• molly09

    Gravid med en kk

    Hej!

    Är tjej och är gravid med en kk och han vill att jag ska göra abort och jag känner verkligen inte för att göra abort.

    Kan han avsäga sig från faderskaps papperet sen och likaså slippa betala underhåll för barnet om man väljer att behålla?

    Känner mig helt tom vilket beslut man ska ta om man ska lyssna på han och göra abort eller lyssna till en själv vad man vill.

  • Svar på tråden Gravid med en kk
  • Bagar Bengtsson

    Du bestämmer själv om du ska behålla barnet. Han kommer inte undan att betala underhåll, Du kanske inte ska räkna med att han ställer upp som en bra pappa. Han kanske struntar i barnet men betala- det får han göra.

  • Mackan1978

    Jag tycker absolut att du ska behålla barner, lyssna till ditt hjärta, inte vad andra säger. Annars kommer du att må jättedåligt efteråt

  • Anonym (Kk)

    Är du född 2009? Isf så tycker jag att du borde fundera lite på abort innan du bestämmer dig. Vill du att ditt barn ska ha en oengagerad pappa? Du har många år på dig att träffa rätt man och fixa ett bra och stadigt liv för dig och framtida barn.

    Men självklart om du har n oga tänk igenom allt så ska du gå på din egna känsla och inte lyssna på varken din KK eller någon annan. Känner du att du vill och kan ensam ge ett bra liv till ditt barn så ska du absolut behålla.

  • Meriall

    Du måste uppge honom som pappa men om du inte begär att han ska betala underhåll så behöver han inte.

  • Ällingen

    Vill du inte hellre ha barn med någon som vill ha barn med dig? Vill du verkligen ge barnet en pappa som inte är intresserad? Tycker inte du att det ofödda barnet är värd bättre än så?

  • Anonym (Grisa)

    Det är absolut sånna risker man tar vid samlag, men jag skulle aldrig behålla ett barn om den andra personen inte ville ha ett barn, det kan vara att förstöra någons framtid. Barn ska man vara två om.

  • Anonym (Sofia1992)

    Han har ingen makt överhuvudtaget i situationen ni är i. Du har helt och hållet ensamrätt på besluten från och med nu. Sen skadar det ju förstås inte om ni ändå kan ta ett beslut i samförstånd. Behåller du så kommer du vare sig han vill vara med eller inte då uppge honom som Pappa och då kommer han kallas för att göra faderskapstest. Visar det att han är Pappan så blir han betalningsskyldig i 18-20 års framtid, beroende på hur länge barnet går i skolan.

    Jag tänker varken rådge dig åt det ena eller det andra hållet. Du måste fatta ett beslut för dig. Men jag tänker ge dig min åsikt. Samlag kan som vi vet alltid resultera i barn, skydd eller ej. Biologin tar ingen hänsyn till om man är ett par eller inte. Men jag skulle inte behålla om jag blev gravid med en kk som absolut inte vill. Varför ? Dels för att vi inte känner varandra som ett par. Har barn i ett stabilt förhållande och jag kan säga att det är slitsamt nog. Jag skulle inte kunna titta mina barn i ögonen och på frågan om varför Pappa aldrig är här eller vem Pappa är svara att jag valde att behålla dig emot hans vilja så han stack... Dels har jag ingen aning om vad han kan tänkas hitta på i framtiden om han helt plötsligt skulle få för sig att träffa barnet. Tänker han stämma mig på vårdnaden ? Ta mig till rätten ? Det kan ju även hända i det bästa förhållandet men är det värt den risken om den går att minimera ? Jag tycker inte det. Så jag hade inte behållit om det varit jag. Har gjort abort för flera år sedan och det var inte alls någon rolig upplevelse. Men idag när jag har en stabil och trygg familj så tycker jag att det var värt det.

  • molly09
    Anonym (Kk) skrev 2019-04-19 20:55:54 följande:

    Är du född 2009? Isf så tycker jag att du borde fundera lite på abort innan du bestämmer dig. Vill du att ditt barn ska ha en oengagerad pappa? Du har många år på dig att träffa rätt man och fixa ett bra och stadigt liv för dig och framtida barn.

    Men självklart om du har n oga tänk igenom allt så ska du gå på din egna känsla och inte lyssna på varken din KK eller någon annan. Känner du att du vill och kan ensam ge ett bra liv till ditt barn så ska du absolut behålla.


    Är faktiskt 30 år gammal
  • Anonym (Cissi)

    Nej, han kan inte avsäga sig varken faderskap eller underhåll.

    Men varför vill du ha barn med honom?

Svar på tråden Gravid med en kk