• MrGaudot1981

    Ständig oro och ångest - cancerskräck

    Hej på er!

    Jag är man och 38 år gammal och lider av generell ångest (har fått GAD konstaterat för några år sedan) och detta tar sig i uttryck i varierande former, men mest av allt just nu i rädsla för att drabbas och dö i cancer. 

    Mina föräldrar dog när jag var i 20-års åldern, pappa av en njursjukdom (som jag fått bekräftat att jag inte har) och mamma av magcancer. 

    Jag har två små barn på 2 och 4 år och ångesten för att dö (särskilt genom en plågsam cancer-död) blev mer påtaglig när barnen kom.

    Så ovan två anledningar är givetvis någonting som spär på min oro. 

    Min hälsosituation är ganska så god. Jag tränar 4-5 dagar i veckan (har gjort det de senaste 10 åren), äter LCHF-kost till måltiderna och har dragit ner rejält på alkoholkonsumtionen (1-2 ggr/månad). Jag känner mig överlag frisk, min senaste hälsokontroll via företagshälsan visade på bra resultat (något år sedan). Visst, jag är konstant trött men så är livet när man blir berövad sömnen av barnen :). 

    Men trots ett generellt sett bra hälsotillstånd så oroar jag mig för cancer, och den senaste tiden har denna oro varit starkt kopplad till vad jag äter. Som jag nämnde så äter jag LCHF till måltider. Detta innebär att det blir ganska så mycket kött, korv och bacon emellanåt, ibland kan jag äta korv till både lunch och middag. Jag försöker äta grönsaker till måltiderna också vilket jag blivit bättre på, samt äter även fågel ibland även om det är för lite.

    Sedan så fuskar jag rejält med LCHF på helgerna. Jag kan klämma två chipspåsar och ganska så mycket godis på en helg, vilket ger mig en extrem oro och ångest för cancer på söndag/måndag, men när helgen väl kommer igen så tycker jag att jag ska få unna mig något då jag inte längre dricker alkohol i den utsräckning jag gjort tidigare (1-2 ggr/vecka). Jag behöver helt enkelt något att belöna mig med. 

    Jag har provat att köra all in på LCHF. Det har eliminerat sötsugen helt och när jag väl var inne i det så var min ångest för cancer ganska så låg (i alla fall mat-relaterat) men istället hittade jag andra saker att oroa mig för. Men strikt LCHF är ingenting för mig så jag faller alltid tillbaka i att fuska på helgerna. 

    Jag vet inte riktigt vad jag ska göra för hantera detta. Har haft några vändor inom psykiatrin de senaste 10 åren där jag körde två KBT-behandlingar som jag inte orkade slutföra samt 1 år med SSRI som jag inte tyckte hjälpa alls. Vet inte om man kanske istället bara ska gå i någon slags samtalsterapi där man får "prata av sig" då det där med övningar hemma eller på jobbet inte alls funkade för mig. 

    Men när jag hör eller läser om folk som drabbas och dör i cancer, eller larmrapporter från media om att det är livsfarligt att äta bacon eller chips eller socker så sätter ångesten igång och jag blir kraftigt nedstämd, får sömnproblem osv. Det går i perioder helt klart, men ju äldre jag blir, desto mer orolig blir jag. 

    Jag har övervägt att göra en mer genomgående hälsokontroll (screening) för att upptäckta tidiga stadier av cancer men det är mycket dyrt, 30 000 SEK eller mer, och ärligt talat vet jag inte vad det skulle ge mig. Även om de inte hittar någonting så lär väl ångesten och oron för cancer komma tillbaka efter en tid (ny undersökning? :)) och om de upptäcker någonting ja, då är det ett rätt stort ångest-kapitel i sig. 

    Försöker intala mig själv att om ens allmäntillstånd är bra så är det inget att oroa sig för - samtidigt så hör man om personer som gått runt och känt sig hur friska och starka som helst men att de egentligen haft cancer-tumörer som växt hela tiden och vips så har de bara några månader kvar att leva. 

  • Svar på tråden Ständig oro och ångest - cancerskräck
  • Anonym (...)

    Det är mycket ovanligt att få cancer i din ålder. Det är vanligast hos barn (pga genetiska medfödda fel) eller äldre typ 65+ (kroppen börjar lägga av). Det sker massor av farliga mutationer i din kropp hela tiden pga vad du äter etc men ditt immunförsvar tar hand om dem.

    Men - det händer att folk i den åldern får cancer. Det hände min mamma och min kollega. I de allra flesta fall blir de som får cancer i den åldern helt återställda. Min mamma blev det och det ser ut som det blir så för min kollega också.

    Så - risken att du dör av cancer inom de närmaste 10 åren är mikroskopisk. Det är mkt större risk att du tex dör i en bilolycka eller ngt annat. Så läs på riktiga siffror, det kan lindra hälsoångesten. Och funkar inte det så sluta ät LCHF och ät normalt. Så nyttigt är det inte.

Svar på tråden Ständig oro och ångest - cancerskräck