• Fri 19 Apr 2019 18:24
    907 visningar
    5 svar
    5
    907

    Tips på bekväm fåtölj för lång man önskas

    Min pappa fyller 75 år om några månader och jag skulle vilja ge honom en bra fåtölj i present men det verkar så gott som omöjligt att hitta nåt vettigt för att han är 2 meter lång. Vi var på Mio och tittade och alla fåtöljer är för korta i ryggen så man får inget stöd för huvudet/nacken. Självklart behöver fåtöljen även vara tillräckligt djup så benen får tillräckligt med stöd också. Så har ni några tips på bra fåtöljer för tvåmeters äldre herrar så tar jag tacksamt emot dom.

  • Svar på tråden Tips på bekväm fåtölj för lång man önskas
  • Fri 19 Apr 2019 20:48
    #1

    Jag är 198 cm och sitter bekvämt i Yngve Ekströms Lamino.

  • Fri 19 Apr 2019 21:16
    #2
    FtS70 skrev 2019-04-19 20:48:31 följande:

    Jag är 198 cm och sitter bekvämt i Yngve Ekströms Lamino.


    Tack för ditt svar. Kan du vila huvudet mot ryggstödet eller kommer det något ovanför?
  • Fri 19 Apr 2019 21:44
    #3

    Det slutar ungefär mitt på bakhuvudet. Bekvämt för mig i vart fall. Snygga är de också.

  • Sat 20 Apr 2019 13:52
    #4

    Jag tycker också att Lamino är en fantastisk fåtölj - utseendemässigt.

    Jag är 187 centimeter och får tyvärr underdelen av den fasta huvudkudden/böjen i skuldrorna. Inte bekvämt alls.

    Den skönaste stolen tycker jag fortfarande är Bruna Mathsons Pernilla. Förutom att den är ruskigt dyr så är den också jobbig att ta sig ur, särskilt när man börjar bli till åren och lite stel i kroppen.

    Jag följer den här tråden med intresse, jag har inte heller hittat min favoritstol än.

    (nybliven pensionär)

  • Sat 20 Apr 2019 20:55
    #5

    Jag har själv en fåtölj hemma av reclinermodell med höj- och sänkbart huvudstöd som pappa sitter hyggligt i MEN modellen jag har är egentligen lite för nätt för min pappa. Skulle han ha en liknande skulle den behöva ha lite bredare säte och gärna lite högre ryggdel. Nån som har koll på om Timeout på Mio kan vara en kandidat? Finns det kanske nån s k seniorfåtölj med högre rygg?

Svar på tråden Tips på bekväm fåtölj för lång man önskas