• Anonym (DumpaVän)

    Hur gör man slut med en kompis?

    Har en vän som är rätt ensam men som alltid ska ha rätt och är dessutom rätt avundsjuk person.Han tror dessutom att folk drygar sig med honom och ska alltid köra med kontra attack fast det inte ens är berättigat.Han är alltså smått paranoid.Han är även dryg själv och anser sig själv rätt att vara dryg mot andra.

    Han är även extremt snål och vann 250 000 på lotto häromdagen men vill aldrig bjuda på nåt utan det är snålt med varenda krona.Hans tjej gjorde nyligen slut med honom pga hans snålhet.

    Han har börjat missbruka alkohol nu dessutom och alkoholen gör honom mycket värre som person.Nu vill jag inte ha med han att göra men han fattar inte.Har ni varit med om liknande sitts?Hur gjorde ni? Vill uttrycka mig så smidigt som möjligt.

  • Svar på tråden Hur gör man slut med en kompis?
  • Anonym (Who)

    Hmm.. en vän har man väl inte varit tillsammans med, så då kan man inte göra slut på något som inte är påbörjat.

    Men annars så är det bara säga upp bekantskapen, att du inte trivs med hur han blivit/är.

  • viseversa

    Ignorera hans samtal sms. Träffa honom inte. Blocka hans nummer om det behövs. Sen måste jag bara påpeka att man itne är tvungen att bjuda andra på saker bara för att man vinner pengar.

    Jag hade inte heller slösat en massa pengar på andra. 250 000 är dessutom inte JÄTTE mycket kan jag tycka. Hade velat använda dom till mig själv och min närmsta familj(barn sambo). Och till saker jag/vi vill ha och behöver. 

    När min mamma sålde sin lägenhet i vasastan Sthlm kom det också folk krypande fråmn skrymslen och vrår och ville att hon skulle betala det ena och det andra. Det var allt från utlandresor dör hon skulle bjuda samt veträkningen för någons gamla sjuka katt. Folk som knappt brytt sig ett dyft om henne innan. Så jävla sjukt. Det är dom pengarna hon lever på liksom nu som gammal pensionär. Tur hon har skinn på näsan och sa ifrån på skarpen. HENNES pengar ingen annans. 

  • Anonym (DumpaVän)
    viseversa skrev 2019-04-22 11:10:27 följande:

    Ignorera hans samtal sms. Träffa honom inte. Blocka hans nummer om det behövs. Sen måste jag bara påpeka att man itne är tvungen att bjuda andra på saker bara för att man vinner pengar.

    Jag hade inte heller slösat en massa pengar på andra. 250 000 är dessutom inte JÄTTE mycket kan jag tycka. Hade velat använda dom till mig själv och min närmsta familj(barn sambo). Och till saker jag/vi vill ha och behöver. 

    När min mamma sålde sin lägenhet i vasastan Sthlm kom det också folk krypande fråmn skrymslen och vrår och ville att hon skulle betala det ena och det andra. Det var allt från utlandresor dör hon skulle bjuda samt veträkningen för någons gamla sjuka katt. Folk som knappt brytt sig ett dyft om henne innan. Så jävla sjukt. Det är dom pengarna hon lever på liksom nu som gammal pensionär. Tur hon har skinn på näsan och sa ifrån på skarpen. HENNES pengar ingen annans. 


    Jo du har en poäng men personligen så bjuder jag när jag har betydligt mindre över och jag antar att lika barn leka bäst.Han o jag är för olika på så många plan inte bara den delen.
  • Anonym (Ok)

    Umgås helt enkelt inte med honom om du känner att du inte mår bra av er vänskap. Det är ju inte som ett förhållande där man gör slut. Du behöver med andra ord inte säga till honom direkt, efter ett tag kommer han fatta det

  • Anonym (Cleo)

    Bara fadea ut honom. Sluta svara honom på sms o chatt. . Ta bort på sociala medier. Ringer han och vill ses så säg att du tyvärr är bortrest/fullbokad/upptagen men du hör gärna av dig när du kan.. (vilket är aldrig)

    Vill han mot förmodan ha nån förklaring kan du ju säga att du inte längre har något gemensamt med honom och du har bytt ut en del vänner du inte umgås med och han är en av de..

  • viseversa
    Anonym (DumpaVän) skrev 2019-04-22 12:02:55 följande:
    Jo du har en poäng men personligen så bjuder jag när jag har betydligt mindre över och jag antar att lika barn leka bäst.Han o jag är för olika på så många plan inte bara den delen.
    Jo men det är ditt val. Du kan ändå inte förvänta dig att andra ska slösa sina vunna pengar på kompisar. Det är inget man kan räkna med. Sen låter han inte som en bra vän i övrigt så hade avslutat den vänskapen pga andra anledningar.
  • Anonym (riktig vän?)

