• Ax1as

    Hur byter jag ljusrör i badrumsspegeln?!

    Hej!

    Nu har ljusröret i badrummet gjort sitt, och behöver bytas. Men jag kan inte lista ut hur jag ska få upp lampan/skåpet så jag kommer åt allting. Jag antar (se bild) att man måste skriva upp den ovanifrån, för att få bort plexiglaset, men skruvarna är så pass nernötta att det ej går. Kanske är det något uppenbart jag missar? Eller är det söm jag tänke, och i så fall, hur gör jag med skruvarna?

    Tack för all hjälp!

  • Svar på tråden Hur byter jag ljusrör i badrumsspegeln?!
  • Fontana

    Jag har precis en sådan belysning. Du ska skruva bort de två skruvarna i metall-listen närmast väggen, sedan kan du dra den övre plexiglasskivan lite bakåt och lyfta bort den.

    Om de två små skruvarna är skadade blir det problem. Använder du rätt skruvmejsel? Eller kanske kan du fixa det med hjälp av någon annan mejsel.

    Jag kollade just på min lampa, och åtminstone på den ska man använda en mejsel som heter Torx T15, alltså inte någon vanlig kryssmejsel eller insex. Ta dig till Clas Ohlson eller Jula elller närmsta bygghandel så kan du få hjälp att hitta rätt mejsel.

    (Googla på Torx så ser du hur en sådan skruvskalle ser ut.)

  • Ax1as
    Fontana skrev 2019-04-27 11:09:43 följande:

    Jag har precis en sådan belysning. Du ska skruva bort de två skruvarna i metall-listen närmast väggen, sedan kan du dra den övre plexiglasskivan lite bakåt och lyfta bort den.

    Om de två små skruvarna är skadade blir det problem. Använder du rätt skruvmejsel? Eller kanske kan du fixa det med hjälp av någon annan mejsel.

    Jag kollade just på min lampa, och åtminstone på den ska man använda en mejsel som heter Torx T15, alltså inte någon vanlig kryssmejsel eller insex. Ta dig till Clas Ohlson eller Jula elller närmsta bygghandel så kan du få hjälp att hitta rätt mejsel.

    (Googla på Torx så ser du hur en sådan skruvskalle ser ut.)


    Oh, tack! Du är en life saver. Kan försöka med en annan skruvmejsel, och se om det går att lösa. Tack!!!
Svar på tråden Hur byter jag ljusrör i badrumsspegeln?!