• Wed 1 May 2019 15:05
    396 visningar
    2 svar
    2
    396

    Hög risk på kub

    Hej!

    Var på kub test igår och fick helt andra siffror än vi förväntat oss. Låg på 1:32 i risk och fick därmed remiss till moderkaksprov/fistervattenprov. Såklart väldigt överväldigande och chockartat besked.

    Har ju såklart vänt ut och in på både mig och pappan till bebis genom googlingar, diskussioner och bombat med tankar. Saken är den att enligt den barnmorska som utförde testet var jag tydligen väldigt svår att undersöka och min känsla säger att nackuppklarningen som mättes till 3.5 inte stämmer alls. Bm kunde inte ge några svar på vad det är som gjorde den dåliga prognosen utan skickade iväg oss helt utan svar efter att hon släppt en bomb över oss.

    Finns det någon här som faktiskt fått en felaktig mätning med extremhög risk som följd?

    Varför erbjuds man inte Nipt utan skickas direkt till mer osäkra metoder?!

  • Svar på tråden Hög risk på kub
  • Fri 3 May 2019 11:46
    #1
    Kixx skrev 2019-05-01 15:05:10 följande:

    Hej!

    Var på kub test igår och fick helt andra siffror än vi förväntat oss. Låg på 1:32 i risk och fick därmed remiss till moderkaksprov/fistervattenprov. Såklart väldigt överväldigande och chockartat besked.

    Har ju såklart vänt ut och in på både mig och pappan till bebis genom googlingar, diskussioner och bombat med tankar. Saken är den att enligt den barnmorska som utförde testet var jag tydligen väldigt svår att undersöka och min känsla säger att nackuppklarningen som mättes till 3.5 inte stämmer alls. Bm kunde inte ge några svar på vad det är som gjorde den dåliga prognosen utan skickade iväg oss helt utan svar efter att hon släppt en bomb över oss.

    Finns det någon här som faktiskt fått en felaktig mätning med extremhög risk som följd?

    Varför erbjuds man inte Nipt utan skickas direkt till mer osäkra metoder?!


    Vissa landsting sysslar inte med NIPT. Men du kan ju alltid välja att göra NITP privat, det kostar ca 7000kr.

    Googla så hittar du ställen som utför NIPT privat om du vill göra det.
  • Fri 3 May 2019 15:46
    #2

    NIPT är lite för nytt fortfarande. Landstingen är tungrodda organisationer och förändring tar tid (lång tid). Vissa har hunnit införa NIPT men inte alla. Om tio år är det nog NIPT för hela slanten.

    Hur många mätningar av nackspalten gjorde barnmorskan? Tog hon bara ett mått eller flera? När jag har gjort kub har de mätt upprepade gånger. Bebisen måste ligga rätt också, helt plan liksom, om den lutar huvudet bakåt så blir nackspalten tjockare och då stämmer inte måttet.

    Angående NIPT så är det egentligen lite sent att göra det om man på ultraljud har sett en förstorad nackspalt. Vad jag förstår så ska man i de fall där man på ultraljud ser markörer för kromosomfel gå direkt till diagnostiskt test, alltså fostervatten- eller moderkaksprov.

Svar på tråden Hög risk på kub