• Anonym (Rådvill - hur ska det gå till?)

    Min arbetsgivare har sålt min arbetsplats. Kollektivförhandlingar - inrangering

    Min arbetsgivare har sålt min arbetsplats ( de har flera olika verksamheter men nu sålt min arbetsställe). Vi är ca 15 personer som arbetar här. 
    Men vi förstår inte vad som händer. Chefen säger att vi måste skriva på om vi vill försöka bli omplacerade inom företaget eller följa med det nya bolaget. 
    Men tydligen måste vi skriva på "i blindo". Inrangeringsförhandlingar (tror jag det heter) ska ske EFTER att vi har bestämt oss för om vi vill följa med det nya bolaget. Känns konstigt. Det nya bolaget har sämre anställningsvillkor semester etc. Chefen vill verkligen att vi SKA skriva på för att följa med det nya bolaget. Och om vi då gör det så säger vi tydligen upp oss från vår gamla bolag och riskerar att får sämre villkor. Om vi ev skulle försöka bli omplacerade säger chefen att vi förmodligen blir arbetslösa.

    Ska det gå till så här? Att inrangeringsförhandlingar sker EFTER att vi bestämt oss? 

    Någon kunnig inom området?

  • Svar på tråden Min arbetsgivare har sålt min arbetsplats. Kollektivförhandlingar - inrangering
  • BurningDiamond

    Det här är något ni måste ta med facket, ingen på fL har någon aning om vad era avtal och kontrakt säger, eller vilka förhandlingar och överenskommelser som finns mellan AG och fack.

  • Anonym (arbetsrättare)

    Det är dåligt men förmodligen lagligt att reglera själva inrangeringen efter övergången av verksamhet. Om till exempel affären har gått väldigt fort så kanske inte tid har funnits att ordna inrangeringen. Däremot hade det varit snyggare att ta fram ett övergångserbjudande där det är klart och tydligt vad som kommer ändras om du tackar ja till att gå över.

    Lagen säger att ni som jobbar har rätt att följa med i övergången, med era individuella anställningsavtal. Om inget annat sägs, d v s att ni aktivt tackar nej, så kommer ni gå över automatiskt till nya arbetsgivaren.

    Ni tar med er anställningstid från anställningsavtalet, er lön och andra förmåner som står i anställningsavtalet. Om dessa villkor är väldigt annorlunda mot nya arbetsgivarens så kan det i förlängningen bli så att det blir arbetsbrist för roller med de villkoren, och ni istället erbjuds omplacering till nya roller med villkor som matchar mer med nya arbetsgivarens. Det finns ett rättsfall där detta skett med anställda som hade någon slags förmånsbil, och rollerna med tjänstebil försvann i arbetsbrist. Istället erbjöds samma roll men utan förmånsbil.

    Det som står i nuvarande arbetsgivares kollektivavtal jämfört med kommande arbetsgivares kollektivavtal är det som kommer behandlas i inrangeringsförhandlingen.


    Ett sannolikt utfall av inrangeringsförhandlingen är att ni får behålla liknande villkor som ni har idag (i kollektivavtalet) i ett års tid. Efter det året så börjar istället villkoren i det nya kollektivavtalet som nya arbetsgivaren har att gälla.


    Jag skulle be facket om hjälp. Det är svårt att driva dessa frågor själv. En viktig fråga är vad som händer om du tackar nej till att övergå, och vilka tjänster som kan vara aktuella för eventuell omplacering.

  • Anonym (Rådvill - hur ska det gå till?)
    Anonym (arbetsrättare) skrev 2019-04-27 22:15:04 följande:

    Det är dåligt men förmodligen lagligt att reglera själva inrangeringen efter övergången av verksamhet. Om till exempel affären har gått väldigt fort så kanske inte tid har funnits att ordna inrangeringen. Däremot hade det varit snyggare att ta fram ett övergångserbjudande där det är klart och tydligt vad som kommer ändras om du tackar ja till att gå över.

    Lagen säger att ni som jobbar har rätt att följa med i övergången, med era individuella anställningsavtal. Om inget annat sägs, d v s att ni aktivt tackar nej, så kommer ni gå över automatiskt till nya arbetsgivaren.

    Ni tar med er anställningstid från anställningsavtalet, er lön och andra förmåner som står i anställningsavtalet. Om dessa villkor är väldigt annorlunda mot nya arbetsgivarens så kan det i förlängningen bli så att det blir arbetsbrist för roller med de villkoren, och ni istället erbjuds omplacering till nya roller med villkor som matchar mer med nya arbetsgivarens. Det finns ett rättsfall där detta skett med anställda som hade någon slags förmånsbil, och rollerna med tjänstebil försvann i arbetsbrist. Istället erbjöds samma roll men utan förmånsbil.

    Det som står i nuvarande arbetsgivares kollektivavtal jämfört med kommande arbetsgivares kollektivavtal är det som kommer behandlas i inrangeringsförhandlingen.


    Ett sannolikt utfall av inrangeringsförhandlingen är att ni får behålla liknande villkor som ni har idag (i kollektivavtalet) i ett års tid. Efter det året så börjar istället villkoren i det nya kollektivavtalet som nya arbetsgivaren har att gälla.


    Jag skulle be facket om hjälp. Det är svårt att driva dessa frågor själv. En viktig fråga är vad som händer om du tackar nej till att övergå, och vilka tjänster som kan vara aktuella för eventuell omplacering.


    Tack för ditt svar. Det är två olika fackförbund inblandade  (olika yrkesområden). Det ena förbundet säger "Skriv inte på" förhandlingar ska ske först. Det andra säger att förhandlingar kan ske efteråt. Det nya bolaget har sämre anställningsvillkor. Och vi ska på nåt sätt kompenseras för det. Men hur/vad som blir är väldigt oklart.  Jag vet inte vilket som är rätt förhandlingar före eller efter.
Svar på tråden Min arbetsgivare har sålt min arbetsplats. Kollektivförhandlingar - inrangering