• Majsi

    Gravid tätt inpå tvillingar

    Hej.

    Jag har tvillingdöttrar på 9 månader och har nu blivit gravid av en slump igen. Vi fick kämpa flera år med att bli gravid med tvillingarna genom flera ivf behandlingar så tanken att bli gravid på naturlig väg fanns inte.

    Mina tankar nu är om jag ska göra abort eller behålla barnet. Jag har tyckt det varit jättejobbigt med tvillingarna hittils och jag vill inte vara hemma så länge till. Jag tycker även tvillingarna ska få några år ensam med mamma och pappa innan de får ett syskon. Hur vi än gör så har jag ångest över beslutet. Jag är 32 år så det är ju inte jättelång tid jag har på mig att få ett syskon om vi nu vill ha det i framtiden. Det kanske inte heller funkar nästa gång..

    Är det fler som har samma problem? Är det jobbigt att ha tre bebisar så tätt inpå?

    Mvh Maja

  • Svar på tråden Gravid tätt inpå tvillingar
  • louisa83

    Det känns inte bra att vara med och påverka detta beslut. Det jag vill bidra med att säga är att jag också har tvillingar genom IVF, nu tre år, och hade aldrig klarat av ett tredje barn såhär tätt inpå. Det har varit svårt att få det att funka som det är. Också tärt lite på förhållandet. Hela vårt liv ändrades ju så dramatiskt, och sen är det de där sömnlösa nätterna...Nu börjar det bli bättre dock och lättare. Känner också en annan tjej som precis som jag fick tvillingar genom IVF, och sen blev gravid på naturlig väg inom ett år och bestämde sig för att göra abort. Hon sa att hon helt enkelt inte skulle klara av det och så vitt jag vet inte ångrat det. Så det jag vill säga är att jag tycker inte att du ska ha dåligt samvete om du gör abort. Jag tycker att du och din man (eller var det sambo) ska göra det som ni tror att ni kommer klara av. Lycka till vad du än gör, vilket jobbigt beslut såhär första året när du har fullt upp med dina tvillingar

  • chokladspad

    Hej

    Lite positiva tankar:

    1. Graviditet med ett barn - förmodligen lättare än med 2

    2. Förlossning nr 2 blir i bästa fall mindre komplicerad än med 2 barn

    3. Graviditet 2 och förlossning 2 är mentalt enklare då du gjort det förut

    4. När barn 3 kommer är dina flickor i dagisåldern och i bästa fall inskolade på förskolan, så du får dagar med bebis fria. De är dessutom två och kommer inte känna sig lika övergivna som ett ensamt syskon skulle kunna göra

    5. En bebis kommer kännas mycket lättare efter att precis haft 2

    6. Du har redan alla bebiskunskaper färska och i ryggmärgen

    7.. och alla bebisgrejer och bebiskläder framme (. Mer jobbigt att ställa undan och ev ta fram senare än att bara låta dem passera till nästa barn)

    8. Barnen kommer vara så jämna i åldrar och kommer att ha jätteroligt ihop -De blir "de tre musketörerna" (alla goda ting är tre)

    9. När de blir vuxna kommer de vara starkare som släkt att hjälpas åt om något händer något av syskonen, eller med åldrande föräldrar. Mindre risk att något av syskonen lämnas ensamt. Om någon väljer att inte skaffa barn i framtiden kan det ändå bli kusiner osv

    10. Det är roligare om barn får leva. Den dagen du packar undan baby-kläderna för gott kommer du undra vem lillasyster/lillebror skulle varit. Det är lättare att bära en bebis än en abort. Jag tror i alla fall att det är fler som funderar på om det var rätt att göra sin abort än de som funderar på om det var rätt att behålla sitt barn. Det är bara levande barn som ger en skratt och kärlek. Även under svåra omständigheter.

    11. Om det blir övermäktigt finns hjälp att få för den som blivit oplanerat gravid. Du behöver inte göra allt själv. It takes a Village to raise a kid.

    12. Det blir en intensiv småbarnsperiod -tre tuffa år, istället för att ha småbarnsperioden en utdragen tid om man har längre mellan barnen.

    Jag har själv pseudotvillingar med 16 mån mellanrum och storebror hade extrem kolik och gick inte själv förrän lillasyster var ett halvår. Jag och min man separerade i 5 månader när jag väntade nr 2 (blev ihop igen sedan) och jag var väldigt deppig. Jag flyttade två gånger under båda graviditeterna (i båda graviditeterna flyttade jag i 9 månaden). Har varit deppig av och till pga halvtaskig relation till min man.

    Men i absolut inget av fallet önskar jag bort något av mina barn.

