• Anonym (Ts)

    Ni med barn med autism

    Jag har en underbar liten pojke på 2.5 år som har vissa svårigheter. Var på utvecklingssamtal idag på dagis och fick veta att man ska ansöka om en resurs åt min son pga svårigheter han uppvisar.

    Jag frågade vad dom misstänker och hon sa autism även om vissa saker går emot varandra.

    Ni med barn med autism, vad anser ni när ni läser följande:

    - Svårt för att bryta/ändra rutiner

    - Interagerar inte med jämnåriga men gärna vuxna

    - Är otroligt kärleksfull mot folk han tycker om

    - Älskar närhet i form av kramar/pussar/hålla handen från oss familjemedlemmar och morföräldrar och utvalda vuxna.

    - Empatisk mot djur

    - Sen med tal, har en del tvåordsmeningar men litet ordförråd för sin ålder

    - Älskar att radda saker på rad

    - duktig motorisk, gå i trappor, hoppa jämnfota, sparka boll.

    - svårt för tighta kläder/sömmar/ luvor/dragkedjor

    - svårt med humör om han blir väckt tex vid lunchvilan

    - Enorm separationsångest

    - duktig på att måla

    - älskar musik

    Säkert mer saker men som jag inte kommer på just nu. Vad tänker ni med erfarenhet av autism när ni läser det här?

    Vi ska även kontakta logoped och kolla hörseln.

    För mig är han underbar och perfekt som han är och jag kommer att göra allt för honom.

  • Svar på tråden Ni med barn med autism
  • Oscarsmamma84

    Låter ju som han har autism men han måste ju utredas. Klart han e underbar som han är.

    Min son är 6 år o det mesta du radar upp stämmer på min son. Han har autism.

  • Anonym (Ts)
    Oscarsmamma84 skrev 2019-04-24 01:53:44 följande:

    Låter ju som han har autism men han måste ju utredas. Klart han e underbar som han är.

    Min son är 6 år o det mesta du radar upp stämmer på min son. Han har autism.


    Tycker du att han har autism utefter det jag skriver?

    Kan man ha autism även om man inte har problem med ögonkontakt, närhet etc?

    När startar man utredning? Tack för ditt svar.
  • Anonym (autism)
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-24 03:24:31 följande:
    Tycker du att han har autism utefter det jag skriver?
    Kan man ha autism även om man inte har problem med ögonkontakt, närhet etc?

    När startar man utredning? Tack för ditt svar.
    Ja, han har troligen autism.

    Ja, man kan ha det fastän man kan ha ögonkontakt.

    Man startar utredning så snabbt det går, kontakta er VC så ni får remiss till barnkliniken eller habiliteringen, alla landsting har olika vägar.

    Min son fick diagnosen när han var 2,5 år. Så tidig diagnos är superviktigt.
  • jeanette02

    Autism kan ju ändå se ganska olika ut. Det finns olika grader. Finns också gråzoner där man inte riktigt kommer upp till autism som diagnos men ändå har vissa sådana drag ju.

    Nu är sonen bara 2.5 år. De vill alltså ha en resurs för att han har svårt att bryta rutiner?

    Tycker inget av det du beskriver låter märkligt. Rätt vanligt att små barn är inne i sitt och inte vill bli avbrutna. Men visst det kan vara autistiskt beteende också.

    Det är nog rätt normalt att inte vilja separeras från mamma/pappa vid den åldern. Inget att sjukliggöra.

    Det känns nästan som att pedagogerna inte är vana vid ett normalt barn. Det tycker jag son låter som.

    O visst han kanske är lite senare med talet och då brukar 3 årsåldern vara något man utgår att inte talet kommit igång så brukar det kollas upp senast.

    Han kanske heller inte är en pratsam typ, de barnen finns också bland alla gap och skrikbabblande barn.

    Bra motorik talar emot autism, mitt ena barn har haft svårt med allt sådant som simning, cykling exempelvis, Vi fått kämpa med skola då vi föräldrar började misstänka autism i 7-8 årsåldern.

    Så nu lagom till högstadiet har barnet sin Autismdiagnos och det började märkas just när barnet kom upp i 1:an / 2:an.

    Men vi blev totalt nochalerade av skolan. Trots tydliga svårigheter. Barnet är bara lat fick vi höra. (Ja jag är irriterad på att ingen av alla pedagoger såg det som är så uppenbart och vi fått arbeta så för rätt till hjälp)

    Därför kan jag litegrand känna att det är bra att pedagogerna är vakna i tid, men din son är väldigt liten än.

    Finns det mer svårigheter?

  • jeanette02
    Anonym (autism) skrev 2019-04-24 07:00:28 följande:

    Ja, han har troligen autism.

    Ja, man kan ha det fastän man kan ha ögonkontakt.

