• Anonym (M)

    Kvinnodominerad arbetsplats, känner mig udda

    Jag har börjat på ett nytt jobb, vilket är kul och alla är trevliga men som alltid känner jag att jag måste förställa mig lite för att det ska fungera.

    Jag är antagligen ingen "konventionell" kvinna. Jag är rakt på sak, osentimental och sätter effektiviteten främst. Jag är absolut inte otrevlig eller dominant utan uppfattas som snäll och tillmötesgående men kanske lite kantig.

    Jag gillar struktur och system, vilket fungerar bra med arbetsuppgifterna men inte alltid socialt. Jag måste påminna mig om att linda in saker och ta det långsamt. Mitt ex som arbetar inom försvaret tyckte att jag skulle passa bättre där.

    Jag är inte heller särskilt huslig och glömmer t.ex. att vattna krukväxterna. Mina kollegor har matlådor med hemlagad mat och pysslar om sina krukväxter. De har pynt och sådant på skrivbordet men hos mig är det rena ytor och inget pynt eller växter. Jag blir distraherad av sådant.

    Jag är intresserad av politik och samhällsfrågor men på lunchen förväntas man prata om sådant som är trevligt - helgaktiviteteter, inredning, recept etc.. Jag är inte bra på kalllprat men försöker verkligen eftersom det förväntas av en. Mot slutet av dagen börjar jag få slut på kallpratskommentarer och det ger mig nästan huvudvärk.

    Något jag också har svårt för är relationsprat. Jag trivs med att vara ensam, även om jag har haft längre relationer, och det verkar många kvinnor tycka är konstigt så jag får en massa frågor om det.

    Jag kan helt enkelt inte vara mig själv om jag ska bli en i gruppen och det vill jag ju, annars blir jobbet mycket svårare. Det är rätt krävande att hela tiden tänka på vad jag säger och gör och jag tror att jag blir extra trött av det.

    Jag vet inte vad man ska göra i en sådan situation. Jag gillar verkligen mina kollegor så det handlar inte om det. Jag önskar ibland att jag kunde vara mer "konventionellt" kvinnlig för att slippa bli missförstådd. Det enda klassiskt kvinnliga med mig är mitt utseende- långt hår, make up, kvinnliga kläder etc..I övrgt är ju nog som en man. Jag har inga konventionellt kvinnliga intressen och tilltalas inte av filmer, böcker etc. som riktar sig till en kvinnlig publik.

    Ibland undrar jag om det är något fel på mig och jag känner mig ofta ensam, även om jag har några riktigt bra väninnor. De är öppna personer som tar mig som jag är och ser andra fördelar med mig som att jag är ärlig och lojal.

    Är det någon som känner igen sig och har något råd?

  • Svar på tråden Kvinnodominerad arbetsplats, känner mig udda
  • Anonym (M)
    Anonym (Au) skrev 2019-04-19 00:53:09 följande:

    Har du Aspbergers?


    Inte vad jag vet. Jag gick i terapi för några år sedan när jag hade en utmattningsdepression och terapeuten tog upp den diagnosen med mig. Samtidigt tyckte hon att jag verkade så välfungerande

    Tror du att min känsla av att vara udda kan handla om det?
  • Anonym (M)

    Hoppsan, postade för fort. Terapeuten tyckte alltså att jag verkade så högfungerande

  • Anonym (Epic Drama)
    Anonym (M) skrev 2019-04-19 00:34:08 följande:

    Jag har börjat på ett nytt jobb, vilket är kul och alla är trevliga men som alltid känner jag att jag måste förställa mig lite för att det ska fungera.

    Jag är antagligen ingen "konventionell" kvinna. Jag är rakt på sak, osentimental och sätter effektiviteten främst. Jag är absolut inte otrevlig eller dominant utan uppfattas som snäll och tillmötesgående men kanske lite kantig.

    Jag gillar struktur och system, vilket fungerar bra med arbetsuppgifterna men inte alltid socialt. Jag måste påminna mig om att linda in saker och ta det långsamt. Mitt ex som arbetar inom försvaret tyckte att jag skulle passa bättre där.

    Jag är inte heller särskilt huslig och glömmer t.ex. att vattna krukväxterna. Mina kollegor har matlådor med hemlagad mat och pysslar om sina krukväxter. De har pynt och sådant på skrivbordet men hos mig är det rena ytor och inget pynt eller växter. Jag blir distraherad av sådant.