    Jag och min man går nu i terapi och i slutändan kommer vi älska och förstå varandra mycket djupare än om vi inte prövats. Nu längtar jag efter nr 3, trots att jag vet att det nog blir asjobbigt

    Oavsett så finns det redan ett litet liv inom dig med en färdig ritning i DNA på sin lilla person. Lilla hjärtat bultar, redan i vecka 12 suger hen på tummen. Snart känner du de små sparkarna. Du är hens stora trygghet, dess mamma. Min vädjan till dig är att du omfamnar detta lilla liv <3 things happens for a reason

  • lollos world

    Låter inte som du "kämpat" så mycket om du är villig att göra abort när du nu blivit gravid.
    Själv kämpade jag i 8 år med behandlingar tills jag fick min flicka, blev gravid ca 18 mån efter att hon fötts med dotter nummer 2. Abort var inte ens en tanke. Visst är det tufft men det blir inte mindre tufft med fler barn bara för att nr1 är äldre, även en 5åring behöver mycket tid och kärlek, så ditt argument är lixom meningslöst.

  • LaFontaine
    lollos world skrev 2019-06-17 02:53:28 följande:

    Låter inte som du "kämpat" så mycket om du är villig att göra abort när du nu blivit gravid.
    Själv kämpade jag i 8 år med behandlingar tills jag fick min flicka, blev gravid ca 18 mån efter att hon fötts med dotter nummer 2. Abort var inte ens en tanke. Visst är det tufft men det blir inte mindre tufft med fler barn bara för att nr1 är äldre, även en 5åring behöver mycket tid och kärlek, så ditt argument är lixom meningslöst.


    Vilken kommentar. Skäms på dig som uttrycker dig så! 

    TS, jag vill inte råda dig till något, men jag förstår absolut dina tankar. Jag har inte tvillingar, men hade liksom du svårt att få barn och jag upplevde att också den processen var tvungen att bearbetas. Jag är inte säker på att jag orkat med ens ett barn till så tätt inpå min första.

    Nu är jag gravid igen, tre år efter min förra graviditet. Också den här gången tog det tid och vi fick hjälp (inte IVF, men annan behandling) och återigen känner jag mig liksom mentalt slut över att det gick vägen. 
    Lycka till!
  • cosinus

    Dina tjejer kommer alltså vara 1.5 år när småsyskonet kommer.

    Jag hade själv fått panik av tanken på att vara hemma med 2 st 1.5 åringar och en bebis. Den åldern är svår för de har absolut noll självbevarelsedrift eller konsekvenstänk men de är snabba som rackarns. Om jag varit i din sits hade jag velat att mannen var hemma på heltid ett antal månader och sen halvtid ytterligare efter det så man hinner känna hur det funkar. Det kan gå jättebra och det kan vara en nära-döden-upplevelse :)

  • louisa83
    lollos world skrev 2019-06-17 02:53:28 följande:

    Låter inte som du "kämpat" så mycket om du är villig att göra abort när du nu blivit gravid.

    Själv kämpade jag i 8 år med behandlingar tills jag fick min flicka, blev gravid ca 18 mån efter att hon fötts med dotter nummer 2. Abort var inte ens en tanke. Visst är det tufft men det blir inte mindre tufft med fler barn bara för att nr1 är äldre, även en 5åring behöver mycket tid och kärlek, så ditt argument är lixom meningslöst.


    För det första skrevs inlägget i april, ts kan alltså redan gjort abort och då strör salt i såren.

    Sen är det stor skillnad på att få ett barn med att få tvillingar. Bara de som fått tvillingar vet hur det är. Sen att dessutom få en liten bebis till, nä jag skulle inte klarat av det. Det har ju faktiskt inte att göra med vad man vill eller borde vilja utan vad man känner att man klarar av mentalt, ekonomiskt och vad gäller deras säkerhet! Med tvillingar t.ex känner jag att när jag är ute får jag koncentrera mig väldigt mycket på att inte förlora kontrollen när en springer hit och den andra dit..om jag dessutom hade en tredje... skulle jag alls kunna gå ut själv då?

    Bara för att folk kämpar med att få barn eller t.o.m man själv kämpat så betyder inte det att man inte har rätt att göra abort, det betyder inte att man har mindre respekt för liv. Ibland kan den göras just för att man har respekt för liv. En kvinna ska inte tvingas till att föda ett barn som hon inte kan ta hand om, eller inte bli en bra förälder till. Det är inte bra för mamman och absolut inte för barnet! Kanske inte så bra för syskonen heller som mamman känner behöver all hennes uppmärksamhet just nu.

    Och det du säger om att åldern på barnen inte spelar någon roll, det stämmer ju helt enkelt inte. Det är stor skillnad på att ha en ettåring och en treåring, och på att ha en ettåring och en 10åring. I första fallet måste man hålla uppsikt över dem hela tiden för deras ÖVERLEVNAD. Och då ska man verkligen inte ta sig an fler barn än man klarar av.
  • Glitterpinnar

    Jag har inte tvillingar men har fått tre barn på knappt tre år. Två små var tufft, men tre små är en piece of cake tycker jag. Trean hänger verkligen bara med, då är man så rutinerad med allt. Ett syskon är den finaste gåvan man kan få, de kommer ha jättekul ihop när de är så nära i ålder :) Jag har bara positivt att säga om att ha barn tätt faktiskt. Lycka till!

Svar på tråden Gravid tätt inpå tvillingar