• Anonym (TS)
    Fri 19 Apr 2019 01:02
    1036 visningar
    7 svar
    7
    1036

    kryptorchid hund, är uppfödaren skyldig att ge reducerat pris?

    Hej. Jag undrar ifall uppfödaren har en skyldighet att ge reducerat pris när valpen man köpt är kryptorchid (bara en kula som ligger i pungen, den andra är inne i kroppen)?

    När jag köpte hundvalpen upptäcktes det att kulan inte kommit ner till pungen, men jag valde ändå att köpa hunden pga att uppfödaren var så säker på att kulorna skulle ligga på plats vid 6 månader.

    Nu är valpen 4 månader och tyvärr är han fortfarande kryptorchid.

    Jag har betalat fullt pris, men vad gäller i fall som dessa?

    Uppfödaren sa att hon erbjuder att köpa tillbaka valpen, men det är inte aktuellt för mig pga hunden är en familjemedlem och ingen ?slit och släng vara?.

  • Svar på tråden kryptorchid hund, är uppfödaren skyldig att ge reducerat pris?
  • Anonym (Skk)
    Fri 19 Apr 2019 01:05
    #1

    Med avtal från skk kan du få lämna tillbaka hunden och få pengarna tillbaka.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 01:10
    #2
    Anonym (Skk) skrev 2019-04-19 01:05:24 följande:

    Med avtal från skk kan du få lämna tillbaka hunden och få pengarna tillbaka.


    Fast jag vill ju inte lämna tillbaka hunden. Han är ju en älskad medlem i vår familj. Har inte uppfödaren någon skyldighet att ge en viss procent tillbaka av köpesumman?
  • Anonym (nej)
    Fri 19 Apr 2019 01:21
    #3
    Anonym (TS) skrev 2019-04-19 01:10:15 följande:
    Fast jag vill ju inte lämna tillbaka hunden. Han är ju en älskad medlem i vår familj. Har inte uppfödaren någon skyldighet att ge en viss procent tillbaka av köpesumman?
    Från svenska kennelklubben:

    Har jag rätt till prisavdrag om min hund är kryptorchid?

    Nej, det har du inte. I köpeavtalet framgår att säljaren inte svarar för exteriöra fel i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.


    Svenska Kennelklubben har tidigare haft en rekommendation till sina uppfödare om återbetalning av 15 procent av köpeskillingen i det fall en såld hund konstateras vara kryptorchid, men denna rekommendation har tagits bort då det är sällskapshundar som säljs med SKKs avtal. Endast det faktum att hunden är kryptorchid påverkar inte hundens funktion som sällskapshund.


    Ofta är det inte nödvändigt att operera/kastrera en kryptorchid hund, men många väljer ändå att göra det i förebyggande syfte. Säljaren är inte skyldig att ersätta förebyggande operationer och sådana ingrepp ersätts inte heller av någon försäkring.

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 01:28
    #4
    Anonym (nej) skrev 2019-04-19 01:21:10 följande:

    Från svenska kennelklubben:

    Har jag rätt till prisavdrag om min hund är kryptorchid?Nej, det har du inte. I köpeavtalet framgår att säljaren inte svarar för exteriöra fel i den mån utvecklingen eller avvikelsen inte påverkar hundens hälsa eller funktion som sällskapshund.

    Svenska Kennelklubben har tidigare haft en rekommendation till sina uppfödare om återbetalning av 15 procent av köpeskillingen i det fall en såld hund konstateras vara kryptorchid, men denna rekommendation har tagits bort då det är sällskapshundar som säljs med SKKs avtal. Endast det faktum att hunden är kryptorchid påverkar inte hundens funktion som sällskapshund.

    Ofta är det inte nödvändigt att operera/kastrera en kryptorchid hund, men många väljer ändå att göra det i förebyggande syfte. Säljaren är inte skyldig att ersätta förebyggande operationer och sådana ingrepp ersätts inte heller av någon försäkring.


    Så uppfödaren har inga skyldigheter om jag förstår det rätt? Inte ens när man som valpköpare köpt en valp man hade hoppats kunnat gå i avel och utställningar osv?
  • Anonym (La)
    Fri 19 Apr 2019 03:14
    #5

    Nej uppfödaren har inga skyldigheter alls att betala något tillbaka.. Enligt avtal så säljs hunden endast till sällskap. Det står i avtalet.däremot så kan man vara schysst att ge de 15% tillbska ändå men det är inget tvång.

  • Fri 19 Apr 2019 03:24
    #6
    Anonym (TS) skrev 2019-04-19 01:28:19 följande:
    Så uppfödaren har inga skyldigheter om jag förstår det rätt? Inte ens när man som valpköpare köpt en valp man hade hoppats kunnat gå i avel och utställningar osv?
    Under förutsättning att det framkommit vid besiktning innan försäljning och du som köpare blivit informerad så upphör uppfödarens ansvar vid försäljning, om ni inte har något special-kontrakt.
    Generellt säljer man inte en valp med defekter (oavsett om de skulle kunna vara temporära) till avel. Har för mig att det står på kontraktet om valpen är såld till avel eller sällskap (jag kan ha fel).
  • Anonym (nej)
    Fri 19 Apr 2019 10:52
    #7
    Anonym (TS) skrev 2019-04-19 01:28:19 följande:
    Så uppfödaren har inga skyldigheter om jag förstår det rätt? Inte ens när man som valpköpare köpt en valp man hade hoppats kunnat gå i avel och utställningar osv?
    Då är det väl mer ditt ansvar att inte köpa en kryptorchid hund? Att du som tänkt dig avel litar på att "kulan är säkert nere vid 6 månader" är lite dålig research. Du borde läst på och inse att de flesta kulor åker ner innan 6-8 månader, men inte alla. Självklart kan inte uppfödaren garantera något annat. Vissa hundar förblir ju kryptorchida. Hur skulle säljaren (eller du) kunna veta hur det blir för just denna hund?
Svar på tråden kryptorchid hund, är uppfödaren skyldig att ge reducerat pris?