    Jag är intresserad av politik och samhällsfrågor men på lunchen förväntas man prata om sådant som är trevligt - helgaktiviteteter, inredning, recept etc.. Jag är inte bra på kalllprat men försöker verkligen eftersom det förväntas av en. Mot slutet av dagen börjar jag få slut på kallpratskommentarer och det ger mig nästan huvudvärk.

    Något jag också har svårt för är relationsprat. Jag trivs med att vara ensam, även om jag har haft längre relationer, och det verkar många kvinnor tycka är konstigt så jag får en massa frågor om det.

    Jag kan helt enkelt inte vara mig själv om jag ska bli en i gruppen och det vill jag ju, annars blir jobbet mycket svårare. Det är rätt krävande att hela tiden tänka på vad jag säger och gör och jag tror att jag blir extra trött av det.

    Jag vet inte vad man ska göra i en sådan situation. Jag gillar verkligen mina kollegor så det handlar inte om det. Jag önskar ibland att jag kunde vara mer "konventionellt" kvinnlig för att slippa bli missförstådd. Det enda klassiskt kvinnliga med mig är mitt utseende- långt hår, make up, kvinnliga kläder etc..I övrgt är ju nog som en man. Jag har inga konventionellt kvinnliga intressen och tilltalas inte av filmer, böcker etc. som riktar sig till en kvinnlig publik.

    Ibland undrar jag om det är något fel på mig och jag känner mig ofta ensam, även om jag har några riktigt bra väninnor. De är öppna personer som tar mig som jag är och ser andra fördelar med mig som att jag är ärlig och lojal.

    Är det någon som känner igen sig och har något råd?


    Låter i vissa delar som mig. - Fast jag är man på en kvinnodominerad arbetsplats.

    Jag brukar sitta med på fikaraster och flika in någon kommentar här och där, men annars mest sitta och fundera på annat - även om jag låtsas hänga med i diskussionen (skrattar på rätt ställe och så vidare).

    Längre pauser (vanligtvis lunchen) går jag ut och promenerar för mig själv, eller äter på rummet. Jag känner att den stunden vill jag använda för att hämta igen mig lite. Om jag hänger kvar på kontoret läser jag ofta in mig på något intressant ämne som inte är helt jobbrelaterat, eller så tar jag en tupplur/mikrosömn (har en dörr som jag kan stänga). Ibland skriver jag en rad här på familjeliv. 

    Kollegorna frågade ofta i början om jag inte skulle med till lunchrummet, men nu har de gett upp. Det fungerar bra för mig (även om jag misstänker att jag betraktas som lite udda. Men, å andra sidan, finns en del andra lite udda figurer på min arbetsplats, så jag sticker nog inte ut så mycket).

    Eftersom mina närmaste kollegor alla är kvinnor finns få förutsättningar för att skaffa vänner bland dem. Finns ju inte en chans att jag skulle fråga min gifta kollega om vi ska gå och ta ett glas vin på tu man hand :) Därför känner jag inga större krav på att knyta den typen av kontakter med mina kollegor. Jag trivs dock helt förträffligt på jobbet i övrigt och fungerar arbetsmässigt bra med de flesta av mina kollegor. 

    Skulle det kunna vara en idé för dig att dra dig undan lite från de mest sociala situationerna, t.ex. vid lunch?

    En sak som jag provade på en annan arbetsplats var att helt enkelt ta kommandot i konversationen. Även om andra ville prata om icke-arbetsrelaterade frågor insisterade jag på att prata jobb. Jag tyckte det fungerade ganska bra och trivdes bra med "stämpeln" att vara den som alltid fokuserade 100% på jobbet. Tror jag nästan blev lite som en karikatyr där. Jag hade dock en annan roll på den arbetsplatsen (mer arbetsledande). Det kanske inte fungerar på din arbetsplats att göra så? 

    Känner också igen mig i kallpratskommentarerna suger musten ur mig (även om jag inte har något problem att kallprata en stund ibland). 
  • Anonym (M)
    Tow2Mater skrev 2019-04-19 01:13:35 följande:

    Du ar helt normal, Bara olik dem du jobbar med.


    Så vill jag helst tänka. Fast så här har det varit på alla mina kvinnodominerade arbetsplatser så antagligen är jag olik många kvinnor. Jag fungerar ofta bättre med män så det kan finnas en könsrolldimension av problemet.

