• Anonym (Undra­r)
    Fri 19 Apr 2019 08:36
    1192 visningar
    28 svar
    28
    1192

    Olika värden på blodprov.

    Hej.

    Jag har varit hos läkare, och tagit olika prover. Läste på 1177 om resultaten.

    Det som verkade vara avvikande enligt referensram var:

    P-glukos=7,9 referens var: 4,2-6,0

    B-erytrocyter= 5,26×10e. Referens var: 3,9-5,16.

    P-calcium= 2,08. Referens var: 2,15-2,50.

    Vad betyder dessa värden?

  • Svar på tråden Olika värden på blodprov.
  • Anonym (ssk)
    Fri 19 Apr 2019 08:41
    #1

    P-glukos är för högt. Har du diabetes?

    B-erytrocyter är normala

    P-calcium är något låg, men inget alarmerande.

    Varför har dom tagit dessa prover? Vilka symptom har du?

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 08:55
    #2
    Anonym (ssk) skrev 2019-04-19 08:41:21 följande:

    P-glukos är för högt. Har du diabetes?

    B-erytrocyter är normala

    P-calcium är något låg, men inget alarmerande.

    Varför har dom tagit dessa prover? Vilka symptom har du?


    Mitt hjärta rusar nåt kolossalt. Jag har på tok för hög puls. 100 i vilopuls. Yrsel. Illamående. Migrän mm. Tryck över bröstet.

    Det är många som undrat varför jag springer på toalett hela tiden? Tydligen dricker jag oxå för mycket vatten? Jag tänker inte på det själv. Men andra har reagerat på det.

    Det som är jobbigaste, är ju hjärtat. Känns som det " flimrar"...
  • Anonym (ssk)
    Fri 19 Apr 2019 08:57
    #3
    Anonym (Undrar) skrev 2019-04-19 08:55:06 följande:
    Mitt hjärta rusar nåt kolossalt. Jag har på tok för hög puls. 100 i vilopuls. Yrsel. Illamående. Migrän mm. Tryck över bröstet.
    Det är många som undrat varför jag springer på toalett hela tiden? Tydligen dricker jag oxå för mycket vatten? Jag tänker inte på det själv. Men andra har reagerat på det.
    Det som är jobbigaste, är ju hjärtat. Känns som det " flimrar"...
    Hur gammal är du? Hur länge har du haft ett rusande hjärta?
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 09:00
    #4
    Anonym (ssk) skrev 2019-04-19 08:57:54 följande:

    Hur gammal är du? Hur länge har du haft ett rusande hjärta?


    Jag är 45 år. Och har haft det i flera år. Av och till. Men sista månaderna så har det ökat otroligt!
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Fri 19 Apr 2019 13:43
    #5

    Ingen mer som kan tyda prover? Och orsak?

  • Anonym (Kk)
    Fri 19 Apr 2019 13:52
    #6

    Kan inte tyda prover men har de gjort ekg och ultraljud på hjärtat? Hade en bekant som hade en extra ledningsbana i hjärtat som hon var tvungen att "bränna bort" för att bli av med sina hjärtrusningar.

    Sen att glukos är för högt, har ni kolla upp diabetes?

  • Anonym (Lotti­e)
    Fri 19 Apr 2019 21:13
    #7

    Erytrocyt- och calciumvärdena är normala. Glukosvärdet är gränshögt om det är taget venöst och bör följas upp med ett fastande glukosvärde och kanske också ett HbA1c.

    Försök att få ett EKG taget under pågående hjärtklappningskänsla. Oftast beror det på ofarliga extraslag och de är ofta ett resultat av stresspåslag.

  • Fri 19 Apr 2019 21:22
    #8

    Det att du dricker mycket, och kissar mycket+ illamående är tillsammans med glukos värdet en indikation på diabetes.

    Hur är ditt blodtryck? Tycker man borde ta ett ekg och kanske ett arbetsprov på hjärtat med tanke på dina känningar från hjärtat. Men om du har diabetes så är det inte helt osannolikt att du känner av när blodsockret går för högt. Och det kan upplevas på många olika sätt.

    Men din diabetes bör kontrolleras noggrannare (ställa diagnos).

    Dom andra proverna avviker marginellt, inget alarmerande.

  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sat 20 Apr 2019 08:24
    #9
    Anonym (Lottie) skrev 2019-04-19 21:13:50 följande:

    Erytrocyt- och calciumvärdena är normala. Glukosvärdet är gränshögt om det är taget venöst och bör följas upp med ett fastande glukosvärde och kanske också ett HbA1c.

    Försök att få ett EKG taget under pågående hjärtklappningskänsla. Oftast beror det på ofarliga extraslag och de är ofta ett resultat av stresspåslag.


    Proverna är tagna venöst. Tog blodtryck och det var på gränsen till för högt. Vilopuls låg på 100.
  • Anonym (Undra­r) Trådstartaren
    Sat 20 Apr 2019 08:26
    #10
    1234568 skrev 2019-04-19 21:22:58 följande:

    Det att du dricker mycket, och kissar mycket+ illamående är tillsammans med glukos värdet en indikation på diabetes.

    Hur är ditt blodtryck? Tycker man borde ta ett ekg och kanske ett arbetsprov på hjärtat med tanke på dina känningar från hjärtat. Men om du har diabetes så är det inte helt osannolikt att du känner av när blodsockret går för högt. Och det kan upplevas på många olika sätt.

    Men din diabetes bör kontrolleras noggrannare (ställa diagnos).

    Dom andra proverna avviker marginellt, inget alarmerande.


    mitt blodtryck var på gränsen till för högt. Vilopuls 100. Jag har en konstig yrsel och andfådd för minsta lilla. Jag vet inte om jag har diabetes?
Svar på tråden Olika värden på blodprov.