• Anonym (Ledse­n)
    Sat 27 Apr 2019 17:29
    4235 visningar
    91 svar
    91
    4235

    Oplanerat gravid med nr 4 - abort när mannen inte vill?

    Kort info; kvinna 35 år, gift med min man sedan 7 år tillbaka. Vi har tre barn tillsammans, de är under 6 år allihop.

    Barn nr 3 blev till trots p-piller som jag tog mycket regelbundet, jag klarade inte av göra abort men det ville han. Det var inget lätt beslut för mig den gången utan jag vägde länge fram och tillbaka innan jag kände i mitt hjärta att jag inte ville eller kunde göra abort. Efter många (men lugna) diskussioner bestämde vi oss för att behålla.

    Nu har jag blivit gravid igen, trots p-stav, och det känns för jävligt. Jag är i vecka 9 och väldigt ambivalent, men det lutar mot att jag inte vill göra en abort. Jag klarar det inte när jag vet vad man "får". Jag vet att jag inte kommer att ångra mitt barn, samtidigt som det såklart känns slitigt med fyra. Min man jobbar mycket och reser en del i jobbet så det är jag som drar det tyngsta lasset med hem och hushåll. Jag förväntar mig inget mer av honom om vi behåller, än vad han ger idag.

    Min man vill absolut inte ha en fyra. Inte under några som helst omständigheter. Han var nöjd med två säger han, och tycker att han "vek sig sist" då vi gjorde som jag ville med barn nummer tre. Han känner att hans vilja inte betyder ett dyft och att jag skiter i vad han tycker.

    Jag förstår hans känslor samtidigt som det inte är så, största anledningen till att jag ännu inte bestämt mig är för hans skull. Han tycker inte att han hinner lägga så mycket tid på de barn han redan har, han säger att han skulle bli olycklig av ett till. "Gör du en abort är det jobbigt för dig två veckor, för mig är det jobbigt resten av livet".

    Jag vill inte göra honom olycklig. Jag vill inte tvinga honom till något. Jag har frågat vad konsekvensen blir OM jag behåller, om vi ska skiljs oss och jag tar ansvar ensam för barn nr 4 och att vi har växelvis vårdnad om de andra tre. Detta svarade han inte på, skrattade och tyckte det var löjligt.

    Vart vänder jag mig när vi är oense? Är det abortkliniken? Känner jag honom rätt vill han högst troligtvis inte gå med på något samtal men då får jag väl gå själv.

    Jag har bett honom att boka tid för vasektomi då jag inte vill hamna i den här situationen igen och då han så uppenbart inte vill ha fler barn. Jag önskar att han hade gjort det tidigare bara.

    Otrevliga svar undanbedes. Jag mår mycket dåligt och gråter hela tiden.

  • Svar på tråden Oplanerat gravid med nr 4 - abort när mannen inte vill?
  • Anonym (K)
    Sat 27 Apr 2019 17:33
    #1

    Om det är så förbannat viktigt att inte få ett till barn får han väl se till att inte göra dig gravid då!! Han vet mycket väl att det kan ske trots hormonella preventivmedel. Vilken jättebebis!

    Gör inte abort om du inte till 110% vill. Det går åt helvete. Läs trådarna här om alla som ångrar sig bittert.

  • Anonym (smula­n)
    Sat 27 Apr 2019 17:36
    #2
    +2

    Han säger att han knappt har tid för två barn och än mindre för fyra. Det är rätt viktig information. Hur kommer du orka med fyra barn?

  • Anonym (Lisa)
    Sat 27 Apr 2019 17:37
    #3

    Hur länge har ni vetat? Tror du att han kommer att vilja behålla om ni väntar ett par veckor med att ta beslutet, låta det sjunka in?

    Tråkig situation. Jag förstår er båda. Samtidigt känns det taskigt att göra abort när man lever i ett bra äktenskap, bara för att det inte var planerat.

  • Sat 27 Apr 2019 17:40
    #4

    Vänd dig till kuratorn på MVC.
    Den personen kommer att ge dig mycket vettigare råd än du får här.

    Oavsett vad du gör och hur det går önskar jag dig lycka till. Och du, allt brukar lösa sig till det bästa till slut. 

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 27 Apr 2019 17:50
    #5
    uhsumkat skrev 2019-04-27 17:40:04 följande:

    Vänd dig till kuratorn på MVC.

    Den personen kommer att ge dig mycket vettigare råd än du får här.

    Oavsett vad du gör och hur det går önskar jag dig lycka till. Och du, allt brukar lösa sig till det bästa till slut. 


