Inlägg från: Anna60 |Visa alla inlägg
  • Anna60

    Lönt att sluta röka vid 70?

    Beror lite på gener. Han har tur som inte fått lung- eller strupcancer. KOL är en sjukdom som är vidrig och som kan stoppas upp om man slutar röka. Sen beror det på hur mycket han rökt också. En ask om dagen? Eller 5-6 cig om dagen? Det är stor skillnad. Sen om han dessutom bott mitt i en storstad, eller ute på landet. Har han arbetat i friska luften, eller arbetat med måleri och tapetsering (ångor kan förstöra lungorna). Så det finns många parametrar att tänka på. 

  • Anna60
    Bestemor skrev 2019-04-29 12:14:09 följande:
    Det beror nog på hur mycket man har rökt. Har man rökt mycket och sen bara slutar så kan abstinens och utrensning göra att man blir väldigt sjuk.
    Nej då. Inte alls. Du blandar nog ihop det med alkohol. Där kan de krävas medicinering för att bli nykter utan att bli sjuk samtidigt. 

    Att sluta röka är ju alltid bra. Som någon sa ovan, man andas lättare, och lungorna får en högre syreupptagningsförmåga. Men delvis handlar det om hur mycket/lite han rökt. Du säger "ganska mycket". För en inbiten rökare kan 3 askar cig vara "ganska mycket", medan tio cig om dagen kan vara "ganska mycket" för en icke-rökare. Så det där är lite subjektivt.
  • Anna60
    Anonym (Rökfri) skrev 2019-04-29 12:24:37 följande:
    Min pappa slutade vid 70 och plötsligt var "allergierna" som fick honom att hosta hela tiden botade.
    Hahaha! Allergi? Go farsa! Jag skyllde på ständiga förkylningar när jag hostade lungorna ur mig. Dessa "förkylningar" försvann efter tre veckor och har inte kommit tillbaka :)
  • Anna60
    Bestemor skrev 2019-04-29 12:31:02 följande:
    Nej. Det gör jag inte alls.
    Jag vet också en som inte alls var så gammal som 70 år som slutade röka, han blev så fruktansvärt dålig så sjukhusvård krävdes.
    Det är så mycket beroende framkallande ämnen/gifter i kroppen som man blir van vid och det är ganska naturligt att det blir utrensning av olika grader.
    Då var det nog annat som spökade också kan jag tänka. Jag har själv rökt i många många år (45), 1,5 ask om dagen. Inga problem att sluta. Abstinensen satt i huvudet. Men det är väl säkert  individuellt det också. Dock har jag aldrig hört talas om att nån blivit sjuk enbart av att sluta röka. Däremot att sluta med snus kan ge fysisk abstinens. 
Svar på tråden Lönt att sluta röka vid 70?