• Blåsippan84

    Någon mer som haft 2 förlossningar där moderkakan fastnat? Orolig inför förlossning nr 3

    Verkar inte vara jätte vanligt att moderkakan inte vill komma ut och ännu mindre även nr 2. Det var framförallt det jag var orolig för vid andra förlossningen, men barnmorskan på mvc lugnade mig. Men klart som tusan att det blev samma sak andra gången. Dock blev det bättre efteråt då maken och sonen fick komma till postop direkt jag kom dit. Med första barnet var vi från varandra de första 6 h. Tror detta ledde mkt tills de amning ej kom igång mm. Nu väntar vi nr 3 orolig för samma "tråkiga" start efter förlossningen. Annars haft väldigt bra förlossningar som gått relativt snabbt, men då slutat så här. Nu ska jag träffa läkare om 2 v ,är i v 20 då. Vi ska lägga upp en plan kring förlossning. Nu när det närmar sig funderar jag på vad planen kan bli? Kejsarsnitt? Vill föda vaginalt men samtidigt vill jag slippa denna upplevelse att åka ifrån bebis direkt efter förlossning och sen kraftig blodförlust första dagarna efter födelse som gjort att amningen blivit förskjuten, hållt på att svimma hemma osv innan vården beslutat att ge mig blod. Undrar om någon mer varit i min sits?

  • Svar på tråden Någon mer som haft 2 förlossningar där moderkakan fastnat? Orolig inför förlossning nr 3
  • Mammamiao

    Hej,

    Åh förstår verkligen att du är orolig. Jag har bara fött 1 barn, men är orolig inför min andra förlossning. Min moderkaka fastnade också och förlorade 3 liter blod och träffade min son först efter 6 h... som dig... dock fick jag blod dagen efter direkt... var inlagd 1 vecka och kunde inte stå på mina ben, men fick blod några gånger.

    Förstår att du tycker det är jobbigt, kanske är kejsarsnitt ett bättre alternativ där de har kontroll?

  • Anonym (Emma)

    När jag gjorde ett kejsarsnitt fick jag också problem med moderkaksavlossningen och blödde drygt 3 liter. Liknande förlopp följde efter som du hade, inlagd 6 dagar. Så KS är ingen garanti tyvärr. Det enda du kan trösta dig med är att de har väldigt bra koll och förberedelse om de vet att man blödit tidigare. Man får mer blodstoppande och de är redo med blod om det behövs.

  • Anonym (Emma)

    Ja prata igenom det ordentligt med läkaren. Jag har fött vaginalt efter mitt kejsarsnitt och blödde bara lite grann då men fick ordentligt med läkemedel och de var jättenoga när moderkakan släppte och hade mig under uppsikt och kontroller 2 timmar efter för koll på ev blödning.


    Blåsippan84 skrev 2019-04-22 22:26:20 följande:

    Tack Emma, det visste jag inte! Bra då har jag lite mer "kött på benen" när jag träffar läkaren :)


  • Anonym (Vanie)

    Tråkigt att det blivit så för dig båda gångerna., Får jag fråga hur länge man väntade på moderkakan innan man gjorde operationen? Det är nämligen så att man i vården är väldigt snabb med att göra vissa åtgärder för att få ut moderkakan för att man är rädd för stora blödningar. Förebyggande syfte alltså.. Det finns ett minut schema hur de skall gå tillväga och börjar snart att dra i navelsträngen och håller på. När det egentligen är bäst att ge mamman LUGN OCH RO. DÅ kommer moderkakan födas fram av sig själv i nästan alla fall. Och så länge du inte blöder mängder så gör det inget om det dröjer en timme eller mer innan moderkakan kommer. Sån är naturen. Du kan hjälpa den på traven genom att sätta dig upp på huk så hjälper tyngdlagen till. Läs på allt du kan om det naturliga födelseförloppet så kan du åtminstonnde vara lite mer ?cool? och stå på dig när de börjar stressa med att plocka ut den. Massor av lycka till