    Man startar utredning så snabbt det går, kontakta er VC så ni får remiss till barnkliniken eller habiliteringen, alla landsting har olika vägar.

    Min son fick diagnosen när han var 2,5 år. Så tidig diagnos är superviktigt.


    Hade han andra väldigt tydliga autistiska drag eftersom han fick diagnosen så tidigt?

    Mitt barn har väl uppvisat en mer typiska drag som tjejer med fungerande autism som man ibland hör om, av Autism och på ngt vis lyckats dölja sina svårigheter utåt sett delvis.

    Då kan det vara svårare.
  • Anonym (Ts)
    jeanette02 skrev 2019-04-24 07:04:25 följande:

    Autism kan ju ändå se ganska olika ut. Det finns olika grader. Finns också gråzoner där man inte riktigt kommer upp till autism som diagnos men ändå har vissa sådana drag ju.

    Nu är sonen bara 2.5 år. De vill alltså ha en resurs för att han har svårt att bryta rutiner?

    Tycker inget av det du beskriver låter märkligt. Rätt vanligt att små barn är inne i sitt och inte vill bli avbrutna. Men visst det kan vara autistiskt beteende också.

    Det är nog rätt normalt att inte vilja separeras från mamma/pappa vid den åldern. Inget att sjukliggöra.

    Det känns nästan som att pedagogerna inte är vana vid ett normalt barn. Det tycker jag son låter som.

    O visst han kanske är lite senare med talet och då brukar 3 årsåldern vara något man utgår att inte talet kommit igång så brukar det kollas upp senast.

    Han kanske heller inte är en pratsam typ, de barnen finns också bland alla gap och skrikbabblande barn.

    Bra motorik talar emot autism, mitt ena barn har haft svårt med allt sådant som simning, cykling exempelvis, Vi fått kämpa med skola då vi föräldrar började misstänka autism i 7-8 årsåldern.

    Så nu lagom till högstadiet har barnet sin Autismdiagnos och det började märkas just när barnet kom upp i 1:an / 2:an.

    Men vi blev totalt nochalerade av skolan. Trots tydliga svårigheter. Barnet är bara lat fick vi höra. (Ja jag är irriterad på att ingen av alla pedagoger såg det som är så uppenbart och vi fått arbeta så för rätt till hjälp)

    Därför kan jag litegrand känna att det är bra att pedagogerna är vakna i tid, men din son är väldigt liten än.

    Finns det mer svårigheter?


    Tack för ditt svar. Dom beskrev det som att svårt att bryta rutiner. Tex att gå och tvätta händerna efter lunchen innan vilan går inte för att han låser sig/bryter ihop. Momentet att klä på sig i kapprummet innan man går ut är svårt. Stora barngrupper.

    Han pratar jätte mkt, bara inte rent. Inget mer jag kan komma på.

    Men otroligt social och framåt men inte med jämnåriga. Vill hälsa på typ alla han möter, kända som okända.
  • jeanette02
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-24 07:29:19 följande:

    Tack för ditt svar. Dom beskrev det som att svårt att bryta rutiner. Tex att gå och tvätta händerna efter lunchen innan vilan går inte för att han låser sig/bryter ihop. Momentet att klä på sig i kapprummet innan man går ut är svårt. Stora barngrupper.

    Han pratar jätte mkt, bara inte rent. Inget mer jag kan komma på.

    Men otroligt social och framåt men inte med jämnåriga. Vill hälsa på typ alla han möter, kända som okända.


    Tänker att det kan ju också vara miljon som är rätt stressande, med stora barngrupper och stöket som kan bli när alla ska klä sig, tvätta händer. Så visst mer personal/resurs krävs säkert för barnen som grupp kanske.

    Ibland kanske det är själva miljön det är är fel på och inte barnen.

    Är man då autistiskt el har sådana drag så blir ju den typen av omständigheter oftast ännu mer påfrestande.

    Inte lätt att hantera för små barn.

    Svårt det där.
  • Anonym (123)

    Jag tycker det låter ganska normalt för ett så litet barn. Runt 3 år börjar barnen intressera sig för andra barn och logopeden brukar man heller inte få komma till fören man fyllt 3 år

  • Oscarsmamma84
    Anonym (Ts) skrev 2019-04-24 03:24:31 följande:

    Tycker du att han har autism utefter det jag skriver?

    Kan man ha autism även om man inte har problem med ögonkontakt, närhet etc?

    När startar man utredning? Tack för ditt svar.


    Svårt att säga.

    Bästa är att ta upp det med bvc. Sonen kan titta oss i ögonen. Han älskar att kramas på sina villkor. Autism kan se så otroligt olika ut.
  • Anonym (Ts)

    Tack för alla svar. Idag har vi sett till att en remiss skickats för logoped samt utredning av hörseln.

    Han är mitt första och äldsta barn så jag har inget att jämföra med.

Svar på tråden Ni med barn med autism