• hejsvejs92

    Sjuksriven 100% men vill börja studera.

    Jag blev sjukskriven på 100% i februari.


    Anledningen till min sjukskrivning är depression. 


    Jag har jobbat alldeles för länge och till slut sa det bara stopp. Jag klarar inte av att utföra mina arbetsuppgifter som personlig assistent korrekt, och jag är helt slutkörd när jag kommer hem. 
    När jag blev sjukskriven så sökte jag in på en utbildning, där studietakten är 100% och sals bunden. Jag fick reda på igår att jag blev antagen till denna utbildning. 


    Det som oroar mig är ju nu såklart om jag kommer få lov att göra detta.
    Alltså i så fall alternativt be om tjänstledigt från mitt jobb, för att göra denna utbildning... Klart oroar jag mig också om jag kommer klara av att gå i skolan, när jag inte ens klarar av att göra mitt jobb. Men jag känner att jag behöver ta en ny riktning i livet. 


    Jag tänker på hur försäkringskassan kan reagera på att jag helt plötsligt kan gå i skolan, men inte arbeta. Jag oroar mig för vad min arbetsgivare skulle säga. 


    Är här någon annan som gjort såhär? 
    Är det OK? är det dumt att ens prova?
    Vad kan försäkringskassan säga/tycka, och min chef? 

  • Svar på tråden Sjuksriven 100% men vill börja studera.
  • Anonym (-)

    Det borde vara okej, kan jag tycka. Men du vet att studier är betydligt mer krävande än ett arbete.

    Studierna är inte bara mellan 8-16, de följer med hen och finns närvarande dygnet runt i flera år.

    För mig var det en befrielse efter mina 7 år på universitetet, när jag äntligen fick komma ut och andas och leva.

  • Anonym (Jane)

    Tänker du att du ska fortsätta ha sjukpenning när du studerar 100 %?? DET kommer inte FK godkänna..
    Men däremot att du tar tjänstledigt från ditt jobb och söker CSN, då kommer du ju att avbryta din sjukskrivning och då bryr sig inte FK om vad du gör eftersom du inte är sjukskriven längre.

  • Anonym (B)

    Tror inte du kommer få ok från FK för en utbildning med full studietakt och som också är salsbunden om du är sjukskriven på heltid. Men det är i vilket fall något du behöver kontrollera med dem innan du börjar på utbildningen.

  • hejsvejs92

    Nej jag tänker i så fall att jag ska avbryta min sjukskrivning om jag påbörjar mina studier.

    Jag tänker att jag ska ringa min handläggare på FK och prata med henne om det.

    Men jag är rädd att de då tar bort min sjukpenning..

    Vad jag känner är ju att jag inte kommer klara av att gå tillbaka till mitt arbete..

    Men jag tycker samtidigt att det är så svårt. Jag är livrädd att hamna där jag var innan... Missnöjd med livet.

    Alltså avbryta min sjukskrivning och ansöka om CSN istället.

  • Alexi

    Men varför tror du att fk bryr sig om vad du gör när du inte är sjukskriven längre?

  • hejsvejs92

    Det jag är nervös över är att jag kanske inte kan behålla min sjukpenning innan studierna börjar.

    Sen är det en del av min depression. Att göra fel är jobbigt och att andra ska säga att jag gör fel.

    Jag klarar inte mina arbetsuppgifter. Skolan börjar 1 september. Min hjärna säger "stanna hemma och var sjukskriven tills skolan startar. Men det är ju inte säkert det går ifall FK säger att jag inte får ha min sjukpenning tills dess.

  • Anonym (Jane)
    hejsvejs92 skrev 2019-04-25 11:29:10 följande:

    Det jag är nervös över är att jag kanske inte kan behålla min sjukpenning innan studierna börjar.

    Sen är det en del av min depression. Att göra fel är jobbigt och att andra ska säga att jag gör fel.

    Jag klarar inte mina arbetsuppgifter. Skolan börjar 1 september. Min hjärna säger "stanna hemma och var sjukskriven tills skolan startar. Men det är ju inte säkert det går ifall FK säger att jag inte får ha min sjukpenning tills dess.


    Du behöver inte meddela FK innan du påbörjar studierna! Du bara meddelar att du avbryter din sjukskrivning i samband med att du börjar plugga! Du behöver inte ens uppge varför du avbryter sjukskrivningen. Det spelar inte FK någon som helst roll så oroa dig inte över det!
  • Alexi

    Det är ju väldigt länge att vara sjukskriven från februari till september för en sån diagnos. FK lär ju vilja ha avstämningsmöten och allt möjligt innan dess.

  • Anonym (Nybliven student)
    hejsvejs92 skrev 2019-04-25 08:52:26 följande:

    Jag blev sjukskriven på 100% i februari.


    Anledningen till min sjukskrivning är depression. 


    Jag har jobbat alldeles för länge och till slut sa det bara stopp. Jag klarar inte av att utföra mina arbetsuppgifter som personlig assistent korrekt, och jag är helt slutkörd när jag kommer hem. 
    När jag blev sjukskriven så sökte jag in på en utbildning, där studietakten är 100% och sals bunden. Jag fick reda på igår att jag blev antagen till denna utbildning. 


    Det som oroar mig är ju nu såklart om jag kommer få lov att göra detta.
    Alltså i så fall alternativt be om tjänstledigt från mitt jobb, för att göra denna utbildning... Klart oroar jag mig också om jag kommer klara av att gå i skolan, när jag inte ens klarar av att göra mitt jobb. Men jag känner att jag behöver ta en ny riktning i livet. 


    Jag tänker på hur försäkringskassan kan reagera på att jag helt plötsligt kan gå i skolan, men inte arbeta. Jag oroar mig för vad min arbetsgivare skulle säga. 


    Är här någon annan som gjort såhär? 
    Är det OK? är det dumt att ens prova?
    Vad kan försäkringskassan säga/tycka, och min chef? 


    Hej!

    i september påbörjade jag en treårig universitetsutbildning fast på distans. 
    Jag rekommenderar dig att läsa den på 50%.
    Jag var precis som dig sjuk och 100% är för mycket. jag trodde det bara var mitt program men det är tydligen högskolestudier överlag.
    Hösten var hemsk, jag mådde ännu sämre. Arbetsbördan är enorm.

    En gång i månaden reser vi till universitetet för träffar. de dagarna ligger jag i sängen hela dagen efter skolan, så slut är jag. när jag kommer hem måste jag vila en halv eller hel dag.

    Första dagen när vi hade upprop kom studenthälsan. De sa att många mår dåligt och är väldigt stressade, kom direkt till oss kuratorer, vänta inte.

    Jag tänker att, när de vet att så många i landet mår så dåligt, sänk arbetsbördan, men icke.

    Snart är det sommarlov, inga fler obligatoriska studier men jag måste ändå läsa hela sommaren. i augusti har jag tre omtentor inbokade.

    På sommaren får man inga pengar heller, jag har sökt in till enkla sommarkurser som såg ut att vara enkla bara för att få en inkomst.

    Läs på 50% och var sjukskriven på 50% så klarar du det. När du börjar i september kan man ändra programmet, skolorna är väldigt flexibla och vill att studenterna ska klara studierna.

    alla skolor har studenthälsa.

    så här trött är jag efter utmattning, posttraumatiskt, depression, ångest och jag läser på distans. du ska vara i skolan varje dag eller flera dagar per vecka (olika för varje kurs/skola/program)
Svar på tråden Sjuksriven 100% men vill börja studera.