• Kanskeentrea

    1:2 på kub väntar nu på svar från fostervattenprov

    Hej!

    Vet inte vad jag önskar men kanske lite hopp! Fick den 28/3 reda på att vi hade 1:2 på trisomi 21 och 1:14 på de andra trisomierna 13 & 18! Jag är över 40 så bara det drar ju ner! Nackspalten var 2,3 tror jsg men det var främst mina prover som gav oss dåliga resultat! Blev skickad på moderkaksprov som inte gick då den låg i bakvägg och inte gick att nås! Fick gå hem och vänta 2 1/2 vecka till på fostervattenprov och nu väntar jag på svar! Har sån fruktansvärd oro och ångest nu! Vågar jag hoppas? Har en dotter som är 15 månader bara och tänker på henne!

    Någon som har erfarenheter av samma?

    Någon som vet något som kan påverka fritt b-Hcg att bli högt om inte det är trisomi 21?

    Snälla ge mig hopp ??

  • Svar på tråden 1:2 på kub väntar nu på svar från fostervattenprov
  • Johanna1986

    Förstår att du e orolig. Men försök att tänka på att detta inte e något du varken kan på erna nu eller har kunnat på erna tidigare.

    Vet en som fick liknande svar som de. Fostervattenprovet visade sedan att allt såg bra ut. Jag håller tummarna för dig!

    Måste fråga en annan sak. Har vi gjort ivf? För vad jag har förstått de kan ?färst IVf? ibland ge högre resultat å därför något man ska nämna vid kub.

  • Johanna1986

    Ok, då har de inte varit de som förhöjt värdet i alla fall! Försök tänk positiva tankar! Å jag Hoppas att de de kommer med positiva besked till er!


    Kanskeentrea skrev 2019-04-26 07:29:59 följande:

    Nä, vi är gravida på normal väg! Vet att vi inte kan påverka men väntan är så fruktansvärt jobbig ????


  • Anonym (K)

    Jag är 32 år och fick 1:2 på trisomi 21 och 1:267 på trisomi 13 och 18. Nackspalten var 3,6. Precis som du hade jag moderkakan i bakvägg och fick vänta 2 veckor på att få göra fostervattenprov. Jag gjorde provet en tisdag och på fredag morgon fick jag svar och barnet har ingen kromosomavvikelse. Veckan efter ringde läkaren och inte heller långa analysen visade någon kromosomavvikelse. På rul hittades inte heller några avvikelser på hjärtat eller andra organ. Jag är nu i v 30 och har en livlig liten bebis i magen! Jag vet precis vad du går igenom och hur jobbigt du har det. Mitt tips är att, om du inte redan har gjort det, läsa på ordentligt om de olika trisomierna som grund för ett beslut om hur du vill gå vidare när du får svar på provet. Det finns även flera bra konton på Instagram om familjer med barn med ds och hur deras vardag ser ut. Önskar dig lycka till!

  • Kanskeentrea
    Anonym (K) skrev 2019-04-26 22:45:48 följande:

    Jag är 32 år och fick 1:2 på trisomi 21 och 1:267 på trisomi 13 och 18. Nackspalten var 3,6. Precis som du hade jag moderkakan i bakvägg och fick vänta 2 veckor på att få göra fostervattenprov. Jag gjorde provet en tisdag och på fredag morgon fick jag svar och barnet har ingen kromosomavvikelse. Veckan efter ringde läkaren och inte heller långa analysen visade någon kromosomavvikelse. På rul hittades inte heller några avvikelser på hjärtat eller andra organ. Jag är nu i v 30 och har en livlig liten bebis i magen! Jag vet precis vad du går igenom och hur jobbigt du har det. Mitt tips är att, om du inte redan har gjort det, läsa på ordentligt om de olika trisomierna som grund för ett beslut om hur du vill gå vidare när du får svar på provet. Det finns även flera bra konton på Instagram om familjer med barn med ds och hur deras vardag ser ut. Önskar dig lycka till!


  • Kanskeentrea

    Hej. Tack snälla för ditt svar, det ger mig hopp. Skulle fått svar igår men det var inte klart, så nu hoppas jag på måndag. Jag läser jätte mycket och följer flera instakonton. Jag tror jag nu är lugnare och känner att är den ?enbart? ds som den har och inga andra synliga fel så vill jag nog behålla och kämpa och älska. Detta är ju vårt barn och jag älskar det ju redan. ??

