• Selmans

    Orolig inför Babyshower

    Jag är gravid i vecka 30 med mitt första barn och börjar känna en viss oro inför en eventuell babyshower. Känner mig fånig för å ena sidan vill jag inte att någon ska behöva slita och lägga tid, pengar och energi för att anordna en till mig, men å andra sidan skulle jag bli ganska besviken om det inte blev någon.

    Nu har jag blivit bjuden fika hos min syster om några veckor och det osar överrasknings-shower om allt, så nu har denna oro slagit till rejält. Framförallt får jag ångest av tanken på att väldigt få ska dyka upp. Har väl 5-6 tjejvänner som jag hörs med varje vecka men alla de är rätt "trötta" och skulle lika gärna kunna tacka nej för att de inte riktigt orkar. Mina tjejsläktingar har inte heller något track-record av att ställa upp på sånt här eller ens höra av sig vid födelsedagar och liknande. Mina svägerskor kommer jag visserligen bra överens med men vi är inte direkt nära vänner. 

    Jag är helt enkelt rädd att min syster ska ha lagt energi och kraft och fixat för min skull, men så kommer typ 3 pers. Blir så ledsen av denna tanke.

    Tror mycket grundar sig i att det bara dök upp 4 pers på min möhippa för ett par år sen. Mina svägerskor och släktingar gjorde sig icke besvär utan det var systern och några få vänner. Blev supermysigt såklart men jag blir så ledsen när jag tänker på att jag inte är "värd" att lägga tid och kraft få för nästan någon.

    Vet inte riktigt vad jag vill. Vet själv att jag låter superbortskämd och gnällig och fånig men jag kan inte hjälpa denna känsla. Tala gärna förnuft i mig!

  • Svar på tråden Orolig inför Babyshower
  • Anonym (Lil)

    Men du vet inte ens om det blir någon fest för dig, herregud prinsessan sätt dig ner i båten. Det kanske finns en anledning till varför ingen vill komma till möhippa eller babyshower - den sida du visar upp nu är otroligt oattraktiv.

  • IceKitten
    Anonym (Lil) skrev 2019-04-22 07:31:04 följande:

    Men du vet inte ens om det blir någon fest för dig, herregud prinsessan sätt dig ner i båten. Det kanske finns en anledning till varför ingen vill komma till möhippa eller babyshower - den sida du visar upp nu är otroligt oattraktiv.


    Om vi ska bedöma attraktionskraften från en text så gissar jag på att du bor under en bro, prinsessan?

    Till TS, jag kan förstå känslan men jag tycker att du bara bör försöka slappna av och njuta av det hela. Uppskatta de som kommer och tyck absolut inte synd om din syster gällande det hela. Hon gör ju detta för att hon älskar dig och vill att du ska ha kul. Jag hade blivit otroligt ledsen om personen jag anordnade festen för tyckte synd om mig för något så orelevant som antalet gäster, om jag nu har lagt ner tid, energi och pengar på att anordna något fantastiskt.

    Den absolut roligaste festen jag någonsin har haft vad en där nästan ingen dök. Vi bestämde oss för att bara släppa lös helt och kvällen blev helt fantastiskt, mycket bättre än mina mer "lyckade" fester som jag knappt minns. Hur kul man får handlar helt om ens inställning.

    Ha så kul på din shower nu!
  • Anonym (Mina)

    Att få en möhippa eller babyshower av sina vänner/syskon är väldigt roligt, men ingen självklarhet! Ta det som det kommer, om din syster har valt att ordna en shower för dig så gör hon det, förhoppningsvis, för att hon verkligen vill ge dig en babyshower.

    Om det kommer få personer hoppas jag att du uppskattar gesten ändå. Jag har varit på superfina babyshowers med endast ett fåtal personer inbjudna för att hon som ordnade ville hålla den liten.

    Om du inte får en babyshower kan du själv ordna en välkommen-till-världen-fest där barnet är fött.

  • Physalis

    Det handlar inte om hur många vänner man har utan om att de man har är bra och om man så bara har en så är det fantastiskt i sig. Skit i alla vännerna (snarare bekanta) som är för trötta för att fira dig.

    Din syster älskar dig och vill göra detta för dig. Jag tvivlar på att hon vill att hennes engagemang resulterar i att du mår dåligt. Kanske ska du ta och ringa din syster och få lite stöd och tröst? Det låter som du är nere i en dipp och inte känner dig särskilt värdefull.


    Korrekturläser som en kratta
  • isa94

    Jag förstår dig absolut, vet inte riktigt vad jag ska säga. Men kände igen mig lite i dina funderingar. Har själv inte så många tjejkompisar men fick en babyshower får någon vecka sedan. Var några kompisar och sedan släktingar. Det var supermysigt och så bra ordnat, och jag vill gärna fixa med allt själv och vill gärna ha all kontroll.

    Vill mest bara säga att det inte är fel med det du känner, det är dina känslor och det är det som är rätt. Försök finna tröst hos din parter skulle jag säga. För jag själv skulle inte vilka söka stöd hos någon direkt som skulle kunna ha med babyshowern att göra.

Svar på tråden Orolig inför Babyshower