• Anonym (Kaffedraken)

    Flerbarnsföräldrar som fått barn tätt,behöver era tankar!

    Hej flerbarnsföräldrar som har fått barn tätt.

    Jag behöver era råd/tankar/tips.

    Har en 8 månaders dotter och väntar en till bebis i december om allt går vägen. Då kommer dottern vara 1,3 år när bebis nr.2 kommer.

    Har även en 6åring som börjar förskoleklass till hösten.

    Vi hade planerat att jag skulle vara föräldraledig till dotterns 1 års dag sen skulle pappan ta över i ca.3-4 månader och sen skulle vi börja skola in henne på dagis.

    Men nu vet jag inte alls hur det blir.

    Funderar på om jag ska gå tillbaka till jobbet i 2-3 månader dvs, till bebis nr.2 kommer. Och sen vara hemma med båda två. Kommer man orka vara själv med en 1,3 månader samt bebis?

    Ska man skjuta upp inskolningen?

    Ska pappan vara föräldraledig dom 2 första månaderna?

    Vi har normal ekonomi, men vet inte om det hade pallat att han är hemma 2 månader.

    Är det kanske bara onödigt att han slösar sina dagar?

    Jag har betydligt bättre SGI än pappan ska tilläggas.

    Åh gud, sorry om det låter som jag inte har nån koll alls men det snurrar bara i skallen och eftersom vi inte vill gå ut med gravidieten förens om ca.2 månader så har jag ingen annan att bolla med just nu :)

    Hur har ni gjort?!

    Vad är bäst ekonomiskt?

    Vad finns det för fördelar/nackdelar?

    Alla tankar är välkomna :)

  • Svar på tråden Flerbarnsföräldrar som fått barn tätt,behöver era tankar!
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Grattis till 2:an:)

    Jag har själv 14 månader mellan min 1:a å 2:an. Vi valde att ha pappan hemma första månaden. Sedan hade jag båda hemma själv till lillan va 4 månader då 1:an började förskolan. På så sätt undvek vi värsta smittorisken på förskolan. Ja ska inte ljuga. De va tufft mellan varven. Har en man som jobbar externt mycke den perioden då jag va hemma med båda två samtidigt också. Men allt går. Vi gjorde de bästa av vad vi kunde. Jag sov så fort de sov mm. Men ja de kan va tufft.

    Att gå tillbaka till jobb precis innan hade jag aldrig gjort. Mer för att de hade varit för tungt för mig. Hade en jobbig graviditet å ett jobb som innebar tunga lyft och att stå hela tiden. Så de gick inte.

    Hoppas ni hittar ert sätt å som passar er bäst. :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    SI12344 skrev 2019-04-26 22:44:53 följande:

    Jag hade valt att vara hemma båda två en tid


    Tack för din tanke:) Ja det känns som att det kommer bli så.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Vi har 12,5 månader mellan våra. Självklart var den äldre bebisen hemma medan den yngre bebisen var det Vi hade inte tagit ut mer än sammanlagt 10 dagars föräldradagar på den äldre när den yngre föddes, så vi var föräldralediga med varsitt barn i fyra månader. Sedan var maken hemma med barnen tills de var 1 år och 2 år - då tog jag över och var hemma tills de car 2,5 år och 1,5 år - och jag började arbeta 40 %. Nu är de 2 år och 3 år och ska få ett lillesyskon i november. De äldre barnen kommer gå ca 15 timmar i veckan på förskolan då

    Just nu jobbar vi båda heltid, men saxar så barnen går förskola ca 6 timmar om dagen (30h/vecka).

  • Anonym (Kaffedraken)
    Johanna1986 skrev 2019-04-26 23:30:43 följande:

    Hej!

    Grattis till 2:an:)

    Jag har själv 14 månader mellan min 1:a å 2:an. Vi valde att ha pappan hemma första månaden. Sedan hade jag båda hemma själv till lillan va 4 månader då 1:an började förskolan. På så sätt undvek vi värsta smittorisken på förskolan. Ja ska inte ljuga. De va tufft mellan varven. Har en man som jobbar externt mycke den perioden då jag va hemma med båda två samtidigt också. Men allt går. Vi gjorde de bästa av vad vi kunde. Jag sov så fort de sov mm. Men ja de kan va tufft.

    Att gå tillbaka till jobb precis innan hade jag aldrig gjort. Mer för att de hade varit för tungt för mig. Hade en jobbig graviditet å ett jobb som innebar tunga lyft och att stå hela tiden. Så de gick inte.

