• druvan52

    Kub resultat 38 år?

    Hej! Ska på KUB nästa vecka. Vid min förra graviditet IVF när jag var 36 år fick jag resultat 1:20000. Nu är det samma äggskörd och jag såg någonstans att man inte kan förvänta sig så bra resultat pga ålder. Någon som fått bra resultat som 38-åring? Jag vet att det bara är en procentsats och att barnet kan vara skadat oavsett, men vill ändå höra från någon:) tack:)

  • Svar på tråden Kub resultat 38 år?
  • LittelG

    Hade 1/76 på KUB, men vi stressade inte upp oss nämnvärt. Gjorde NIPT som inte visade på några avvikelser. Är 37, normalviktig, inga ärftliga sjukdomar i släkten. Hoppas det går bra för dig!

  • druvan52
    Let it Rain skrev 2019-05-01 20:01:07 följande:

    1/576 hade jag vid 38 års ålder. Hade liknande siffror som du när jag var gravid vid 36.


    Tack för svar! Man undrar hur mycket åldern drar ner siffrorna, eller om det bara är blodprover och nackuppklarning som går in i ekvationen.
  • druvan52
    LittelG skrev 2019-05-01 20:16:44 följande:

    Hade 1/76 på KUB, men vi stressade inte upp oss nämnvärt. Gjorde NIPT som inte visade på några avvikelser. Är 37, normalviktig, inga ärftliga sjukdomar i släkten. Hoppas det går bra för dig!


    Vad skönt att det blev bra resultat ändå! Bra att man får nipt om det är sämre resultat på KUB!
  • Ankissen

    Jag fick 1/21 när jag väntade min trea som 38-åring. Blev rätt knäckt men NIPT visade på frisk bebis. Skulle aldrig dock utsätta mig för KUB igen utan gå direkt på NIPT oavsett pris.

  • Aliona

    Hade precis fyllt 39 vid mitt kub. Kommer inte ihåg exakt men fick runt 1/2500 på sämsta och 1/10000 på de andra två. Jag var jättenöjd med det eftersom jag pga min ålder hade räknat med mycket lägre.

  • Less is more

    Jag fick 1/4000+ när jag var 36/37 och fick ett friskt barn - året därpå blev jag gravid igen och gjorde ett moderkaksprov för ett säkert resultat. Gick också bra.

  • Babymama

    Hej druvan! Nu är jag ingen expert, men om det är samma äggskörd så är ju ägget precis lika gammalt som ditt förra ägg var där du fick 1:20000. Så egentligen har du väl ingen ökad risk pga ålder nu? Även om det ev kan se ut så vid kub eftersom de kommer att mata in din nuvarande ålder i datorn. Får du en något högre risk så vet du isåfall varför. Kromosomfel kommer ju av att äggen är äldre, din ålder nu spelar ju ingen roll. Din kropp påverkar inte äggets inneboende dna.

    Min kompis är 37 och fick 1:20000 nu precis, men jag som har gjort kub vid 29/31/33 och 35 års ålder har fått 1:6000/1:400/1:4500/1:800, men mina barn är alla kromosomnormala ändå. Så de där siffrorna säger inte så mycket egentligen. Sålänge man inte får 1:50 eller under så är det bra statistik. Jag förstår egentligen inte alls varför de ger ut siffrorna till föräldrarna. Det skulle räcka att säga ?hög risk? eller ?låg risk?, för det blir bara så mycket onödig oro när siffror varierar från graviditet till graviditet.

  • Zakopane

    Jag fick typ 1:26 000 och då var jag 40 år. Nu är barnet 1,5 år, pigg o glad. Väntar en till om en månad dessutom men vi sket i KUB denna gång.

  • Aliona
    Zakopane skrev 2019-05-06 09:39:55 följande:

    Jag fick typ 1:26 000 och då var jag 40 år. Nu är barnet 1,5 år, pigg o glad. Väntar en till om en månad dessutom men vi sket i KUB denna gång.


    Är inte 1:20000 det lägsta?
  • LittelG

    Nu ska vi inte ha fler barn men jag hade aldrig utsatt mig/oss för KUB igen. Kom ihåg att det enbart är sannolikheter det handlar om, inget annat. Som jag tror någon skrev innan - du kan få en mycket låg sannolikhet på kromosomförändringar men ändå få ett barn som har det, samt även tvärtom.

  • Zakopane

    [quote=79609819][quote-nick]Aliona skrev 2019-05-06 20:53:34 följande:[/quote-nick]Är inte 1:20000 det lägsta?[/

    Vet ej, det var vad de sa i alla fall.

  • syntharen

    Jag fick 1/900-nånting på trisomi 21 (och 1700-nånting på dom andra två) när jag var 39 år. När jag var 37 år fick jag 1/4000-nånting på trisomi 21 (och 1/20000 på dom andra två).

    Andra gången fick jag göra Nipt eftersom Lund som analyserar har ändrat gränsen från 1/500 till 1/1000 för att dom ville ha in förr blodprov att analysera. Det visade ett friskt barn. Och en frisk flicka föddes.

    Båda gångerna har nackspalten varit bra men hormonproverna drog ner siffrorna och andra gången även min ålder.

Svar på tråden Kub resultat 38 år?