    Det låter som han inte mår så bra. Deprimerad eller liknande kanske?
    Har du varit en bra vän.  uppmärksammat att han mår dåligt och kanske bett honom söka hjälp? 


    Om du var en bra vän så hade du istället gjort kopplingen med den ökade alkoholkonsumtionen och hans övriga agerande, till att han inte mår så bra. Åtminstone gett honom en chans genom att påtala problematiken innan du avslutar vänskapen. Gett honom en möjlighet att ändra på sig.

    Det sägs som sagt att i nöden prövas vännen.

  • Anonym (riktig vän?)

    Jag hade varit helt ärlig och berättat att jag ansåg att min väns attityd är jobbig och att jag därför har svårt att umgås med honom. Jag hade bett honom berätta för mig om det är något som orsakar hans attityd och alkoholberoende. Därefter bett honom söka hjälp för sin egen skull och för att det tär på vår vänskap. Erbjudit stöd för att söka hjälp och eventuellt följt med honom om han velat.

  • Anonym (DumpaVän)
    Anonym (riktig vän?) skrev 2019-04-22 12:43:42 följande:

    Det låter som han inte mår så bra. Deprimerad eller liknande kanske?

    Har du varit en bra vän.  uppmärksammat att han mår dåligt och kanske bett honom söka hjälp? 

    Om du var en bra vän så hade du istället gjort kopplingen med den ökade alkoholkonsumtionen och hans övriga agerande, till att han inte mår så bra. Åtminstone gett honom en chans genom att påtala problematiken innan du avslutar vänskapen. Gett honom en möjlighet att ändra på sig.

    Det sägs som sagt att i nöden prövas vännen.


    Han är tyvärr sån som har svårt att prata känslor så den blir nog klurig.Jag har ju lämnat alkoholen själv pga missbruk så jag måste själv vara strikt nu när han missbrukar.Visst prövas man som vän ibland men han är en extremt envis jävel som aldrig ger sig.Jag känner därför att det inte är värt det.
  • Anonym (riktig vän?)
    Anonym (DumpaVän) skrev 2019-04-22 14:47:31 följande:
    Han är tyvärr sån som har svårt att prata känslor så den blir nog klurig.Jag har ju lämnat alkoholen själv pga missbruk så jag måste själv vara strikt nu när han missbrukar.Visst prövas man som vän ibland men han är en extremt envis jävel som aldrig ger sig.Jag känner därför att det inte är värt det.

    Oj, ja då låter det jobbigt för dig. Duktigt jobbat av dig att du lyckades ta dig ur beroendet! {#emotions_dlg.flower}

    Om du klarar av det så är det alltid bäst att vara ärlig med varför du inte vill umgås. Då får han åtminstone en möjlighet att ändra sig i framtiden. Det går säkert att framföra på ett bra vis...ex påpeka att du själv inte mår bra av hans beteende eller när han är påverkad. Fast det enda du kan göra är att försöka få honom att komma underfund med att du undviker honom, och då kanske han tillslut undrar varför. Då finns ett läge att ge en ärlig förklaring. 

    Det kan vara så att han redan märker av dit förändrade beteende. Men att han väljer att inte låtsas om något eftersom han inte har många vänner. Det enda du kan göra är att vara så pass otillgänglig att han vill veta anledningen. 


    Kan han möjligen ha någon diagnos som gör det svårare för honom att förstå att du försöker undvika honom?

  • Anonym (DumpaVän)
    Anonym (riktig vän?) skrev 2019-04-22 15:45:13 följande:

    Oj, ja då låter det jobbigt för dig. Duktigt jobbat av dig att du lyckades ta dig ur beroendet! 

    Om du klarar av det så är det alltid bäst att vara ärlig med varför du inte vill umgås. Då får han åtminstone en möjlighet att ändra sig i framtiden. Det går säkert att framföra på ett bra vis...ex påpeka att du själv inte mår bra av hans beteende eller när han är påverkad. Fast det enda du kan göra är att försöka få honom att komma underfund med att du undviker honom, och då kanske han tillslut undrar varför. Då finns ett läge att ge en ärlig förklaring. 

    Det kan vara så att han redan märker av dit förändrade beteende. Men att han väljer att inte låtsas om något eftersom han inte har många vänner. Det enda du kan göra är att vara så pass otillgänglig att han vill veta anledningen. 

    Kan han möjligen ha någon diagnos som gör det svårare för honom att förstå att du försöker undvika honom?


    Det här var ett väldigt bra inlägg! Väckte massor med frågor hos mig.Tror nog att det kan vara så att han märkt av att jag förändrats mot honom.Jag tror att han nämligen lider av asberger möjligtvis men är inte helt hundra.Tack för ditt svar!!
Svar på tråden Hur gör man slut med en kompis?