många bra tips dör. Verkar verkligen fungera.

  • Carro789

    Jag förstår exakt hur du känner. Jag är i samma sits. Hade väldigt mycket akne när jag va yngre och blev då satt på ppiller Diane, det har funkat jättebra och min hy har varit helt ok bortsett från alla ärren som aknen lämna efter sig. Nu vid nyår 2018/2019 så sluta jag med pillerna för att jag och sambon vill ha barn och detta resultera i att min hy nu är kaos igen samt ingen mens och äl.

    Detta eviga kämpande suger verkligen musten ur en och just nu är jag inne i en rikig deppig period. Känns som jag testat allt.

    Hur går de för dig? Nu va de ju några månader sen tråden skapades.

  • UpYours23
    Anna012345 skrev 2019-04-18 21:39:00 följande:

    Jag skulle nu så otroligt mycket behöva få skriva med personer som kanske är i liknande situation som jag. Jag mår så dåligt över min hy, som i flera år nu varit full med finnar, rodnad, små prickar, ja i princip allt som ger en dålig hy. Mitt liv är helt begränsat pga detta och kan verkligen inte göra någonting. Jag kan inte se människor i ögonen, sova över hos vänner, eller ens prata om det öppet. Allra minst kan jag gå utan smink, sminket gör mig inte fin men iallafall så att jag vågar visa mig utanför dörren.
    Just nu äter jag antibiotika och har en gel mot finnar, men inte tycks det hjälpa. Har prövat en hel del annat också, dricka mycket vatten, en hel del olika produkter, vara utan mjölprodukter osv.... Att man kan må såhär dåligt över sin hy att man inte vet vart man skall ta vägen, tror jag bara man kan förstå om man själv gått igenom samma sak.
    Nu skulle gärna vilja höra om det finns andra som är eller har varit i en liknande situation och vad man kanske kan göra för att må lite bättre... tacksam om det finns några andra som vill dela med sig. 


    Sånt är hormonellt. Och ärftligt. Jag skriver mest bara för att rekommendera en skitbra foundation, RCMA. Den innehåller 50% pigment och täcker otroligt bra men ser ändå inte spacklat ut. Köp deras palette med olika shades så kan du blanda. 
  • pepsimax

    Om du ska sminka över så använd en foundation mot acne. Vet inte om man får skriva märken här, men den jag har har verkligen hjälpt.

    sedan är ju utan foundation alltid bäst, men det klarar inte jag heller.

  • FrökenMy

    Åh herregud vad jag vet vad du menar!!

    Det du kan göra ?utifrån? är att använda produkter för känslig hy, inte massa skit med alkohol som torkar ut. Prova produkter med probiotika i, testa också att äta probiotika!

    Du vill ha skonsamma och antiinflammatoriska produkter och någon gång i veckan behandla med en AHA eller BHA syra OM din hud klarar av det men aldrig peelingar med korn!

    Smink täpper inte till, skitiga borstar och penslar ställer till det däremot.

    Att träna är superbra för huden, håll en bra kost med frukt och grönt och vatten.

    Byt örngott ofta och pilla inte på huden!

    Det är sånt som verkligen hjälpt mig.

    Jag åt motsvarande roaccutan för ett par år sedan och huden höll sig helt perfekt tills jag slutade med p-piller. Jag vill ha barn och då får man inte äta den typen av medicin så jag håller mig till ovan och det funkar fint.

    Lycka till!

Svar på tråden Att må så dåligt över sin hy