• Thu 25 Apr 2019 23:14
    4467 visningar
    13 svar
    -1
    13
    4467

    Äta oxfilé som gravid

    Svärmor ska bjuda på oxfilé imorgon, kan man som gravid äta den när den är lite rosa eller behöver de vara genomstekt? Hur är det om den är tillagad men äts kallskuret (Har ej gått ut med graviditeten ännu)

  • Svar på tråden Äta oxfilé som gravid
  • Thu 25 Apr 2019 23:16
    #1
    -1

    Du kan äta den rosa. Det är rosa kyckling och gris du inte ska äta

  • Thu 25 Apr 2019 23:20
    #2

    Toxoplasma (som är risken vid otillräckligt upphettat/rått kött för gravida) dör vid upphettning till över 65 grader. Vid googling angående oxfilé fann jag följande: ?Runt 55 grader är blodig, runt 60 grader medium och 65 lätt rosa. När kärntemperaturen är upp mot 70 grader är köttet välstekt?. Således svårt att bara på färgen veta om den varit tillräckligt upphettad, men jag skulle inte chansa utan hellre använda termometer som man ändå ofta gör vid tillagning av kött.

  • Thu 25 Apr 2019 23:24
    #3
    -1

    Men alltså, hur tror ni att ni ska klara livet med en baby om detta är ett problem. At och njut och låt svärmor få bjuda!

  • Thu 25 Apr 2019 23:30
    #4
    MrsAJ88 skrev 2019-04-25 23:20:04 följande:

    Toxoplasma (som är risken vid otillräckligt upphettat/rått kött för gravida) dör vid upphettning till över 65 grader. Vid googling angående oxfilé fann jag följande: ?Runt 55 grader är blodig, runt 60 grader medium och 65 lätt rosa. När kärntemperaturen är upp mot 70 grader är köttet välstekt?. Således svårt att bara på färgen veta om den varit tillräckligt upphettad, men jag skulle inte chansa utan hellre använda termometer som man ändå ofta gör vid tillagning av kött.


    toxoplasma finns extreeemt sällan i nötkött ser du också om du googlar.
  • Thu 25 Apr 2019 23:32
    #5
    +1

    [quote=79587841][quote-nick]Tow2Mater skrev 2019-04-25 23:24:35 följande:[/quote-nick]Men alltså, hur tror ni att ni ska klara livet med en baby om detta är ett problem. At och njut och låt svärmor få bjuda![/

    Livet med baby fungerar utmärkt, tackar som frågar. Jag var väldigt försiktig med vad jag åt under båda mina graviditeter och det har inte inneburit något problem avseende min förmåga som förälder. Sedan måste naturligtvis var och en göra en egen riskvärdering, och jag skulle inte alls tycka att det var konstigt om någon annan gravid åt ex. rosa kött, men om man som gravid är lite mer orolig och försiktig måste man naturligtvis få följa livsmedelsverkets rekommendationer utan att bli ifrågasatt.

  • Thu 25 Apr 2019 23:34
    #6
    bara jagg skrev 2019-04-25 23:30:09 följande:

    toxoplasma finns extreeemt sällan i nötkött ser du också om du googlar.


    Det vet jag sedan innan, risken för toxoplasma är väldigt liten oavsett. Men inte obefintlig, och även om det är betydligt vanligare i fårkött så förekommer det även i nötkött. Mitt svar handlade bara om hur köttet skall se ut/vara upphettat för att man skall vara helt säker.
  • Thu 25 Apr 2019 23:36
    #7
    MrsAJ88 skrev 2019-04-25 23:32:40 följande:

    [quote=79587841][quote-nick]Tow2Mater skrev 2019-04-25 23:24:35 följande:[/quote-nick]Men alltså, hur tror ni att ni ska klara livet med en baby om detta är ett problem. At och njut och låt svärmor få bjuda![/

    Livet med baby fungerar utmärkt, tackar som frågar. Jag var väldigt försiktig med vad jag åt under båda mina graviditeter och det har inte inneburit något problem avseende min förmåga som förälder. Sedan måste naturligtvis var och en göra en egen riskvärdering, och jag skulle inte alls tycka att det var konstigt om någon annan gravid åt ex. rosa kött, men om man som gravid är lite mer orolig och försiktig måste man naturligtvis få följa livsmedelsverkets rekommendationer utan att bli ifrågasatt.


    fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/kan-man-ata-notkott-till-exempel-kalv-nar-man-ar-g/

    Livsmedelsverket har inga specifika råd till gravida om att nötkött ska vara genomstekt.
  • Thu 25 Apr 2019 23:47
    #8
    bara jagg skrev 2019-04-25 23:36:10 följande:

    fragor.livsmedelsverket.se/org/livsmedelsverket/d/kan-man-ata-notkott-till-exempel-kalv-nar-man-ar-g/

    Livsmedelsverket har inga specifika råd till gravida om att nötkött ska vara genomstekt.


    På livsmedelsverkets råd för gravida står ?ät inte rått kött.? Därefter nämner de en rad exempel där nötkött i hel bit inte är med (vilket precis som du påpekat säkert beror på att det är väldigt ovanligt i nötkött). Dock finns undersökningar på nötkött där man funnit toxoplasma i köttet, så helt uteslutet är det inte. Vidare står det på livsmedelsverkets sida om toxoplasma generellt:

    ?Människor kan smittas genom att äta otillräckligt behandlat kött som innehåller toxoplasma. Fårkött anses vara den viktigaste smittkällan för människor, men kött från andra djur kan också bära parasiten, till exempel gris och vilt.? Inte heller där nämns nötkött, men msn skriver inte heller att det inte kan finnas där. Jag håller med om att risken är extremt liten (närmast obefintlig) men det är väl bra att ts nu har all info och kan fatta ett eget, välgrundat beslut om vad som känns bäst för henne, eftersom det är olika hur mycket man behöver för att känna sig trygg.
  • Fri 26 Apr 2019 07:18
    #9

    Va e de för kommentar???? De hjälper väll knappt ts! Min syster har ett handikapp som man kan få av att äta kött å ostar när man inte ska. Tycker ts e ansvarsfull å vårdar redan nu om sitts barn välbefinnande å hälsa!


    Tow2Mater skrev 2019-04-25 23:24:35 följande:

    Men alltså, hur tror ni att ni ska klara livet med en baby om detta är ett problem. At och njut och låt svärmor få bjuda!


  • Fri 26 Apr 2019 18:19
    #10
    Tow2Mater skrev 2019-04-25 23:24:35 följande:

    Men alltså, hur tror ni att ni ska klara livet med en baby om detta är ett problem. At och njut och låt svärmor få bjuda!


    Ja men absolut, alla vet ju att oroa sig för sig ofödda barns hälsa och vilja ett det ska må bra och vara frist är direkt kollirerat med sviktande föräldraskap.

    Pocko.
  • Fri 26 Apr 2019 18:37
    #11
    Buzzanonym1 skrev 2019-04-26 18:19:25 följande:
    Ja men absolut, alla vet ju att oroa sig för sig ofödda barns hälsa och vilja ett det ska må bra och vara frist är direkt kollirerat med sviktande föräldraskap.

    Pocko.
    Du behöver inte ta till att kalla mig namn.

    Har man så stora orosproblem redan innan barnet är fött för nåt Livsmedelsverket inte ens tar upp, kommer man knappt klara av vad som kommer. Jag rekommenderar terapi av nåt slag innan det utmynnar i ångest och depression.


  • Fri 26 Apr 2019 18:43
    #12

    Jag tycker att du oroar dig i onödan, men avstå om det känns bäst. Oxfilé som beställs medium körs till 56°C i runda slängar, inte troligt att svärmor drar upp den över 65 väl?

  • Fri 26 Apr 2019 19:05
    #13
    Tow2Mater skrev 2019-04-26 18:37:52 följande:

    Du behöver inte ta till att kalla mig namn.

    Har man så stora orosproblem redan innan barnet är fött för nåt Livsmedelsverket inte ens tar upp, kommer man knappt klara av vad som kommer. Jag rekommenderar terapi av nåt slag innan det utmynnar i ångest och depression.


    Snacka om att göra en höna av en fjäder.
Svar på tråden Äta oxfilé som gravid