    Jag vet faktiskt inte om jag är normal eller om jag kanske har en diagnos. När jag var liten hade jag stora sociala problem och jag lärde mig hantera dem genom att studera andra. Det är kanske inte helt normalt.
    Anonym (Epic Drama) skrev 2019-04-19 01:23:48 följande:

    Låter i vissa delar som mig. - Fast jag är man på en kvinnodominerad arbetsplats.

    Jag brukar sitta med på fikaraster och flika in någon kommentar här och där, men annars mest sitta och fundera på annat - även om jag låtsas hänga med i diskussionen (skrattar på rätt ställe och så vidare).

    Längre pauser (vanligtvis lunchen) går jag ut och promenerar för mig själv, eller äter på rummet. Jag känner att den stunden vill jag använda för att hämta igen mig lite. Om jag hänger kvar på kontoret läser jag ofta in mig på något intressant ämne som inte är helt jobbrelaterat, eller så tar jag en tupplur/mikrosömn (har en dörr som jag kan stänga). Ibland skriver jag en rad här på familjeliv. 

    Kollegorna frågade ofta i början om jag inte skulle med till lunchrummet, men nu har de gett upp. Det fungerar bra för mig (även om jag misstänker att jag betraktas som lite udda. Men, å andra sidan, finns en del andra lite udda figurer på min arbetsplats, så jag sticker nog inte ut så mycket).

    Eftersom mina närmaste kollegor alla är kvinnor finns få förutsättningar för att skaffa vänner bland dem. Finns ju inte en chans att jag skulle fråga min gifta kollega om vi ska gå och ta ett glas vin på tu man hand :) Därför känner jag inga större krav på att knyta den typen av kontakter med mina kollegor. Jag trivs dock helt förträffligt på jobbet i övrigt och fungerar arbetsmässigt bra med de flesta av mina kollegor. 

    Skulle det kunna vara en idé för dig att dra dig undan lite från de mest sociala situationerna, t.ex. vid lunch?

    En sak som jag provade på en annan arbetsplats var att helt enkelt ta kommandot i konversationen. Även om andra ville prata om icke-arbetsrelaterade frågor insisterade jag på att prata jobb. Jag tyckte det fungerade ganska bra och trivdes bra med "stämpeln" att vara den som alltid fokuserade 100% på jobbet. Tror jag nästan blev lite som en karikatyr där. Jag hade dock en annan roll på den arbetsplatsen (mer arbetsledande). Det kanske inte fungerar på din arbetsplats att göra så? 

    Känner också igen mig i kallpratskommentarerna suger musten ur mig (även om jag inte har något problem att kallprata en stund ibland). 


    Intressant att du upplever det på ett liknande sätt. Jag gjorde mycket av det du beskriver på min förra arbetsplats men jag märkte att det hade sina nackdelar att dra sig undan.

    Jag tror att det skapade en irritation trots att jag alltid leverade i tid och cheferna var nöjda med mitt arbete. Jag uppfattade det som om de blev hårdare mot mig och la över mycket av sitt arbete på mig, vilket de inte gjorde med de sociala kollegorna.

    Jag tror att det kan vara provocerande för många när man inte följer flocken. Jag är självständig som person så jag har inte det behovet men vissa blir mer kontrollerande om de inte förstår sig på en.

    Jag är rädd för att hamna i den situationen igen, annars är det bra förslag som jag skulle trivas med. Jag tror dock att jag måste kompromissa i det här fallet.
  • Anonym (Hanna)

    Människor är olika och är dina kollegor schyssta personer accepteras det och är det en bra arbetsmiljö ska det inte vara några problem.

    Jag jobbar också på en kvinnodominerad arbetsplats och här är det ingen som har pynt på skrivbordet. Delade tidigare arbetsplats med personer som ville ha krukväxter. Jag var tydlig ned att jag inte vill ansvara för det och det var helt ok (istället är jag bra på annat).

    Jag har också behov av egentid under dagen och brukar gå ut på lunchen. Gemensamma fikaraster på arbetstid är jag med på. Här pratar vi en tredjedel jobb, en tredjedel samhällsfrågor och en tredjedel privat (typ om det är nån som ska göra nåt kul i helgen eller hur lammningen gick för kollegan med får, aldrig på särskillt privat nivå). HAar man svårt att kallprata kan man ju bara sitta med och lyssna. Några av kollegorna är dessutom så där riktgt sociat skickliga och lyckas inkludera alla lite lagom.