    Tack snälla du, det ska jag göra på måndag!
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 27 Apr 2019 17:53
    #6
    Anonym (Lisa) skrev 2019-04-27 17:37:46 följande:

    Hur länge har ni vetat? Tror du att han kommer att vilja behålla om ni väntar ett par veckor med att ta beslutet, låta det sjunka in?

    Tråkig situation. Jag förstår er båda. Samtidigt känns det taskigt att göra abort när man lever i ett bra äktenskap, bara för att det inte var planerat.


    Vi har bara vetat en vecka då jag uppsökte läkare pga att jag kände mig sjuk/trött varpå det visade sig att jag var gravid.

    Jag har sagt att jag inte vill ta ett beslut på två veckor då jag inte vill ta ett förhastat beslut. Han säger bara att "det är väl lättare att göra abort nu än om typ tre veckor?". Och ja det har han rätt i, rent fysiskt. Jag vill bara inte göra något som jag kommer att ångra.

    Tack för ditt svar!
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 27 Apr 2019 18:01
    #7
    Anonym (smulan) skrev 2019-04-27 17:36:41 följande:

    Han säger att han knappt har tid för två barn och än mindre för fyra. Det är rätt viktig information. Hur kommer du orka med fyra barn?


    Tre barn menar du? Han tycker att han inte hinner med de tre vi har så mycket som han vill har han sagt då han jobbar väldigt mycket. Han har även flera tidskrävande hobbys, som han också lägger tid på. Jag förstår att han tycker det är tråkigt att inte kunna göra det lika mycket som förr men jag försöker underlätta så att han ska kunna göra det han mår bra av.

    Jag orkar med tre barn väldigt bra och skulle säkerligen fixa ett fjärde barn lika bra med. Jag tycker inte småbarnsåren är speciellt jobbiga, jag vet att det inte är för evigt.
  • Sat 27 Apr 2019 18:15
    #8

    Vadå du kommer må dåligt i två veckor. Han vet uppenbarligen ibte vad detta handlar om. Jag å min man satt i samma situation två gånger med hormonspiral. Min man ville absolut inte ha en fyra å va väldigt inne på abort. Nu visade de sig att de va utomkvedshavandeskap så de gick inte å behålla. Men jag har mått skit sedan dess! Detta e 8 månader sedan nu. Till råga på allt hände de igen för en månad sedan.

    En kvinnas kropp ställer om sig mycket så fort den blir gravid. Många har svårt att smälta en abort ifall man reda gått i tankarna på att behålla. Ifall man e klar från första stund att nää detta vill VI inte då e de en annan sak.

    Jag tycker du på alvar sak föröka få din man att förstå din situation. Han har ju också kunnat skydda sig bättre ifall han absolut inte ville ha fler. (De förvånas oftast att kvinnan ska skydda sig men mannen ska bara skita i de å lita på kvinnans preventivmedel)

    Ifall du i ditt hjärta inte vill göra abort hade jag avrått dig från att göra de också. Man ångrar oftast inte ett barn men aborter e desto vanligare!

    Hoppas ni kan lösa de så att ni båda blir nöjda med beslutet!

    Massa kramar.

  • Anonym (ace)
    Sat 27 Apr 2019 19:36
    #9

    Du ska inte göra abort om du inte är absolut övertygad o att du inte vill ha barnet.

    Däremot måste du vara väldigt tydlig med detta, och omgående, så mannen kan fatta sina livsbeslut. Bäst hade väl varit om ni separerar på prov, så får han känna lite på hur livet som ensamstående pappa med varannan vecka-barn känns.

  • Anonym (Varan­nan helg)
    Sat 27 Apr 2019 20:07
    #10
    Anonym (ace) skrev 2019-04-27 19:36:36 följande:

    Du ska inte göra abort om du inte är absolut övertygad o att du inte vill ha barnet.

    Däremot måste du vara väldigt tydlig med detta, och omgående, så mannen kan fatta sina livsbeslut. Bäst hade väl varit om ni separerar på prov, så får han känna lite på hur livet som ensamstående pappa med varannan vecka-barn känns.


    Då vill han väl ännu hellre göra abort? Ett oönskat barn är en stor påfrestning som mkt väl kan leda till separation. Heller varanan vecka med 3 barn än 4.

    Troligtvis så kommer han bli en varannanhelg pappa. Han har jobb och hobbys och ville inte ha barnen. Varannan helg är det nog bara roligt att hitta på något med barnen.

    Vill du ts bli en ensamstående 4 barns mamma? Risken för detta är ju stor om du behåller. Det blir svårt ekonomiskt. Tänk bara allt VAB! Du kommer ha noll tid för något annat än barn.
Svar på tråden Oplanerat gravid med nr 4 - abort när mannen inte vill?