• lareina92

    Hatar mitt jobb - skäms för det

    För att göra mig kortfattad. Arbetar som boendehandledare för personer med mild autism och aspberger. Dock så har jag ångest varje gång jag ska till jobbet eftersom att jag upplever jobbet som meningslöst och inte alls givande. Sitter bland mina kollegor och låtsas att jag tycker att jobbet är givande - men det enda man gör är ju att laga mat, städa och tvätta åt dom (även om det står att man ska stötta dem till ett självständigt liv). Skäms över att jag jobbar med människor men upplever det som meningslöst och som ett riktigt skitjobb. På det hela så har jag en masterexamen i sociologi men haft svårt att få de jobb som jag hade hoppats att få med en utbildning på den nivån. Så skäms nog också över att jag är högutbildad men misslyckas med att få "kvalificerade" jobb.

    Såklart så söker jag andra jobb och biter ihop på jobbet för att min bitterhet inte ska påverka brukarna.

    Någon som känner igen sig i det jag skriver eller verkar det helt sjukt?

  • Svar på tråden Hatar mitt jobb - skäms för det
  • äldreochklokare

    Inte för att vara taskig men asperger stavas det. Reagerade på att du stavar fel till det du ändå arbetar med liksom. 

    Men det är klart du kan byta jobb. Fortsätt söka det du vill ha så hittar du säkert ett till slut. Det kommer lösa sig. 

  • lareina92
    Meriall skrev 2019-04-22 20:04:00 följande:

    Vad hade du velat jobba som? Du är alltså inte socionom?


    Är beteendevetare, så handläggnings/utredningsjobb är vad man oftast hamnar inom och är väl dit jag vill. Var dock kriminalvårdare på anstalt tidigare och gillade faktiskt det jobbet väldigt mycket.

    Ibland får man även socionomjobb.
  • Akidoki
    Meriall skrev 2019-04-22 20:04:00 följande:

    Vad hade du velat jobba som? Du är alltså inte socionom?


    Sociolog och socionom är två skilda utbildningar.

    Sociologi är ett ämne i den beteendevetenskapliga skolan.

    En socionom läser socionomprogrammet och arbetar företrädesvis med socialt arbete.
  • phdigital

    Vad är det som hindrar dig just nu att börja söka jobb som går hand i hand med det du helst vill jobba med?

  • lareina92
    phdigital skrev 2019-04-23 19:13:58 följande:

    Vad är det som hindrar dig just nu att börja söka jobb som går hand i hand med det du helst vill jobba med?


    Söker jobb hela tiden. Minst två jobb per dag i hela Sverige.
  • Xenia

    Kan du inte söka dig tillbaka till kriminalvården då? Uppenbarligen är kriminella roligare att jobba med än autister.

    Är inte tanken att du ska laga mat och städa tillsammans MED brukarna, inte för dem. Eller sitter dom bara och tittar på när du jobbar, så det blir mer som hemtjänst?

    Varför kan du inte säga till dina arbetskamrater att du tycker det känns meningslöst, blir du utstött då?

  • Oroligforalder1977

    Med en masterexamen i SOCIOLOGI är det enda vettiga jobb du kan få typ doktorand. Generellt sett är det svårt att få anställning utan yrkesexamen. Hoppas det går bra.

  • Jamesdio

    Har du funderat på att läsa till något för att bli mer attraktiv för de jobb du vill ha? Göra någon form av master inom den inriktning du vill jobba med?

Svar på tråden Hatar mitt jobb - skäms för det