• Wed 24 Apr 2019 09:58
    319 visningar
    3 svar
    3
    319

    Huvudlöss - vad gäller?

    Hej! Vi hittade löss igår i vår dotters hår. Vi behandlade med lusmedel och kammade sedan med luskam för att få bort allt. Imorse fick vi som vanligt till skolan, och berättade även för lärare och fritidspersonal om lössen. De sa att hon inte fick vara i skolan utan måste vara hemma en dag för säkerhets skull, enligt deras riktlinjer. Läser man på tex 1177 står det att man kan gå till skolan direkt efter första behandlingen bara man undviker huvudkontakt. Men det står ingenstans om dessa riktlinjer som personalen pratade om. Inte ens på skolans hemsida. Vad gäller egentligen?

  • Svar på tråden Huvudlöss - vad gäller?
  • Wed 24 Apr 2019 10:34
    #1

    Fel agerat av skolan. Vad menar dom med att vara hemma en dag till för säkerhets skull? Skulle lössen vara mer döda imorgon eller? Nej, reglerna brukar vara att man är välkommen tillbaka direkt efter behandling.

    Glöm inte upprepa behandlingen om ca en vecka :)

  • Wed 24 Apr 2019 11:43
    #2

    Jag vet inte riktigt. Vi tyckte också det var konstigt. Har aldrig hört talas om det förut heller att man skulle behöva vara hemma dagen efter behandling. Vi kammade dottern imorse innan vi gick hemifrån och hittade inga löss, varken levande eller döda. Och det står ju på nätet att man kan gå i skolan så fort man gjort en behandling. Så vi tyckte detta var väldigt märkligt. Men eftersom jag ändå är ledig så fick dottern följa med hem igen.

  • Wed 24 Apr 2019 13:52
    #3

    Uppdatering: Min sambo pratade med skolsköterskan, som sa att det inte alls är nödvändigt att vara hemma en dag efter man behandlat mot löss. Om det nu inte är så att man upptäcker dem på morgonen. I det fallet kan jag hålla med om att det kanske är dumt att gå till skolan. Men nu behandlade vi ju igår kväll så det hade varit helt ok att lämna dottern i skolan. Möjligt att skolpersonalen missförstod, även om jag tyckte att jag var tydlig.

Svar på tråden Huvudlöss - vad gäller?