Inlägg från: sextiotalist |Visa alla inlägg
  • sextiotalist

    Barn på gymmet

    IceKitten skrev 2019-04-25 22:09:20 följande:

    Jag är nyfiken på om ni tycker att min irritation är rimlig eller ej.

    Jag brukar träna på ett utegym, detta utegymmet ligger ca 50 meter från en väldigt stor lekplats. Jag menar gungor, studsmatta, klätterställning i spindelnätsstil/flaggstångshöjd, trähästar, indianpåle/hyddor... Ni fattar poängen.

    I vilket fall som helst, i stort sätt alltid när jag tränar där så leker det barn i utegymmet. Utegymmet är tydligt uppmärkt som ett gym och även om det är fullt möjligt att leka där så är det väldigt tydligt inte en klätterställning.

    Jag har inga problem med att barn leker där om det är tomt från folk som tränar eller om deras förälder tränar där. Praktisk att hålla koll på ungen liksom. Men när föräldrarna står och bara snackar skit samtidigt som barnen far runt och tar upp "redskapen" så stör det mig något enormt.

    Jag ser absolut ingen anledning till varför de ska hänga där och störa.

    Ja, jag inser att detta inte världens största problem men ändå. Hur känner ni? Är det ok att barnen stökar runt där när de har en fantastisk lekplats bredvid?


    Är det ett utegym på offentlig plats är det till för alla. Min erfarenhet är att barnen är det bästa supportarna på ett utegym.
    Så mitt svar är att de har precis lika stor rätt att vara där som du har, din anledning är inte mer "seriös" än deras.
  • sextiotalist
    IceKitten skrev 2019-04-26 10:32:01 följande:
    Du har uppenbarligen en annan definition av supportrar än mig men fine.

    Med din logik så antar jag att du tycker det är ok för mig att (utan barn så klart) göra pull-ups i gungställningen, situps med rutschkana som stöd osv?

    Offentlig plats liksom.
    Ja, varför inte. Det kan du absolut göra.
    De utegym som finns är till för alla, inte bara för de som tränar "seriöst".
    Barn som vuxna.

  • sextiotalist
    IceKitten skrev 2019-04-26 12:42:37 följande:
    Som sagt har jag inga problem med att säga till någon (vuxen eller barn) om jag behöver. Jag är mer intresserad av logiken bakom de föräldrar som bara låter barnen springa runt utan anledning. Jag personligen ser till att mitt barn uppför sig passande för situationen. På lekplatsen får han springa som en galning medan på ställen som inte är gjorda för lek så måste han däremot uppföra sig lugnare och tystare. Annars går vi därifrån. Att släppa lös honom på ett gym (ute eller inne) skulle jag aldrig få för mig.

    Är utegymmet tomt eller om föräldrarna tränar där så får barnen leka där (med vissa begränsningar) enligt mig.

    Men folk verkar inte riktigt se det som ett gym då det är ute av någon anledning. Jag betvivlar att folk skulle tycka det var ok om gymmet var inomhus.
    Nu är och förblir min uppfattning att utegym, dvs gym som finns i offentlig miljö, där alla har tillgång, är till för alla, från pensionären som behöver träna sin balans till tre-åringen som testar sin motorik. Det stämmer att barn inte ska gymma, men de flesta barn är betydligt bättre på t,ex pull-ups än vad vi vuxna är, dessutom något de gör när de leker.
    Sonens favoritsak på dagiset var ribbstolen, och han hängde och slängde i den som den värsta apan. Dvs han lekte med ett redskap som vi vuxna använder när vi gymmar.
    Det utegymmet som finns hos oss, där leker barn och vuxna tränar samtidigt.

  • sextiotalist
    IceKitten skrev 2019-04-26 12:42:37 följande:
    Som sagt har jag inga problem med att säga till någon (vuxen eller barn) om jag behöver. Jag är mer intresserad av logiken bakom de föräldrar som bara låter barnen springa runt utan anledning. Jag personligen ser till att mitt barn uppför sig passande för situationen. På lekplatsen får han springa som en galning medan på ställen som inte är gjorda för lek så måste han däremot uppföra sig lugnare och tystare. Annars går vi därifrån. Att släppa lös honom på ett gym (ute eller inne) skulle jag aldrig få för mig.

    Är utegymmet tomt eller om föräldrarna tränar där så får barnen leka där (med vissa begränsningar) enligt mig.

    Men folk verkar inte riktigt se det som ett gym då det är ute av någon anledning. Jag betvivlar att folk skulle tycka det var ok om gymmet var inomhus.
    Nu är det ett UTEGYM, inte en gym med dyra, för barn, farliga redskap, som krävs instruktion och kunskap att använda.
  • sextiotalist
    IceKitten skrev 2019-04-26 16:04:30 följande:

    Så du väljer då att inte följa skylten? "Detta är ett gym, inte en lekplats"?


    Vänta jag? Sonen är 22.

    Nu finns det ingen sådan skylt vid de utegym jag har varit på. Och det närmaste, som jag ser från fönstret är det blandat, barn och vuxna.
Svar på tråden Barn på gymmet