• Johanna1986

    Någon som gjort äggstimuleribg, plock och infrysning inför framtida bruk?

    Som rubriken lyder. Jag har tyvärr blivit steril, båda äggledarna är borttagna och har blivit rekommenderad att plocka ut och frysa ägg ifall jag önskar fler barn i framtiden.

    Har någon annan här inne gjort samma? Hur va behandlingen? Gjorde de ont? Hur mådde ni unde och efter behandling? Va du sjukskriven?

  • Svar på tråden Någon som gjort äggstimuleribg, plock och infrysning inför framtida bruk?
  • Selös
    Menar du frysa in ägg? Eller embryon, typ blastocyster?
    Har inte fryst in obefruktade ägg. Det hade jag nog bara vågat om jag var i 20-25 årsåldern, och då hade jag nog velat frysa in mer än 50 ägg och från olika äggplock. Just för jag vet hur det ser ut i samband med IVF, man kan få ut 20 ägg och det kanske slutar med 4 blastocyster där endast 1 kanske resulterar i ett barn, även fast det inte finns något fel på varesig äggen eller spermierna.
    Har man då aldrig ens testat äggens kvalitet så är det ju svårt att veta hur många ägg man behöver frysa ned.
    Så jag hade endast fryst ned i hopp om en extra chans, inte som en garanti för att få barn(tror det blir en falsk trygghet).
    Du är inte sugen på skaffa barn nu?

    Har gjort stimulering, äggplock och insättning. Tyckte inte att det gjorde ont, värst var nog insättningen. Mådde sådär under hormonstimuleringen, hormoner lever sitt egna lilla liv. Var inte sjukskriven, förutom att jag var ledig dagen för äggutplock.
  • Johanna1986

    Hej!

    Tack för ditt svar.

    Jag har tre barn redan med samma man och vi funderade på en fjärde.

    Jag blev gravid trots hormonspiral (två gånger) som resulterade i allt jag fick två utomkvedeshavandeskap där ingen av ägggledarna kunde räddas.

    Jag had kunnat tänka mig att föra hela ivf förloppet nu men maken e lite osäker. Han tycker vi ska landa å ta de lite lugnt. Att min kropp ska få vila innan allt sett drar igång. Men jag har blivit rekommenderad att köra nu eller plocka ägg för infrysning till senare då mina ägg troligen kommer bli sämre å sämre nu när båda äggledarna e bort. Har bestämt träff med två olika privata kliniker inom kort för att diskutera vad som e bäst för oss.

    Ok. Skönt att de inte gjorde så ont. Va va de som gjorde ont med insättningen? Fick du smärtlindring? Hur lång tid efter insättning vet man ifall ägget fäst och tagit sig?

    Va du mycket ledsen under horomonbehandlibgen eller va du arg?

    Många frågor.


    Selös skrev 2019-04-20 16:07:43 följande:

    Menar du frysa in ägg? Eller embryon, typ blastocyster?Har inte fryst in obefruktade ägg. Det hade jag nog bara vågat om jag var i 20-25 årsåldern, och då hade jag nog velat frysa in mer än 50 ägg och från olika äggplock. Just för jag vet hur det ser ut i samband med IVF, man kan få ut 20 ägg och det kanske slutar med 4 blastocyster där endast 1 kanske resulterar i ett barn, även fast det inte finns något fel på varesig äggen eller spermierna.Har man då aldrig ens testat äggens kvalitet så är det ju svårt att veta hur många ägg man behöver frysa ned.Så jag hade endast fryst ned i hopp om en extra chans, inte som en garanti för att få barn(tror det blir en falsk trygghet).

    Du är inte sugen på skaffa barn nu?

    Har gjort stimulering, äggplock och insättning. Tyckte inte att det gjorde ont, värst var nog insättningen. Mådde sådär under hormonstimuleringen, hormoner lever sitt egna lilla liv. Var inte sjukskriven, förutom att jag var ledig dagen för äggutplock.


Svar på tråden Någon som gjort äggstimuleribg, plock och infrysning inför framtida bruk?