• lareina92

    Hatar mitt jobb - skäms för det

    För att göra mig kortfattad. Arbetar som boendehandledare för personer med mild autism och aspberger. Dock så har jag ångest varje gång jag ska till jobbet eftersom att jag upplever jobbet som meningslöst och inte alls givande. Sitter bland mina kollegor och låtsas att jag tycker att jobbet är givande - men det enda man gör är ju att laga mat, städa och tvätta åt dom (även om det står att man ska stötta dem till ett självständigt liv). Skäms över att jag jobbar med människor men upplever det som meningslöst och som ett riktigt skitjobb. På det hela så har jag en masterexamen i sociologi men haft svårt att få de jobb som jag hade hoppats att få med en utbildning på den nivån. Så skäms nog också över att jag är högutbildad men misslyckas med att få "kvalificerade" jobb.

    Såklart så söker jag andra jobb och biter ihop på jobbet för att min bitterhet inte ska påverka brukarna.

    Någon som känner igen sig i det jag skriver eller verkar det helt sjukt?

  • Svar på tråden Hatar mitt jobb - skäms för det
  • äldreochklokare

    Inte för att vara taskig men asperger stavas det. Reagerade på att du stavar fel till det du ändå arbetar med liksom. 

    Men det är klart du kan byta jobb. Fortsätt söka det du vill ha så hittar du säkert ett till slut. Det kommer lösa sig. 

  • lareina92
    Meriall skrev 2019-04-22 20:04:00 följande:

    Vad hade du velat jobba som? Du är alltså inte socionom?


    Är beteendevetare, så handläggnings/utredningsjobb är vad man oftast hamnar inom och är väl dit jag vill. Var dock kriminalvårdare på anstalt tidigare och gillade faktiskt det jobbet väldigt mycket.

    Ibland får man även socionomjobb.
  • Akidoki
    Meriall skrev 2019-04-22 20:04:00 följande:

    Vad hade du velat jobba som? Du är alltså inte socionom?


    Sociolog och socionom är två skilda utbildningar.

    Sociologi är ett ämne i den beteendevetenskapliga skolan.