    Hoppas ni hittar ert sätt å som passar er bäst. :)


    Hej! Tack, och tack för ditt svar!:) Men Jaaa, det är ju sant man vill inte ha hem alla baciller från förskolan. Jag kan verkligen ana att det kommer bli tufft. Funderar på att lägga upp någon slags strategi och plan för exakt allt redan innan så man inte behöver ta så mkt beslut när man antagligen kommer vara super trött.

    Var du föräldraledig i ett sträck ? Tog pappan över nångång och isåfall när? Hur gamla är dina barn idag?
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej.

    Min man och jag är 29 respektive 30 år.

    Flicka född 2010

    Flicka född 2011

    Pojke född 2018

    Nr 4 kommer i juni.

    Kommer vara 16 månader mellan 3an och 4an.

    Pojken börjar förskolan i slutet av augusti, då är han 18 månader och ska gå 15 timmar i veckan, just för att få leka med jämnåriga barn och komma ut lite. Han är väldigt aktiv så det blir kul för han. Förskolan ligger 5 minuter bort så det är också ett plus

    Deras pappa kommer vara hemma hela sommaren fram till september med undantag för jobb 2 veckor i juli. Både för våran och barnens skull. De stora är ju 8 och 9 så lite kul för dom att ha pappa hemma också och inte bara en trött mamma :)

    Han har varit hemma ca 2 månader själv med alla barnen då jag studerat på distans med 2 av dom och med pojken så vill han vara hemma mer för att ge tid till alla.

    Han är hemma alla lov, klämdagar och liknande. Så allt har fungerat bra.

    Förstår din tanke om orken.. Men den kommer oftast automatiskt. Har 20 månader mellan de stora ocj läste samtidigt till undersköterska på distans med dom hemma. Får. Man in rutin så brukar det fungera kanon

    Ja hoppas ni löser det och kommer fram till något bra beslut. Lycka till

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja, jag va föräldraledig i sträck. 2 år och 10 månader. Vi har en firma som gör att min man har väldigt svårt att vara föräldrarledig så därför har jag tagit allt.

    Jag har tre barn idag. En som fyller 6, en som blir 5 å en som blir 2. Alla fyller år mellan juli-september.

    Kan tipsa dig om att planera handling å matlagningen väl. De tyckte ja va de jobbigaste. Frys in mycket storkok när du har orken att laga maten.


    Atja skrev 2019-04-27 19:21:51 följande:

    Hej! Tack, och tack för ditt svar!:) Men Jaaa, det är ju sant man vill inte ha hem alla baciller från förskolan. Jag kan verkligen ana att det kommer bli tufft. Funderar på att lägga upp någon slags strategi och plan för exakt allt redan innan så man inte behöver ta så mkt beslut när man antagligen kommer vara super trött.

    Var du föräldraledig i ett sträck ? Tog pappan över nångång och isåfall när? Hur gamla är dina barn idag?


  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag har en son född februari 2018 och får nu en lillebror i juli 2019.
    Kommer skilja ca 1 år och 4,5 månad mellan dom.

    Tanken var att skola in storebror i augusti men dels fick vi inte plats där vi ville och dels blev vi tvungna att flytta i och med att vi blir en till i familjen.
    Jag var föräldraledig tom februari 2019, så jobbar nu från mars - juni och pappan är föräldraledig mars-mitten av augusti.

    Så hade vi planerat innan vi visste om den här graviditeten och ärligt talat har jag inte haft möjlighet att vara hemma längre med äldsta, det är för tungt pga foglossning och illamående osv så jag hade aldrig pallat ge honom en värdig vardag.


    Det är tungt att jobba också men gör det nu så vi får ekonomin att gå ihop.
    Sen blir vi hemma tillsammans från mitten av juni till mitten av augusti vilket känns riktigt bra :) Behövs nog mkt stöd i början med lillebror och då är det skönt att ha mer tid än de där 10 dagarna.

    Nu blir det så att storebror kommer skolas in när han får plats på förskola dit vi flyttar, oklart när det blir men hoppas det inte blir alltför länge hemma ensam med två så små barn. Skulle vilja att han fick gå på förskola iaf 2-3 dagar i veckan några timmar så han fick miljöombyte och lite mer action än vad jag kan erbjuda..

Svar på tråden Flerbarnsföräldrar som fått barn tätt,behöver era tankar!