  • Anonym (K)
    Kanskeentrea skrev 2019-04-27 21:38:53 följande:

    Hej. Tack snälla för ditt svar, det ger mig hopp. Skulle fått svar igår men det var inte klart, så nu hoppas jag på måndag. Jag läser jätte mycket och följer flera instakonton. Jag tror jag nu är lugnare och känner att är den ?enbart? ds som den har och inga andra synliga fel så vill jag nog behålla och kämpa och älska. Detta är ju vårt barn och jag älskar det ju redan. ??


    Vi kom fram till samma sak och jag tyckte det kändes så skönt att ha kommit fram till det innan vi fick svar på provet. Jag håller tummarna att ni får positiva besked och önskar er lycka till!
  • Anonym (sessan)

    Hur har det gått TS? Har ni fått något svar?

  • Kanskeentrea

    Hej!

    Imåndags fick vi reda på att vår lilla bebis har DS. Tack och lov hade vi pratat igenom allting innan och kommit överens om att detta är vårt barn med eller utan extra kromosomer! Nu väntar massa extra ultraljud mm. ??

  • Johanna1986

    Skön arton nu har fått svaret. Då vet ni lite mer hur ni kan förbereda er! Läs på sånt ket som möjligt. Inte om hur de kommer vara senare utan hur de e med ett litet barn med DS. Allt annat kan ni läsa på senare ju! Önskar er all lycka! <3


    Kanskeentrea skrev 2019-05-01 18:04:26 följande:

    Hej!

    Imåndags fick vi reda på att vår lilla bebis har DS. Tack och lov hade vi pratat igenom allting innan och kommit överens om att detta är vårt barn med eller utan extra kromosomer! Nu väntar massa extra ultraljud mm. ??


  • Anonym (sessan)

    Åh, vad skönt för er att ni har fått svar! Grattis till bebis! Ni kommer att bli fantastiskta föräldrar.

  • Anonym (K)

    Vad skönt att ha fått svar! <3 Du kanske du redan följer dessa instakonton men jag tipsar ändå om juliabergman_, erikawesterblad, teckensomstod och teckensomstod.nu. Lycka till med allt!

  • Bunny on speed

    Hej! Vi fick lite tvärtom på kub:

    1:6 trisomi 13 och 18

    1:15 trisomi 21

    Gjorde nipt (vägrade invasivt) och efter två veckors vånda fick vi svaret att bebisen hade ds. Lyckan var total! Vi trodde ju att vi skulle bli tvungna göra abort. Beslutet att behålla var enkelt, men det gick ändå upp och ner under graviditeten . Pma mig gärna om du vill :)


    Bunnies, it must be bunnies!
  • Kanskeentrea
    Bunny on speed skrev 2019-05-05 12:49:16 följande:

    Hej! Vi fick lite tvärtom på kub:

    1:6 trisomi 13 och 18

    1:15 trisomi 21

    Gjorde nipt (vägrade invasivt) och efter två veckors vånda fick vi svaret att bebisen hade ds. Lyckan var total! Vi trodde ju att vi skulle bli tvungna göra abort. Beslutet att behålla var enkelt, men det gick ändå upp och ner under graviditeten . Pma mig gärna om du vill :)


    Hej.

    Hur gammalt är ert barn nu? Har allt gått bra?

    Jag känner mig så mycket lugnare nu och längtar efter vår lilla bebis. Försökte Pma dig men det gick inte!
  • Kanskeentrea
    bligravid123 skrev 2019-05-13 11:14:57 följande:

    Vi fick 1:2 på kub o väntar svar på moderkaksprov


    Hej! Hur gick det för er? Har ni fått svar?

    Jag vet hur det känns att bara gå och vänta! Ovissheten är jobbigare än vetskapen.

    Har ni pratat igenom om hur ni gör ifall ni får svar som är avvikande?

    Kramar
  • bligravid123

    Barnet vara väldigt missbildat så vi var tvungen att avbryt

    i måndags fick jag föda fram det

    det det har gått fem dygn snart och jag har oerhörda komplikationer.

    Jag har fortfarande väldiga värkar, blöder massor och ska eventuellt åka in till gynakuten.

    Men den fysiska smärtan kan jag leva med ....det är sorgen över ett förlorat barn som är svårare att hantera

Svar på tråden 1:2 på kub väntar nu på svar från fostervattenprov