• Novembersolsken

    Försöker bli gravid ????????

    Hej alla som läser mitt inlägg. Jag behöver få veta några svar om sköldkörtel och Graviditet. Det är så att jag har haft 2 missfall 1 förra året i februari och detta året i mars. Jag har fått tabletter för att stimulera mina ägglossning och dom heter Letrozol tyckte att dom fungerade på mig.

    Ni som har svårt med sköldkörtel och är gravida vad gör ni för att magen kan växa normalt utan att man får missfall? Jag äter 25 mcg varjedag men jag känner att jag blir bara svagare av dosen.

    Jag är låghormonare på sköldkörtel har varit hos VC och kollade upp det proverna har kommit så jag vet inte om allting stämmer. Jag är jättedålig på att se om det är bra eller dåligt.

    Hur är eran humör när ni är gravida med sköldkörtel? Jag känner bara så stressad ifall det kommer att hända igen är jätterädd får olika tankar.

    Jag vill bara ha ett hälsosamt graviditet utan att få missfall. Snälla någon som har erfarenheter som kan dela med mig?

    Tack för att ni läste Ni är Guldvärda ??

  • Svar på tråden Försöker bli gravid ????????
  • Anonym (reBell)

    Jag var nära att få för låga sköldkörtelvärden och testade att äta mer jod och då blev det bra igen. Köpte en påse eko kelppulver och blandade ner en tredjedels knivudd i youghurten/med lite vatten.

  • Anonym (reBell)

    Haha nu ser jag att du bifogat en bild, trodde först att det var reklam :D Ditt resultat hamnar mellan refernsvärdena så då räknas det som normalt vad jag vet. T4 är i det lägre spannet med det tror jag inte kan orsaka mf (men fråga din bm/läkare för säkerhets skull). Det är synd att du inte fått kolla T3 som visar hur mycket hormon du har fritt i blodet (T4 är ett förstadie till T3).

    Försök att koppla av och inte oroa dig. Fostret får i sig dina stresshormoner via blodet vilket inte är så bra.. om du är lugn och harmonisk så ger du fostret de bästa förutsättningarna att leva.

    Järnbrist har snarlika symtom som hypotyreos.

  • Novembersolsken
    Anonym (reBell) skrev 2019-04-29 18:30:34 följande:

    Haha nu ser jag att du bifogat en bild, trodde först att det var reklam :D Ditt resultat hamnar mellan refernsvärdena så då räknas det som normalt vad jag vet. T4 är i det lägre spannet med det tror jag inte kan orsaka mf (men fråga din bm/läkare för säkerhets skull). Det är synd att du inte fått kolla T3 som visar hur mycket hormon du har fritt i blodet (T4 är ett förstadie till T3).

    Försök att koppla av och inte oroa dig. Fostret får i sig dina stresshormoner via blodet vilket inte är så bra.. om du är lugn och harmonisk så ger du fostret de bästa förutsättningarna att leva.

    Järnbrist har snarlika symtom som hypotyreos.


    Ska kolla upp det imorgon med min läkare. Min diagnos är på sköldkörtel är TPO-Antikroppar så jag vet inte om det är bra eller dåligt? Jag ska kolla upp det med så jag slipper att bli orolig.
  • Anonym (reBell)

    Det hade jag också men mycket lågt, minns inte siffran. Ungen stannade inte bara kvar utan gick en bra bit över tiden och är idag frisk, kry och utvecklas normalt

    Mitt tips till dig är ifall du vill maximera chansen att ungen ska stanna kvar är att inte stressa, undvik kaffe och alla typer av mediciner samt gifter, ät folsyra minst 400mg och gärna extra omega 3 en till två gånger k veckan, gå inte runt hungrig utan ät tills du blir mätt och nyttigt så klart med mycket frukt, grönt och proteiner/kött (man tappar kilona såå fort sen om man ammar).

  • oshark

    Ditt TSH räknas som normalt enligt sjukvården, men enligt flera fertilitetsexperter, bl.a. Jenny Koos som är otroligt duktig - hon finns på FB och Insta under namnet Vulverine - ska man absolut inte ligga över 2,0 om man vill bli gravid.

