• nyblivenmor

    Havandeskapsförgiftning eller halsbränna?

    Igår hade jag fruktansvärd värk i ryggen på ett sätt som att jag burit för mycket. Smärtan satt kvar när jag gick och lade mig och var starkare än innan, samt att jag fick ont i magen. Mest högst upp i magen men jag har även haft mer sammandragningar än vanligt och allmänt öm i magen.. detta tillsammans med att jag idag började kräkas och har fått ont i hela kroppens leder /allmän sjukdomskänsla får mig att känna att jag kanske åkt på havandeskapsförgiftning. Ringde till 1177 som sa åt mig att ringa förlossningen och gjorde mig beredd på att åka in, ringer förlossningen som istället säger åt mig att ta ett par gaviscon mot halsbränna??? Och höra av mig igen om sammandragningarna blir regelbundna. Jag kan inte hjälp att känna att detta. Är inte detta ett väldigt konstigt svar, eller? Borde dom inte ta det säkra före och vilja undersöka mig? Är helt förvirrad efter samtalet men känner mig dum som själv misstänker havandeskapsförgiftning när förlossningen tycker att det låter som

    Halsbränna? Jag är sån som avskyr att söka hjälp och undviker det så länge som möjligt just därför känner jag mig så förvirrad i vad jag ska göra härnäst, man vill ju inte ringa till samma ställe och bli ännu mer dumförklarad. Är det någon annan som

    Haft havandeskapsförgiftning som tycker att det låter som att det kan vara något sånt eller är det jag som är helt knäpp?

    Är i vecka 36+0

  • Svar på tråden Havandeskapsförgiftning eller halsbränna?
  • syntharen

    Du kanske kan ringa din barnmorska och be om att få komma och ta blodtryck och lämna urinprov. Har du haft tendens till högt blodtryck innan eller vad får dig att tro havandeskapsförgiftning? Har du svullna fötter, huvudvärk?

  • Gullan803

    Jag hade havandeskapsförgiftning tidigt in min graviditet

    Jag tycker det låter misstänkt och måste fråga har du gått upp mycket i vikt på kort tid? Svullen i ben eller ansikte? Har du huvudvärk eller flimmer för ögonen?


    Extremprematur född v 25
  • nyblivenmor
    syntharen skrev 2019-04-23 11:51:09 följande:

    Du kanske kan ringa din barnmorska och be om att få komma och ta blodtryck och lämna urinprov. Har du haft tendens till högt blodtryck innan eller vad får dig att tro havandeskapsförgiftning? Har du svullna fötter, huvudvärk?


    Skrev med mina symptom i inlägget till vad det är som får mig att tro det. Googlar man så hamnar illamående, ont i övre delen av magen och allmän sjukdomskänsla på synptomlistan. Huvudvärk har jag haft mycket det sista men inte just idag och det är dessutom något jag ofta drabbas av när det blir väderskifte.
  • nyblivenmor
    Gullan803 skrev 2019-04-23 11:53:25 följande:

    Jag hade havandeskapsförgiftning tidigt in min graviditet

    Jag tycker det låter misstänkt och måste fråga har du gått upp mycket i vikt på kort tid? Svullen i ben eller ansikte? Har du huvudvärk eller flimmer för ögonen?


    Ne jag känner inte direkt att jag har svullnat mer än normalt i sen graviditet.. huvudvärk har jag haft senaste veckan men den gav plötsligt med sig igår i samband med alla andra symptom som dök upp.
  • Litenfialotta

    Kan du ringa bm och be att gå komma in idag? Jag hade hf och just ont som i ett band över revbenen. Fick då direkt komma in till förlossningen (hade konstaterad hf sen två veckor tillbaka + mitt i natten) men funderade också på halsbränna...for du komma till bm och de märker högt blodtryck plus protein i urinen kommer du ombeddas åka till sjukhuset.

  • nyblivenmor
    Litenfialotta skrev 2019-04-23 12:54:17 följande:

    Kan du ringa bm och be att gå komma in idag? Jag hade hf och just ont som i ett band över revbenen. Fick då direkt komma in till förlossningen (hade konstaterad hf sen två veckor tillbaka + mitt i natten) men funderade också på halsbränna...for du komma till bm och de märker högt blodtryck plus protein i urinen kommer du ombeddas åka till sjukhuset.[/Exakt så kö

    [quote=79582492][quote-nick]Litenfialotta skrev 2019-04-23 12:54:17 följande:[/quote-nick]Kan du ringa bm och be att gå komma in idag? Jag hade hf och just ont som i ett band över revbenen. Fick då direkt komma in till förlossningen (hade konstaterad hf sen två veckor tillbaka + mitt i natten) men funderade också på halsbränna...for du komma till bm och de märker högt blodtryck plus protein i urinen kommer du ombeddas åka till sjukhuset.


