• therik

    Laga tänder utomlands

    Nån som har erfarenhet el vet hur och vart och ungefär vad det kan kosta? Mina tänder är skit efter ca 15 års psykisk ohälsa och jag tycker det är rätt sjukt att det inte ingår i den övriga hälsovården...

  • Svar på tråden Laga tänder utomlands
  • Kerubmamman

    Har du varit på undersökning nyligen, så du vet exakt vad som behöver göras?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • katrinp

    Om du har allvarlig psykisk ohälsa kan du vara berättigad tandvårdsintyg, jag hade kollat upp det om jag var du.

  • Tandläkare Collin

    Rekommenderar ej att åka utomlands för tandvård, risk för allt möjligt från resistenta bakterier till hepatit om sterilarbetet inte är tillräckligt bra. Som tandläkare tycker jag även subjektivt att implantat och broar utförda utomlands kan avvika väldigt mycket från vad och hur man skulle gjort det lege artis (enligt konstens regler) i Sverige. Oftast går det bra, men för de patienter där det inte går bra kan det bli väldigt omfattande behandling som krävs för att göra om behandling.

    Om du tagit mediciner som ger muntorrhet som biverkning har du sannolikt rätt till Särskilt tandvårdsbidrag (STB), 600 kr per halvår. 

    En fördel med den svenska statliga tandvårdsförsäkringen, är att om du har relativt omfattande behov kommer du förmodligen få ganska mycket rabatt på behandlingen, en andel av behandlingen kan få så hög som 85% rabatt så länge allt utförs inom en 12 månaders period. 

  • therik

    Det stora problemet är väl att jag intr fått vård.. självmedecinerat allohol typ men samtidigt skött jobb någorlunda. Svårt att tro att jag skulle kunna få nån hjälp i sverige.. inte vart hos en tandläkare på snart 20 år. Lär väl gå på hur mkt som helst

Svar på tråden Laga tänder utomlands