• Anonym (Kaffedraken)

    Vegetarianer/veganer vs köttätare

    Nuförtiden när man har gäster över så är det ju ibland folk som inte äter kött. Ibland äter de heller inte fisk, det får kanske inte ens vara mejeriprodukter i maten. Hur gör ni då? Letar ni upp recept på nätet och köper produkter ni aldrig har smakat för att göra gästerna nöjda?


    Blir ni väldigt missnöjda om värden inte anstränger sig lika mycket för din rätt som för de övriga i sällskapet? Skulle nu uppskatta om man frågar vad ni vill ha någon dag före?


    Ni som är vegetarianer eller främst veganer- Gör ni samma "uppoffringar" för era gäster eller kommer det inte in några sådana produkter i erat hem?


     

  • Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare
  • Anonym (Kaffedraken)

    Skulle bara servera en rätt. Dvs har jag en vegan på middag så äter alla veganskt.

    Klart jag inte förväntar mig kött om jag blir bjuden på middag.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2019-04-19 16:55:58 följande:

    Skulle bara servera en rätt. Dvs har jag en vegan på middag så äter alla veganskt.

    Klart jag inte förväntar mig kött om jag blir bjuden på middag.


    Samma synsätt på detta.

    Tips till ts är att kolla in javligtgott.se
  • Anonym (Kaffedraken)
    Jemp skrev 2019-04-19 16:55:58 följande:

    Skulle bara servera en rätt. Dvs har jag en vegan på middag så äter alla veganskt.

    Klart jag inte förväntar mig kött om jag blir bjuden på middag.


    Jag skulle satsa på buff med lite av varje så kan alla ta det de vill ha och det behver inte bli diskussion om varför man lagat/inte lagat något enligt någon speciellt idé. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    äldreochklokare skrev 2019-04-19 17:03:26 följande:
    Jag skulle satsa på buff med lite av varje så kan alla ta det de vill ha och det behver inte bli diskussion om varför man lagat/inte lagat något enligt någon speciellt idé. 
    buffé! 
  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag blir bortbjuden talar jag om att jag är veg och etbjuder mig att ta med mat.

    Nör jag bjuder anpassar jag maten till sådant de inbjudna äter.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Erbjuder mig att ta med egen mat alt tillbehör beroende på rätt. Erbjuder även att ta med mat till sonen som är gluten. Anser att de som bjuder på mat inte skall behöva krångla för att anpassa maten till oss två.

    Bjuder jag på mat så anpassar jag maten efter gästerna.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Blev många och olika svar och inget kändes fel.


    Tiderna har ju ändrats då allt fler undviker kött. Förr så kanske man serverade en god entrecote med tillbehör där den stackars vegetarianen bara fick tillbehör. Hade man dessutom lagat en god gratäng så fick ju en vegan inte äta det heller.


    På sommaren grillas det ju ofta och då är det ju lättare att ta med sig sin egen mat att lägga på grillen och att värden bara står för tillbehör och dryck.


     

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, jag blir rätt trött om det är uppenbart att värden inte anstängt sig. Speciellt när man får höra saker som "jag vet att du är vegan, men jag tänkte att fisk inte räknades". 
    Ja, jag skulle uppskatta om jag fick frågan om vad jag ville ha.

    Skulle jag bjuda på middag så anpassar jag mig till mina gästers matpreferenser. Är det någon som enbart kan äta kött som kommer på besök så får personen naturligtvis kött.
    Annars, nej. Det är bara allergier, känsligheter, religioner och andra matval som tas i beaktande. Ser ingen som helst anledning till att servera kött bara för att någon anser att det är "norm".

  • Anonym (Kaffedraken)

    Då jag själv behöver anpassa min egen mat pga allergier så är det inget extra krångel att laga något som passar en vegan. Veganmat kan vara ruskigt gott så jag testar gärna något nytt och vidgar mina vyer.

    Hos en vegan/vegetarian förväntar jag mig att bli bjuden på just sådan mat. Jag hade blivit rejält besviken om jag fått en tallrik frikadeller och tomatsås medan de andra äter något gott veganskt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag som vegan uppskattar att få frågan från värden vad som passar. Är det en person som är väldigt osäker erbjuder jag mig gärna ta med - men jag är en sån som går på middag för sällskapet och inte maten i första hand. Är värden sugen på lära sig nåt nytt tipsar jag om receptsidor, ingredienser eller vad som nu kan behövas.

    Bjuder jag på middag bjuder jag på veganmat utan undantag. Ingen har klagat eller förväntat sig nåt annat utan, ifall de är köttätare utan erfarenhet av veganmat, snarare uttryckt uppskattning och varit glada att få prova nåt nytt och de flesta blir ändå lite förvånade hur gott det går att laga utan animalier :)

Svar på tråden Vegetarianer/veganer vs köttätare