  • Mia86a

    Åh jag känner igen mig. Det blev kvar en del av moderkakan vid första förlossningen, vilket ledde till operation. Andra gången blev hinnrester kvar och jag förlorade mycket blod även då. Men då blev jag åtminstone aldrig sövd så missade inte så mycket tid med bebisen, tack och lov. Nu när vi väntar nr tre går vi på extra besök hos en läkare för att få hjälp inför förlossningen. Bland annat kommer läkaren skriva in i min journal till förlossningen att de måste förbereda med dropp, blod, antibiotika etc redan innan jag kommer in, för att försöka ligga i framkant om samma sak händer igen. Det kommer alltså redan vara uppriggat i förlossningsrummet vid ankomst. Men blir det operation igen är det ju inte så mycket att göra åt tyvärr. Jag kommer också gå på flera extra ultraljud för att kunna följa barnets tillväxt. Mina tidigare barn var väldigt stora vid födseln vilket sägs kunna bidra. Med andra ord kommer jag bli igångsatt om det visar sig att även denna är stor.

  • Mia86a
    Blåsippan84 skrev 2019-04-22 08:33:58 följande:

    Verkar inte vara jätte vanligt att moderkakan inte vill komma ut och ännu mindre även nr 2. Det var framförallt det jag var orolig för vid andra förlossningen, men barnmorskan på mvc lugnade mig. Men klart som tusan att det blev samma sak andra gången. Dock blev det bättre efteråt då maken och sonen fick komma till postop direkt jag kom dit. Med första barnet var vi från varandra de första 6 h. Tror detta ledde mkt tills de amning ej kom igång mm. Nu väntar vi nr 3 orolig för samma "tråkiga" start efter förlossningen. Annars haft väldigt bra förlossningar som gått relativt snabbt, men då slutat så här. Nu ska jag träffa läkare om 2 v ,är i v 20 då. Vi ska lägga upp en plan kring förlossning. Nu när det närmar sig funderar jag på vad planen kan bli? Kejsarsnitt? Vill föda vaginalt men samtidigt vill jag slippa denna upplevelse att åka ifrån bebis direkt efter förlossning och sen kraftig blodförlust första dagarna efter födelse som gjort att amningen blivit förskjuten, hållt på att svimma hemma osv innan vården beslutat att ge mig blod. Undrar om någon mer varit i min sits?


    Reagerade på att vården inte gett dig blod? Hade du såpass bra värden vid utskrivning från förlossningen att du varken fick blod eller järndropp? Jag hade ?turen? att jag förlorade mycket blod direkt timmarna efter förlossningen och fick då blodtransfusion och järndropp innan de ville släppa hem oss.
  • Anonym (en gång)

    Det hände mig med mitt andra barn. Var helt fruktansvärt. Hade dessutom för starka magmuskler trots nyförlöst, så det var nästan omöjligt att krysta ut skiten, blev totala motsatsen och magmusklerna började krampa. Usch det var hemskt, lovade mig själv där och då.. aldrig igen. Men kroppen är fenomenal på att glömma, allt det där otäcka som en förlossning kan innebära.

  • Blåsippan84
    Mia86a skrev 2019-04-23 23:14:41 följande:

    Reagerade på att vården inte gett dig blod? Hade du såpass bra värden vid utskrivning från förlossningen att du varken fick blod eller järndropp? Jag hade ?turen? att jag förlorade mycket blod direkt timmarna efter förlossningen och fick då blodtransfusion och järndropp innan de ville släppa hem oss.


    Nej, har inte haft några vidare blodvärden eller järn, framförallt inte vid andra. 2 år efter första förlossningen hade jag ett hb på 79 utan att jag visste om det då det stängts sakta och kroppen ändå anpassade sig, och jag inte kopplade ihop min trötthet och bröstsmärta med lågt hb. Så andra gången tycker jag nog de borde varit mer på, men fått känsla av vården att "allt är så naturligt" kroppen återhämtar sig är typ vad vården prentar in när jag ifrågasatte innan utskrivning. Nu är mina kärnvärden i underkant så inte på topp nu heller även om hb är ok än så länge.
Svar på tråden Någon mer som haft 2 förlossningar där moderkakan fastnat? Orolig inför förlossning nr 3