    Jag har svårt att se att det du skriver ska vara något problem. Det enda är väl att försöka intressera sig i alla fall lite för kollegorna som personer, men det tror jag ör relevant oavsett kön på de anställda. Man klarar för det mesta att stå ut med halvtråkia fikaraster.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Epic Drama) skrev 2019-04-19 01:23:48 följande:

    Låter i vissa delar som mig. - Fast jag är man på en kvinnodominerad arbetsplats.

    Jag brukar sitta med på fikaraster och flika in någon kommentar här och där, men annars mest sitta och fundera på annat - även om jag låtsas hänga med i diskussionen (skrattar på rätt ställe och så vidare).

    Längre pauser (vanligtvis lunchen) går jag ut och promenerar för mig själv, eller äter på rummet. Jag känner att den stunden vill jag använda för att hämta igen mig lite. Om jag hänger kvar på kontoret läser jag ofta in mig på något intressant ämne som inte är helt jobbrelaterat, eller så tar jag en tupplur/mikrosömn (har en dörr som jag kan stänga). Ibland skriver jag en rad här på familjeliv. 

    Kollegorna frågade ofta i början om jag inte skulle med till lunchrummet, men nu har de gett upp. Det fungerar bra för mig (även om jag misstänker att jag betraktas som lite udda. Men, å andra sidan, finns en del andra lite udda figurer på min arbetsplats, så jag sticker nog inte ut så mycket).

    Eftersom mina närmaste kollegor alla är kvinnor finns få förutsättningar för att skaffa vänner bland dem. Finns ju inte en chans att jag skulle fråga min gifta kollega om vi ska gå och ta ett glas vin på tu man hand :) Därför känner jag inga större krav på att knyta den typen av kontakter med mina kollegor. Jag trivs dock helt förträffligt på jobbet i övrigt och fungerar arbetsmässigt bra med de flesta av mina kollegor. 

    Skulle det kunna vara en idé för dig att dra dig undan lite från de mest sociala situationerna, t.ex. vid lunch?

    En sak som jag provade på en annan arbetsplats var att helt enkelt ta kommandot i konversationen. Även om andra ville prata om icke-arbetsrelaterade frågor insisterade jag på att prata jobb. Jag tyckte det fungerade ganska bra och trivdes bra med "stämpeln" att vara den som alltid fokuserade 100% på jobbet. Tror jag nästan blev lite som en karikatyr där. Jag hade dock en annan roll på den arbetsplatsen (mer arbetsledande). Det kanske inte fungerar på din arbetsplats att göra så? 

    Känner också igen mig i kallpratskommentarerna suger musten ur mig (även om jag inte har något problem att kallprata en stund ibland). 


    Just det där med att alltid prata jobb kan ju bli problematiskt för de som verkligen behöver en paus på rasten. Hade en chef en gång som alltid fortsatte att planera arbete mm på lunchen och ofta har man behov av att koppla av tankarna från jobbet en stund.

    Att ta upp jobbrelaterade saker ibland är däremot ok och helst sånt som inte egentligen skulle kräva en anteckningsbok utan kankse mer ett återberättande av en konferens man varit på eller nya rön som man hört om. Dvs prata jobbrelaterade saker utan att jobba.
  • Anonym (Fjållan)

    Jag jobbade i vården i många år. Ofta ensam kille i arbetslaget. Kafferasterna var värst. Orkade inte prata lika mycket som tjejerna. Inte riktigt samma intressen. Jag var ofta helt slut efter en arbetsdag. Gick väl och spände mig lite, kändes kanske aldrig helt avslappnat.
    Jag hade aldrig tjej så det gick säkert rykten om mig att jag var bög. 
    Kanske att du ska byta arbetsplats och yrkesinriktning?

  • korngryn

    Låter som en jättetråkig atbetsplats faktiskt. Eller snarare tråkiga kollegor. Vem tusan pratar om krukväxter dagarna i ända, det hade jag aldrig pallat att lyssna på. Det låter inte som någon välutbildad och intelligent skara?!

    På mitt jobb finns det en viss övervikt av kvinnor, men jag känner inte alls igen det du skriver. Om man någon gång skulle få en lunchrast förväntas man prata om jobbet. Det kani och för sig ha sina nackdelar också.

    Har du provat att ta upp något mer intressant samtalsämne? Det lär ju rimligen vara fler i gruppen som tycker exakt som du.

Svar på tråden Kvinnodominerad arbetsplats, känner mig udda