• Fri 19 Apr 2019 13:23
    931 visningar
    9 svar
    9
    931

    Bröstmjölken sinar!

    Ska åka bort över natten för första gången och tänkte pumpa ut lite mjölk till min niomånaders. Men det kom nästan inte ut något! Bara någon matsked trots att jag inte ammat på fem timmar.

    Jag vill amma tills bebisen er iallafall ett år, vill inte att mjölken ska sina nu! Jag har ju haft väldigt mycket mjölk hela tiden. Hon ammar flera gånger om dagen så jag trodde att det fanns rikligt.

    Vad kan jag göra? I natt får hon leva på gröt och hemlagad mat, så det går nog bra. Men vad ska jag göra för att få upp produktionen igen?

  • Svar på tråden Bröstmjölken sinar!
  • Fri 19 Apr 2019 13:46
    #1

    Hur mycket mjölk du pumpar ut har ingenting att göra med hur mycket mjölk du har tillgänglig för ditt barn.

    En stor bit av amningen är vad som kallas utdrivningsreflexen, det är den som gör att mjölken faktiskt kan komma ut.

    Principen är att utdrivningsreflexen triggas av din bebis, eftersom det är individuellt hur känslig reflexen är så har vissa väldigt väldigt svårt att släppa mjölk till en pump alls. För vissa kan det gå med övning(både själva pumptekniken och utdrivningen) och för vissa fortsätter det att vara jättesvårt.

    Vill du pumpa så försök slappna av, kanske amma på ena bröstet och pumpa på andra. Eller bara ha ditt barn väldigt nära. För vissa fungerar det att sitta bekvämt och slappna av och tänka på ditt barn och visualisera det.

  • Fri 19 Apr 2019 13:47
    #2

    Hur mycket du får ut med pump säger absolut noll om den faktiska produktionen! Jag har helammat fyra barn i 6-8 månader och sedan delammat till minst 16 månader, men har aldrig nånsin fått ut något med pump. Så stressa inte upp dig i onödan

  • Anonym (hmm)
    Fri 19 Apr 2019 13:53
    #3

    Det behöver inte betyda att din mjölk sinar. Kanske fick pumpen inte ett bra tag för att dra ut mjölken eller så kanske det helt enkelt inte fungerar med pump för dig?
    Äter hon fortfarande på natten? Köp kanske lite ersättning så kan den som tar hand om henne ge henne lite av det om hon vaknar.

  • Fri 19 Apr 2019 14:22
    #4

    Tack för råden, det var detta jag också var inne på.

    Men;

    Jag har pumpat några gånger när bebisen var yngre utan problem. Det som oroade mig nu var att utdrivningsreflexen kom, kände det ?rinna till?. Men kom bara ytterst lite i ena och inget ur den andra 5 min senare. Körde pumpen från början, har en pump som ?simulerar? bebisens lek för att få igång utdrivningsreflexen. Inget hände. Tog bebisen till bröstet för att starta det, men inget hände. Satt i sängen i mörkret och luktade på bebisens tröja och gjorde en meditationsgrej som alltid brukar göra att det rinner till.

    Testade att amma nu, och tror det kom en hel del. Jag blir inte klok på det här. Men bebisen verkar väldigt nöjd nu efter två bröst, var inte så intresserad av att äta barnmat, så är kanske mätt.

  • Anonym (hmm)
    Fri 19 Apr 2019 14:29
    #5
    Utvandraren2 skrev 2019-04-19 14:22:39 följande:

    Tack för råden, det var detta jag också var inne på.

    Men;

    Jag har pumpat några gånger när bebisen var yngre utan problem. Det som oroade mig nu var att utdrivningsreflexen kom, kände det ?rinna till?. Men kom bara ytterst lite i ena och inget ur den andra 5 min senare. Körde pumpen från början, har en pump som ?simulerar? bebisens lek för att få igång utdrivningsreflexen. Inget hände. Tog bebisen till bröstet för att starta det, men inget hände. Satt i sängen i mörkret och luktade på bebisens tröja och gjorde en meditationsgrej som alltid brukar göra att det rinner till.

    Testade att amma nu, och tror det kom en hel del. Jag blir inte klok på det här. Men bebisen verkar väldigt nöjd nu efter två bröst, var inte så intresserad av att äta barnmat, så är kanske mätt.


    Annat du kan göra är att dricka mycket vatten i några dagar (typ 3 liter om dagen!) då brukar det komma igång igen. Kanske kan det ha varit så att du inte har druckit tillräckligt de senaste dagarna, då kan det minska lite i mängd.
  • Fri 19 Apr 2019 15:10
    #6
    Utvandraren2 skrev 2019-04-19 14:22:39 följande:

    Tack för råden, det var detta jag också var inne på.

    Men;

    Jag har pumpat några gånger när bebisen var yngre utan problem. Det som oroade mig nu var att utdrivningsreflexen kom, kände det ?rinna till?. Men kom bara ytterst lite i ena och inget ur den andra 5 min senare. Körde pumpen från början, har en pump som ?simulerar? bebisens lek för att få igång utdrivningsreflexen. Inget hände. Tog bebisen till bröstet för att starta det, men inget hände. Satt i sängen i mörkret och luktade på bebisens tröja och gjorde en meditationsgrej som alltid brukar göra att det rinner till.

    Testade att amma nu, och tror det kom en hel del. Jag blir inte klok på det här. Men bebisen verkar väldigt nöjd nu efter två bröst, var inte så intresserad av att äta barnmat, så är kanske mätt.


    Är bebisen nöjd så gå på det tror jag, om den äter ok också så är det ju inget stort problem.

    Skulle du vilja amma ett bra tag till så kör på, amning är så otroligt mycket mer än mat så det behöver inte komma några mängder är mjölk för att barnet ska var nöjt. Det kan vara mest närheten och tryggheten det är efter och så blir det ju självreglerande när barnet äter mer så avtar mjölkproduktionen . Vilket ju är positivt!
  • Fri 19 Apr 2019 21:35
    #7

    Om man har låg produktion kan jag bara tipsa om att på Instagram söka på Legendairymilk och prova deras 10 day pumping challenge. Går även att köra med amning. Dock tycker jag inte det låter som att du har för lite mjölk? Hur beter sig dit barn bär den ammar? Sväljer den ofta? Är den nöjd efteråt? Om ja, så låter det som att mjölken räcker.

  • Sun 21 Apr 2019 07:55
    #8

    Ja, det där med uttorkning stämmer. När jag varit slarvig med att dricka vissa dagar har mjölkproduktionen gått ner. Har druckit mycket, och då har den kommit igång igen.

    Jag hittade felet igår. Sov på hotell i natt och skulle pumpa igår. Pumpen hade nästan inget vakum, membranet inuti slöt inte helt tätt. Det är nog slitet. (Irriterande att behöva köpa nytt då jag bara pumpat max 10 ggr och pumpen var dyr.)

    Fixade det tillfälligt genom att trycka tummen mot membranet under pumpningen. Så fick mjölken rinna ned i en kopp.

    Pumpade 1,5 dl med några timmars mellanrum. Så nog var det mjölk i brösten än. Skönt. :)

  • Sun 21 Apr 2019 08:20
    #9

    Jag kunde pumpa i början men inte senare under amningen. Men jag hade gott om mjölk hela tiden.

Svar på tråden Bröstmjölken sinar!