    Om du har råd tycker jag att du ska kontakta henne, hon kan hjälpa att analysera provsvar och ge råd och tips om hir du på naturlig väg kan förbättra din sköldkörtels funktion.

  • oshark

    Ditt TSH räknas som normalt enligt sjukvården, men enligt flera fertilitetsexperter, bl.a. Jenny Koos som är otroligt duktig - hon finns på FB och Insta under namnet Vulverine - ska man absolut inte ligga över 2,0 om man vill bli gravid.

    Om du har råd tycker jag att du ska kontakta henne, hon kan hjälpa att analysera provsvar och ge råd och tips om hir du på naturlig väg kan förbättra din sköldkörtels funktion.

  • Novembersolsken
    oshark skrev 2019-04-30 11:30:14 följande:

    Ditt TSH räknas som normalt enligt sjukvården, men enligt flera fertilitetsexperter, bl.a. Jenny Koos som är otroligt duktig - hon finns på FB och Insta under namnet Vulverine - ska man absolut inte ligga över 2,0 om man vill bli gravid.

    Om du har råd tycker jag att du ska kontakta henne, hon kan hjälpa att analysera provsvar och ge råd och tips om hir du på naturlig väg kan förbättra din sköldkörtels funktion.


    Tack för tipset. Vill gärna ha barn vill bara inte få missfall igen. Hur var din graviditet? Ifall du har varit det. Gick det bra eller dåligt? Har du nån vän eller släkt som har haft samma symtom fast haft en bra graviditet?
  • Novembersolsken
    Anonym (reBell) skrev 2019-04-30 07:17:58 följande:

    Det hade jag också men mycket lågt, minns inte siffran. Ungen stannade inte bara kvar utan gick en bra bit över tiden och är idag frisk, kry och utvecklas normalt

    Mitt tips till dig är ifall du vill maximera chansen att ungen ska stanna kvar är att inte stressa, undvik kaffe och alla typer av mediciner samt gifter, ät folsyra minst 400mg och gärna extra omega 3 en till två gånger k veckan, gå inte runt hungrig utan ät tills du blir mätt och nyttigt så klart med mycket frukt, grönt och proteiner/kött (man tappar kilona såå fort sen om man ammar).


    Det här är så svårt. Har mens just nu så jag vet inte om jag ska ta tabletterna för vill helst kolla först ifall jag får regelbundet menstruation. Vad gör du när du är stressad? Hur minskar man på det?
  • oshark
    Novembersolsken skrev 2019-04-30 13:14:20 följande:

    Tack för tipset. Vill gärna ha barn vill bara inte få missfall igen. Hur var din graviditet? Ifall du har varit det. Gick det bra eller dåligt? Har du nån vän eller släkt som har haft samma symtom fast haft en bra graviditet?


    Jag är gravid i v 6+0 nu. När jag försökte gjorde jag ett fertilitetstest som inkluderade TSH och hade ett värde på 3.2. Hade då redan läst på om vad det kunde innebära ur fertilitetsperspektiv, så blev ledsen. Gick till VC men de sa bara att jag låg normalt. Så jag la om min kost och tränade mer och två månader senare vsr jag nere i 2,0. Ägglossningen efter det blev jag gravid med hjälp av Letrozol.
  • Novembersolsken
    oshark skrev 2019-04-30 14:19:56 följande:

    Jag är gravid i v 6+0 nu. När jag försökte gjorde jag ett fertilitetstest som inkluderade TSH och hade ett värde på 3.2. Hade då redan läst på om vad det kunde innebära ur fertilitetsperspektiv, så blev ledsen. Gick till VC men de sa bara att jag låg normalt. Så jag la om min kost och tränade mer och två månader senare vsr jag nere i 2,0. Ägglossningen efter det blev jag gravid med hjälp av Letrozol.


    Så bra gjort men vet ej om provet är bra glömde ringa till VC. Har varit upptagen hela dan idag. Kan man ringa till 1177 tror du att dom vet nånting?
Svar på tråden Försöker bli gravid ????????