• Fri 26 Apr 2019 18:12
    597 visningar
    8 svar
    8
    597

    Frustrerad


    Hej,
    Min sambo fick detta brev idag. Vi påbörjade utredning i november och det har tagit en sååån tid med alla prover som ska göras eftersom mitt prolaktin först låg högt och då var jag tvungen att vänta två månader för att kunna ta ett nytt som då var ok, sedan lämnade sambon ett spermaprov som visade få och slöa simmare och så fick vi vänta två månader till för att han skulle lämna ett nytt och nu får vi detta svar. Vad innebär det ens liksom??! att det är dåligt men inte tillräckligt dåligt för att få hjälp? Vi har försökt snart 1,5 år och jag fyller 35 år i sommar. Jag har haft en annan relation för några år sedan och vi försökte också bli gravida utan resultat. Någonting är det ju som inte stämmer och nu ska vi behöva vänta till augusti tills vi ens får en remiss skickad! kan vi göra något eller är det bara att snällt sitta och vänta om vi vill ha hjälp via regionen? privat skulle vi säkert kunna få hjälp men ska man inte kunna få hjälp inom regionen??
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-04-26 18:15
    Utredningen är alltså gjord privat. Och jag vet inte hur man kan ta bort den ena bilden som är samma som den andra
  • Svar på tråden Frustrerad
  • Fri 26 Apr 2019 18:15
    #1

    det står ju tydligt att provet var nästan helt normalt och dom tror ni kan bli gravida på naturlig väg och om ni inte blivit det innan aug så ska ni höra av er igen. 

  • Anonym (Konst­igt)
    Fri 26 Apr 2019 18:45
    #2

    Konstigt att de inte gör något. Be att få testa letrozol fram till aug. Mina o sambons provar visade inget konstigt. Men jag behöver letrozol för att bli gravid trots egen ägglossning.

  • Fri 26 Apr 2019 19:17
    #3
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-04-26 18:45:16 följande:

    Konstigt att de inte gör något. Be att få testa letrozol fram till aug. Mina o sambons provar visade inget konstigt. Men jag behöver letrozol för att bli gravid trots egen ägglossning.


    Okej, ja varför inte men kan man alltså få det trots att inget fel hittats? kan vilken läkare som helst skriva ut om inte hon som gjort utredningen vill skriva ut?

    Ja jag tycker också det är konstigt. Fram tills nyligen kunde man få hjälp efter 6 månader om man var 35 år och nu fyller jag 35 och måste vänta mer än 1,5 år när jag dessutom redan försökt med en kille innan där det inte heller blev något. Det är det som gör mig mest frustrerad. Vi båda hade nästan hoppats att det var fel på detta prov också för då hade man ändå kanske haft en trolig anledning till varför det inte tar sig. 
  • Mon 29 Apr 2019 07:24
    #4

    Hej!

    Går det att skriva en egenremiss i ert Landstinget? Respektive annars skicka egenremiss till annat Landstinget? Enligt lag har man rätt till dig. Plus att man får söka var man vill. Nu Linköping har för nuvarande 2-3 månader t.ex.

  • Mon 29 Apr 2019 08:28
    #5
    +1

    Du behöver inte acceptera läkarens förslag. Ring och säg att du vill få remissen skickad nu och att ni självklart tar bort den om ni blir gravida naturligt under sommaren. Säg att du mår dåligt över situationen och tänker på det hela tiden. Augusti är 4 månader bort och du vet själv hur allt inom vården alltid drar ut på tiden.

    Ligg på!

  • Mon 29 Apr 2019 08:29
    #6

    Du behöver inte acceptera läkarens förslag. Ring och säg att du vill få remissen skickad nu och att ni självklart tar bort den om ni blir gravida naturligt under sommaren. Säg att du mår dåligt över situationen och tänker på det hela tiden. Augusti är 4 månader bort och du vet själv hur allt inom vården alltid drar ut på tiden.

    Ligg på!

  • Mon 6 May 2019 20:34
    #7
    AnnaSthlm skrev 2019-04-29 08:28:44 följande:

    Du behöver inte acceptera läkarens förslag. Ring och säg att du vill få remissen skickad nu och att ni självklart tar bort den om ni blir gravida naturligt under sommaren. Säg att du mår dåligt över situationen och tänker på det hela tiden. Augusti är 4 månader bort och du vet själv hur allt inom vården alltid drar ut på tiden.

    Ligg på!


    Tack för svar. Jag har telefontid med läkaren på onsdag utifrån ett cellprov som jag tog. Jag är så sjukt dålig att stå på mig men jag ska verkligen försöka, jag förstår inte varför remiss inte kan skickas redan nu. Jag vet att sverige står still på sommaren så jag förväntar mig ändå ingen åtgärd före augusti men det vore skönt att den fanns då! jag HATAR verkligen att känna mig så maktlös som jag gör.
  • Mon 6 May 2019 20:37
    #8
    Limarie skrev 2019-04-29 07:24:58 följande:

    Hej!

    Går det att skriva en egenremiss i ert Landstinget? Respektive annars skicka egenremiss till annat Landstinget? Enligt lag har man rätt till dig. Plus att man får söka var man vill. Nu Linköping har för nuvarande 2-3 månader t.ex.


    Jag tror att man kan göra det men frågan är om dom tar en sådan remiss på allvar även om dom ska göra det? tack för tipset om annat landsting också, det kanske kan vara värt att kolla på. Har du koll på om det är något landsting som inte har så lång kö? är du från Linköping?
Svar på tråden Frustrerad