• Woopsie

    Köpa hus- alla tips mottages tacksamt!

    Hej på er!

    Jag och min sambo har nu planer att flytta hem till vår gemensamma mindre hemort efter att ha bott i en större stad i ett antal år. Och vi vill då köpa ett hus på hemorten. Vi kan tyvärr väldigt lite om vad man ska tänka på med besiktningsprotokoll, renoveringsbehov, dolda fel osv. Planen har tidigare varit att ha min far till hjälp som kunde mycket om fastigheter, men tyvärr gick han hastigt bort i vintras.

    Så alla ni som köpt hus eller har lite koll: vad är era bästa tips att tänka på?

  • Svar på tråden Köpa hus- alla tips mottages tacksamt!
  • Jagochdublirvi

    Mitt bästa tips: Hus är ofta besiktigade av säljaren, lita inte på den utan ta in egen besiktningsman!

    Mitt nästnästa tips: fokusera inte på utskick när ni tittar, eller hur huset är möblerad. Försök istället ?tömma? huset i era tankar så att det blir helt tomt, och att allt är en omålad palett där ni bestämmer alla färger, mönster etc.

    Sedan är en viktig sak: läget, läget, läget! Hus kan man renovera, bygga om etc men läget kan man inte göra så mycket åt. Rör er i området som ni är intresserad av även andra tider på dygnet/veckan än enbart när det är visning. Fundera på saker som trafik, ljud (motorväg/tåg/stadion etc) och hur ni tror att ni skulle kunna leva med dessa ljud. Fundera även på saker som morgon-/kvällssol, vindigt etc

  • Woopsie
    Jagochdublirvi skrev 2019-04-19 20:38:22 följande:

    Mitt bästa tips: Hus är ofta besiktigade av säljaren, lita inte på den utan ta in egen besiktningsman!

    Mitt nästnästa tips: fokusera inte på utskick när ni tittar, eller hur huset är möblerad. Försök istället ?tömma? huset i era tankar så att det blir helt tomt, och att allt är en omålad palett där ni bestämmer alla färger, mönster etc.

    Sedan är en viktig sak: läget, läget, läget! Hus kan man renovera, bygga om etc men läget kan man inte göra så mycket åt. Rör er i området som ni är intresserad av även andra tider på dygnet/veckan än enbart när det är visning. Fundera på saker som trafik, ljud (motorväg/tåg/stadion etc) och hur ni tror att ni skulle kunna leva med dessa ljud. Fundera även på saker som morgon-/kvällssol, vindigt etc


    Tack för mycket bra tips!
Svar på tråden Köpa hus- alla tips mottages tacksamt!