    Jag fick ringa barnmorskemottagningen men har tyvärr inget direktnummer till henne så här måste man ibland vänta flera dagar innan dom ringer upp en men idag hade jag tur och fick prata med bm samma dag. Hon utgick helt från vad som stod i min journal om vad förlossningen sagt till mig, så det blev råd om gaviscon även där och koll av blodtryck vid nästa bm besök.. dom verkar kolla mycket på om man haft det under tidigare graviditet vilket jag inte haft så dom verkar inte tro att jag är ur riskzonen
  • Litenfialotta
    nyblivenmor skrev 2019-04-23 16:04:12 följande:

    Jag fick ringa barnmorskemottagningen men har tyvärr inget direktnummer till henne så här måste man ibland vänta flera dagar innan dom ringer upp en men idag hade jag tur och fick prata med bm samma dag. Hon utgick helt från vad som stod i min journal om vad förlossningen sagt till mig, så det blev råd om gaviscon även där och koll av blodtryck vid nästa bm besök.. dom verkar kolla mycket på om man haft det under tidigare graviditet vilket jag inte haft så dom verkar inte tro att jag är ur riskzonen


    Aaa, ja det var min första graviditet och har dessutom hf i släkten. Finns det någon ?akut för gravida? där du bor kan man ju åka dit, de lär ta blodtryck då (heter antenantal, finns iaf där jag bor). Det är ju väldigt ovanligt med hf om man inte haft det i tidigare graviditet (om samma pappa) men det kan ju hända så var uppmärksam på signalerna skulle jag säga! Men förutom blodtryckssänkande gör de inte så mycket i 36+ skulle jag säga, om inte superhögt blodtryck eller påverkan på organen (och det märker man, känns bra mycket värre än halsbränna...)
  • nyblivenmor
    Litenfialotta skrev 2019-04-23 16:14:34 följande:

    Aaa, ja det var min första graviditet och har dessutom hf i släkten. Finns det någon ?akut för gravida? där du bor kan man ju åka dit, de lär ta blodtryck då (heter antenantal, finns iaf där jag bor). Det är ju väldigt ovanligt med hf om man inte haft det i tidigare graviditet (om samma pappa) men det kan ju hända så var uppmärksam på signalerna skulle jag säga! Men förutom blodtryckssänkande gör de inte så mycket i 36+ skulle jag säga, om inte superhögt blodtryck eller påverkan på organen (och det märker man, känns bra mycket värre än halsbränna...)


    Vi har tyvärr ingenting i denna stan men jag känner mig lite lugnare nu allteftersom dagen gått. Får ju åka in till förlossningen och tvinga dom kolla på mig om det förvärras. Ja det jag har nu känns bra mycket värre än halsbränna också, Förstår inte hur dom kunde lägga fram det som alternativ ens med tanke på att jag har frossa och mår superdåligt. Helt säker på att de inte är halsbränna men däremot är känns ju inte Hf heller så troligt nu efter att ha sett vad andra skriver och då jag inte haft problem med blodtrycket mer än enskilda tillfällen tidigare. Har nog dragit på mig något konstigt konstigt bara
  • Litenfialotta
    nyblivenmor skrev 2019-04-23 16:20:45 följande:

    Vi har tyvärr ingenting i denna stan men jag känner mig lite lugnare nu allteftersom dagen gått. Får ju åka in till förlossningen och tvinga dom kolla på mig om det förvärras. Ja det jag har nu känns bra mycket värre än halsbränna också, Förstår inte hur dom kunde lägga fram det som alternativ ens med tanke på att jag har frossa och mår superdåligt. Helt säker på att de inte är halsbränna men däremot är känns ju inte Hf heller så troligt nu efter att ha sett vad andra skriver och då jag inte haft problem med blodtrycket mer än enskilda tillfällen tidigare. Har nog dragit på mig något konstigt konstigt bara


    Hoppas det inte är värre än så (även om inte kul att vara vanligt sjuk heller förstås!). Och sök hjälp om du känner dig osäker. Min hf började med vaaaansinnig huvudvärk som inte gick bort med värktabletter. Sen allmän frånvarokänsla i kroppen som är svår att beskriva. Då var jag i 36+0.
Svar på tråden Havandeskapsförgiftning eller halsbränna?