• Shinebrightlikeadiamond

    Placenta accreta - val av förlossningssjukhus?

    På rutinultraljudet (rul) häromdagen fick jag höra att jag ska in på ett extra ultraljud av moderkakan efter vecka 24. Vad jag förstår ska jag utredas för placenta accreta eftersom moderkakan sitter lågt ner och jag har ett kejsarsnittsärr. Jag fick ingen info alls vid rul utan har fått leta upp och läsa på själv. Blir rejält vettförskrämd av läsningen (särskilt som jag hade ett helvete i samband med förlossningen sist - positionsrelaterad nervskada efter operationsbordet vid kejsarsnitt - har krävts mod för att bli gravid med ett syskon och det var inte alls självklart att jag skulle våga) och har haft mycket tankar och oro sen jag fick detta besked om moderkaksutredning. Jag hoppas förstås på att det blir konstaterat att allt ser bra ut. Men om det är accreta, eller än värre... hur ska man då tänka vid val av förlossningssjukhus? Av förklarliga skäl är jag rädd för operationsbordet, men absolut helst vaket snitt så jag är med och har koll på om mina armar domnar bort igen. Får man vara vaken vid placenta accreta-snitt?? Sövt snitt skrämmer mig fem miljarder gånger mer. MEN - det som framförallt skrämmer mig är att förblöda och dö!

    Jag har inte så stort förtroende till närmsta förlossningssjukhus (Växjö). Inte kopplat till min nervskada utan upplevelsen i stort med personal o bemötande. Hur ska man tänka vid val av sjukhus om det ska bli planerat snitt med extra beredskap för massiva blödningar vid placenta accreta?

    Ni som har lokalkännedom här nere i söder.

    Jönköping? Lund? Är t o m Halmstad bättre än växjö kanske?

Svar på tråden Placenta accreta - val av förlossningssjukhus?