• Pimpinellan

    Hjälp med strykjärn!

    Jag har aldrig använt ett ångstrykjärn för jag avskyr dom. Var dock tvungen köpa ett nu eftersom det inte finns gamla vanliga hederliga längre (mitt gamla gick sönder), men jag förstår mig inte på det. Lusläst instruktionerna, men vissa saker står inte. Innan jag öht vågar använda det måste jag få svar på det här:
    Måste man alltid ha vatten i järnet? (livrädd att det ska brinna!)
    Får man stryka på läge "torrstrykning" på högre temp. än en prick? Enligt tabellen "ska" man ha ånga vid fler prickar, men det står inget uttryckligt förbud mot att torrstryka även då. Jag köpte det i en naiv tro att jag kunde torrstryka allt, men det verkar inte som man får. Hur gör ni?

    Mvh/hon den totalt otekniska

  • Svar på tråden Hjälp med strykjärn!
  • Pimpinellan
    Fjäril kär skrev 2019-05-01 12:46:06 följande:
    Använd som vanligt!
    Det är bara när du ska använda ångfunktionen du måste ha vatten i.
    Jamen det går ju inte. Skulle aldrig våga. Står ju att man ska ha ånga vid 2 eller 3 prickar. Dessutom måste man ju vid torrstrykning ställa in vredet på den inställningen. Bara stryka går ju inte för då torrkokar väl hela järnet( brinner?) om man råkar ha fel inställning på vredet? Varför kan de inte skriva så vi amatörer fattar! Typ "varning- du måste ha ångfunktion vid högre temp". Det är ju en faslig skillnad på att kunna ha och måste ha.
  • myskmalva
    Pimpinellan skrev 2019-05-01 14:28:17 följande:
    Jamen det går ju inte. Skulle aldrig våga. Står ju att man ska ha ånga vid 2 eller 3 prickar. Dessutom måste man ju vid torrstrykning ställa in vredet på den inställningen. Bara stryka går ju inte för då torrkokar väl hela järnet( brinner?) om man råkar ha fel inställning på vredet? Varför kan de inte skriva så vi amatörer fattar! Typ "varning- du måste ha ångfunktion vid högre temp". Det är ju en faslig skillnad på att kunna ha och måste ha.

    Exakt vad står det i manualen? Jag har aldrig haft en droppe vatten i mitt ångstrykjärn och det har inte varit några problem, men det kanske är olika med olika strykjärn.
  • Pimpinellan
    myskmalva skrev 2019-05-01 14:35:07 följande:

    Exakt vad står det i manualen? Jag har aldrig haft en droppe vatten i mitt ångstrykjärn och det har inte varit några problem, men det kanske är olika med olika strykjärn.
    Luddig tabell bara. Vid 3 resp. 2 prickar "ska" man ha eller "kan" ha ånga och vid en prick får man inte ha ånga (anses väl för varmt med ånga på tex siden). Vid torrstrykning ska vredet vara inställt på den funktionen- finns totalt 4 lägen man kan ha. Jag fattar att jag är ovanligt kokad och ovanligt nervös, men jag har haft ett brinnande strykjärn en gång som krävde omedelbar åtgärd för att undvika total brand så därför är jag lite nervös.
Svar på tråden Hjälp med strykjärn!