• Mon 22 Apr 2019 14:15
    490 visningar
    5 svar
    5
    490

    Igångsättning - erfarenheter?!

    Hej,

    Idag är det bf + 14. Imorgon har vi fått en tid på förlossningen för undersökning och igångsättning. Jag vet att typ av igångsättning beror på hur det ser ut vid undersökningen, med livmodertappen m.m.

    Jag förstår att det skiljer sig från person till person, men skulle ändå vilja höra lite om era erfarenheter kring igångsättning? Hur lång tid tog det från igångsättning till att förlossningen drog igång?

    Jag hoppas att vi inte behöver vänta där i 2-3 dygn som det står att det kan ta. Det plus tiden efter förlossningen kommer betyda att vi är där nästan en vecka - vilket ingen av oss är så jättesugna på. Det blir ju som det blir såklart... Men om man kan få önska lite får det gärna gå fortare än så :)


  • Svar på tråden Igångsättning - erfarenheter?!
  • Mon 22 Apr 2019 14:19
    #1

    Jag har blivit igångsatt tre gånger och alla gånger har det varit över samma dag.

    Din kropp är antagligen redo och igångsättningen kommer att gå snabbt.

  • Mon 22 Apr 2019 17:05
    #2

    Blev igångsatt på grund av överburenhet. För mig blev det en ganska tuff förlossning. Allt som allt tog det 58h varav 21h aktiv förlossning. Avslutades med sugklocka.

    Men det går ju aldrig veta hur det kommer gå. Förhoppningsvis reagerar din kropp bättre än min. Lycka till!

  • Mon 22 Apr 2019 19:18
    #3

    Jag blev igångsatt +5 med ballong kl 830på morgonen.
    Dom tog hål på hinnan så vattnet gick 1930, dottern föddes 23.43 samma kväll.

  • Mon 22 Apr 2019 21:03
    #4

    Blivit igångsatt två gånger, en på bf-2 (var helt omogen), tog allt som allt tre timmar från att de satte gel till hon vad ute. Tog bara två-tre minuter tills värkarna satte igång, bm som just sagt att ?nu får jag räkna med att det tar några timmar tills jag känner något? hann inte ens lämna rummet.

    Fick brutala värkar där jag svimmade vid varje topp. 12 satte de igång det och 15 föddes hon.

    Med nästa igångsättning var på bf-14. Då var jag öppen nån cm och de satte ballong. Tog 6 timmar tills hon var ute. Fick värkar direkt den gången också och öppnade mig helt på en timme, men sen var jag så trött att kroppen låste sig tills tjurskallen gick med på att prova lustgas... Då tog det bara några minuter... Surt i efterhand att veta att jag troligtvis kunde ha sluppit alla timmar av värkar...

    13-19 med henne.

  • Mon 22 Apr 2019 21:09
    #5

    Tre igångsättningar.

    1. Omogen. Från ballongen trilla ut och de tog vattnet tills födsel, 6h.

    2. Mer mogen. Samma scenario som ovan men 3h.

    3. Mogen. Samma scenario, 1h 45min.

    Har gått snabbt och smidigt

Svar på tråden Igångsättning - erfarenheter?!