• Wierdo

    Brf. Styrelse på tvären - Vilka är våra rättigheter?

    Jag och min sambo har precis köpt lägenhet i området jag är uppvuxen. Det känns helrätt och vi får första gången lite trädgård att pyssla i..

    Till problemet:

    Vi saknar sovrum. Våra barn som vi har på halvtid behöver disponera de sovrum som finns.

    Planen sedan budgivningen startade är att vi ska isolera en del av en stor altan, där vi ska kunna ha sängen och därmed kunna använda som ?sovrum?.

    Vi har lämnat in en anmälan till kommunen och kommunen är helt med på tåget om förändringen som skulle ske, men menade på att vi ska vara överens med styrelsen.

    Vi kommer inte förändra något i fasad.

    Nu visar det sig att vår styrelse eventuellt kommer rösta ner detta, för oklara anledningar.

    Har på ryktes vägar hört att vi gör om vår lägenhet så att vi får en 5 rummare (och det går inte ihop med att vi betalar för en 4a).

    Jag hävdar att vi isolerar en del av altanen som jag tycker att man ska få disponera som man vill. Allas altaner används ju inte på samma vis. Vissa har värsta pubben på altanen, andra har det som förråd, vissa har matbord där, andra har det som allrum... och vi har tänkt att kunna ha en säng i en del av altanen.

    Som jag förstår har inte styrelsen i bostadsrättsföreningar rätt att neka om man inte gör något som skadar eller är en olägenhet.

    Vilka rättigheter har vi egentligen? Vilka rättigheter har dem till ett godtagbart avslag?

  • Svar på tråden Brf. Styrelse på tvären - Vilka är våra rättigheter?
  • Monchichier

    Du har egentligen tre alternativ här:

    1. Lägg planerna på is och gör en ny ansökan när en ny styrelse bildas.
    2. Starta en tingsrättsprocess för att få ett domslut på att styrelsen borde ge tillstånd.
    3. Stunta i styrelsen och renovera ändå. Om styrelsen vill dra det vidare till domstol som kommer att konstatera att ni hade behövt styrelsens tillstånd för att få göra era ändringar. Men de kommer att anse att föreningen inte har lyckats visa att den genomförda renoveringen inneburit någon påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Och ni kommer vinna.

  • AnnaSthlm

    Vad menar du med att isolera en del av altanen? Tänkte ni bygga en vägg där inglasningen är idag? Eller behåller ni glaset och isolerar innanför den?

  • Fialotta75

    Styrelsen har rätt att avslå en begäran om att väsentligt förändra altanen. Varför inte köpa en bostad som räcker för era behov istället?

  • Monchichier
    Fialotta75 skrev 2019-04-21 18:03:34 följande:

    Styrelsen har rätt att avslå en begäran om att väsentligt förändra altanen. Varför inte köpa en bostad som räcker för era behov istället?


    Ja, styrelsen har rätt att avslå en ansökan. Men det är också så att styrelsen inte får vägra att medge tillstånd till en åtgärd om inte åtgärden är till påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Det är dessutom så att styrelsen måste bevisa att åtgärden tillför påtaglig skada eller olägenhet för föreningen.
  • Wierdo

    Tack för ditt svar. Det är ungefär så vi ser på saken också. Till saken hör att de flesta altaner på området är just avdelat i två delar, vi tillhör en av få som har en enda stor altan. Om vi skulle dela av så blir den enda markanta såkallade olägenheten att den ena delen isoleras.. ;)


    Monchichier skrev 2019-04-21 17:11:26 följande:

    Du har egentligen tre alternativ här:

    1. Lägg planerna på is och gör en ny ansökan när en ny styrelse bildas.

    2. Starta en tingsrättsprocess för att få ett domslut på att styrelsen borde ge tillstånd.

    3. Stunta i styrelsen och renovera ändå. Om styrelsen vill dra det vidare till domstol som kommer att konstatera att ni hade behövt styrelsens tillstånd för att få göra era ändringar. Men de kommer att anse att föreningen inte har lyckats visa att den genomförda renoveringen inneburit någon påtaglig skada eller olägenhet för föreningen. Och ni kommer vinna.


  • Wierdo

    Nja. Läser man mer finstilt så bör ju styrelsen se det som en olägenhet att vi isolerar en del av vår altan. Vet inte vart den olägenheten skulle vara?

    Att vi sedan tänkt att ha vår säng där får ju stå för oss, tycker jag. Förändringen blir ju skedd på så vis att detta sovrum ser ut som en altan, precis som alla andras.

    Användningsområdet är fritt för nästa boende.

    Mest troligt kommer nästa boende se det som ett rum man kan vara i på vinterhalvåret utan att frysa ihjäl.

    Styrelsen måste ju kunna motivera varför det skulle vara en olägenhet för någon. Vår tomt är skyddad och är i ett hörn av området. Så vi stör knappast någon av att vara på vår altan..


    Fialotta75 skrev 2019-04-21 18:03:34 följande:

    Styrelsen har rätt att avslå en begäran om att väsentligt förändra altanen. Varför inte köpa en bostad som räcker för era behov istället?


  • Wierdo

    Precis. Vi ändrar inte glaspartiet och därmed inte fasaden. Det tillkommer en vägg. Den väggen är alltså inne på altanen.


    AnnaSthlm skrev 2019-04-21 17:24:50 följande:

    Vad menar du med att isolera en del av altanen? Tänkte ni bygga en vägg där inglasningen är idag? Eller behåller ni glaset och isolerar innanför den?


  • Monchichier
    Wierdo skrev 2019-04-21 23:05:27 följande:

    Nja. Läser man mer finstilt så bör ju styrelsen se det som en olägenhet att vi isolerar en del av vår altan. Vet inte vart den olägenheten skulle vara?

    Att vi sedan tänkt att ha vår säng där får ju stå för oss, tycker jag. Förändringen blir ju skedd på så vis att detta sovrum ser ut som en altan, precis som alla andras.

    Användningsområdet är fritt för nästa boende.

    Mest troligt kommer nästa boende se det som ett rum man kan vara i på vinterhalvåret utan att frysa ihjäl.

    Styrelsen måste ju kunna motivera varför det skulle vara en olägenhet för någon. Vår tomt är skyddad och är i ett hörn av området. Så vi stör knappast någon av att vara på vår altan..


    Olägenheten kan vara om ni byter utseende på något sätt.
    Vi har t.ex. strikta restriktioner om vad vi får göra ute på balkongen/altanen. Vill vi sätta upp avskärmning måste de se ut på ett visst sätt, vara i ett specifikt materila och målade i en specifik färg. Belysning får vi inte sätta upp om det inte är en specifik lampa på en specifik plats. Markisens färg måste vara en viss färg.
    Gör jag något annat är det en olägenhet eftersom styrelsen beslutat att fasaden ska se ut på ett specifikt sätt.
    Men det verkar som att ni inte har något sådant inskrivet i stadgarna.
    Om ni inte rör någonting utvändigt ser jag ingen anledning alls till varför de skulle neka. Tvärtom, det höjer ju värdet på bostaden!
  • snedtak

    Kommer förändringen innebära en ändring från biyta till boyta, och att det skulle kunna riskera en diskussion om andelstalen? Funderar på varför styrelsen sätter sig på tvären.

Svar på tråden Brf. Styrelse på tvären - Vilka är våra rättigheter?