• Viserion

    Kan jag studera på högskola?

    Hej!

    Jag ska ta kontakt med en studievägledare, men till dess tänker jag ställa mina frågor här.

    Jag gick ut gymnasiet 2008 med samlat betygsdokument (fattades enbart 50p för att få ett slutbetyg, men min rektor gjorde fel o allt upptäcktes för sent). I vilket fall som helst så har jag läst 2 andra utbildningar efter detta på komvux, båda utbildningarna var "gymnasiala utbildningar".

    Jag har läst och hört någonstans att man kan ta bort/lägga till ämnen i sitt samlade betygsdok. För att få ett slutbetyg och jag undrar hur jag då går tillväga?

    Sedan undrar jag också vad som krävs för att läsa på högskola, jag är väl en aning trög men jag förstår inte deras betygskriterier. På "min tid" hade vi G, VG och MVG om man jämför med dagens A-F betyg.

    Jag har godkänt i matte, svenska, historia men IG i samhällskunskap.

    Jag vill studera till något vettigt där man bidrar med något, som tex socionom eller specialpedagogik. Men jag förstår inte hur eller ens om jag har möjlighet att söka och bli antagen till dessa utbildningar?

    Jag har inte gjort högskoleprov.

    Tack för er tid.

  • Svar på tråden Kan jag studera på högskola?
  • Tow2Mater

    Juli 2020 andras reglerna igen och slutbetyg andrar namn, och krav, sa se till att traffa studievagledare snabbt.

  • Viserion
    Tow2Mater skrev 2019-04-29 23:29:24 följande:

    Juli 2020 andras reglerna igen och slutbetyg andrar namn, och krav, sa se till att traffa studievagledare snabbt.


    På vilket sätt ändras reglerna och hur påverkar det mig med ett samlat betygsdokument?
  • Anonym (?)
    Tow2Mater skrev 2019-04-29 23:29:24 följande:

    Juli 2020 andras reglerna igen och slutbetyg andrar namn, och krav, sa se till att traffa studievagledare snabbt.


    Så om man har G i ett ämne så måste man läsa om det ämnet eftersom de ändrat betygsystem?
Svar på tråden Kan jag studera på högskola?