• Anonym (Chill)

    Har du gått ner i tid?

    Jag undrar hur många här inne som har gått ner i tid?

    På mitt jobb är 100% = 40h/veckan = 8h/dag. Lunchen ej inräknad!

    Jag funderar starkt på att gå ner 25% och sålededes endast arbeta 30h/v = 6h/dag.

    Ni som har gått ner i tid, hur mycket har ni gått ner?

  • Svar på tråden Har du gått ner i tid?
  • tvillingmammaVastmanland

    Jag gick ner till 75%. Jobbade åtta till tre tre dagar i veckan, åtta till fem en dag. På fredagar slutade jag tolv. Min man hämtade den dagen jag jobbade heldag. Han jobbade heltid men flexade den dagen. Det var jätteskönt att hämta barnen kvart över tre, de var aldrig trötta och vi kunde ha det mysigt några timmar på eftermiddagen tillsammans.

  • 10oktober

    Jag jobbar 80% och är ledig fredagar. Jag lämnar sonen på förskolan på morgonen mån-ons och pappan hämtar kl 15. Han är ledig med sonen på torsdagar.

    Eftersom jag pendlar känns det inte värt att jobba 6 timmar per dag, är hellre helt ledig en dag istället :)

    Kommer göra så här tills yngsta barnet är åtminstone 3 år och det funkar för jobbet.

  • tvillingmammaVastmanland

    Jag vill tillägga att om företaget man arbetar på har kollektivavtal så innebär det troligen att man har rätt till mertid. Jag hade schema på 30 h i veckan men vid arbetstoppar så jobbade jag heldagar och kanske även kväll och min man tog hand om barnen, den extra tid jag jobbade kunde jag antingen ta ut i pengar eller i komptid. Mertid räknas upp till åtta h, därefter får man övertid. Genom att göra så, vara lite flexibel och ställa upp när det behövdes, blev jag mycket uppskattad på mitt arbete också samtidigt som jag hann umgås med mina barn.

  • nnnnnnnn

    Vi har båda jobbat deltid när barnen varit små dvs upp till och med skolåldern.
    Oftast 80% jobb, men även mindre iallafall de första 2-3 åren.
    Vi har gått ner i tid eftersom det är svårt att hinna med allt, det är det som är dyrast med barn - att räkna med att klara sig på ca 80% lön under mycket, mycket lång tid. Andra saker går att köpa begagnat (babyprylar, kläder osv), göra eget (barnmat, gröt, välling, baka bröd mm) eller leta efter budgetalternativ (köpa sådant som används när det är rea mm), samt inte slösa tex spara matrester till "buffé" istället för att slänga den lilla resten som blev över.
    För oss har det passat bra att ha lite kortare dagar tex sluta vid lunch någon dag istället för att ha heldagar ledigt eftersom vi har kort resväg till jobbet.

  • brallison

    Har aldrig i mitt liv jobbat deltid. När man arbetar med vissa löpande arbetsuppgifter spelar det ingen roll om man jobbar 80% eller 100% eftersom uppgiften ska vara klar. Som resultat blir det mycket mer stress att hinna med arbetsuppgifter på kortare tid och dessutom blir man blåst på pengarna. Som tur är har jag i princip hela tiden haft möjlighet att flexa eller jobba hemifrån, som löste problem med förskola och fritids.

Svar på tråden Har du gått ner i tid?