• Saffranskaka

    Har jag framfall efter förlossning, har du framfall?

    Undrar om jag fått framfall eller vad kan det vara?

    Födde barn för cirka 2 veckor sedan

    Testade att trycka in ett finger nu, och är som något är ivägen för öppningen det är svårare att hitta hålet. finns en öppning o inget hänger ut utifrån dock, men tittat med en spegel och i insidan av vaginan ser man ngt där inne som ser väldigt svullet och rörigt ut.. jag har vart hos barnmorska, hon var ganska barsk o sa man kan inte ha framfall som 24 vilket inte stämmer, man kan ha det.. hon sa ngt var löst? Ville inte fråga vad.: men hon sa de läker sig. Har iaf medioker knipförmåga o ingen inkontinens, blev sydd andra graden.

    Ni som vet ngt om framfall låter detta som det? Eller är de vanligt vaginan är såhär ?konstig? veckor efter förlossningen?? Ska gå på återkontroll men mår så dåligt psykiskt av detta.. redan..

  • Svar på tråden Har jag framfall efter förlossning, har du framfall?
  • Hawk

    Jag hade nog liknande efter jag fött mitt första barn och det är fullt normalt om än lite obekvämt. Jag kan förvisso inte lova dig att du inte har framfall men slidväggarna är ju lite slappa ett tag. Jag hade såpass att jag tyckte det var obehagligt och kände det när jag stog/gick men det gjorde inte ont. Inga problem med inkontinens eller liknande men som du är nu, två veckor efter förlossning, har man ju typ noll knipförmåga där nere fortfarande. Det kommer och är bra att träna på. Det tog tyvärr ganska lång tid för mig att bli ?återställd?, de brukar säga att man ska vänta ett år. Inget var avvikande på efterkontroll så har bara avvaktat. Det tog inte ett år men väl ganska många månader. Men du är yngre så det kanske går snabbare.

    Om det inte är verkligt besvärande (förstår din oro dock) så skulle jag avvakta och köra knipövnnngar/mammamageträning till efterkontrollen. Du kan läsa på bakingbabies.se som är väldigt informativt om du vill veta lite mer.

  • Linda2barnsmamma
    Saffranskaka skrev 2019-05-01 20:11:28 följande:

    Jag vet man kan få det i 20 års åldern

    Hur märkte du av ditt?


    Vill bara säga att de kan ta 6 månader innan de känns något normalt där nere efter du fött barn vet dock inte om du har fler sen innan :)

    Ja kände den där tyngdkänslan efter förlossningen . Men reflektera aldrig över det så gick med detta till 2017 då jag blev gravid med nr 3.

    Nu kommer lite mer detaljerad info så ja hoppas du inte är kvackelmagad

    Kände att det tröck nedåt så tog en spegel och tittade. Såg då som två mjuka bollar, en uppe o en nere som bukta ut lite. Inte så de va utanför men på insidan av slidan om du förstår.

    Var hos gyn och kollade upp detta och det var lätt framfall av urinblåsan och tarmen.

    Om jag är förstoppad så får ja ibland hålla emot urinblåsan och eller trycka bak tarmen innifrån slidan så avföringen kommer ut lättare, då avföring stannar där när den buktar in i slidan :)

    Kan även vara svårt att tömma urinblåsan vissa dagar då jag stått/gått mycket och de sjunker ner lite. Har lärt mig leva med det, och det finns ring man kan sätta in så länge då dom helst inte vill operera åt allting innan man är klar med barn.

    Jag är idag gravid med nr 4 i v 34. funkar ganska bra ändå. Känner inte av det alltför mycket, men knipa är bra o göra. Det kan inte ta bort framfall, men kan hindra att det blir värre..

    Så tyvärr, har man en gång fått framfall så får man inte bort det utan operation.

    Det är bara du frågar något.

    Jag är idag 29 förresten och tror jag är klar efter denna 4a med barn så får se hur det ser ut för min del senare..
  • isofija

    Det är för tidigt att veta redan nu, kroppen läker fortfarande.
    Amningen gör också att man har hormoner som påverkar kroppen ff.

    Oftast vill de tex inte operera inom ett år efter man fått barn för att så mkt läker ff.
    Sen generellt är oftast mvc eller vanliga gynekologer inte bra på att bedöma förlossningsskador.


    Jag hade turen att få träffa en bra läkare via min barnmorska som kunde se att jag har ett bakre framfall. Det är något jag misstänkt i ca ett halvår och fick barn feb 2018. (gravid med nr2 just nu)


    Men de säger att framfall gör man helst inget åt försen man är färdig med barnafödande då det krävs operation som kan gå tillbaka om man föder igen.


    Har dock hört att en del opererar sig och sen tar kejsarsnitt om de ska få barn igen.

  • Linda2barnsmamma
    isofija skrev 2019-05-02 15:26:46 följande:

    Det är för tidigt att veta redan nu, kroppen läker fortfarande.

    Amningen gör också att man har hormoner som påverkar kroppen ff.

    Oftast vill de tex inte operera inom ett år efter man fått barn för att så mkt läker ff.

    Sen generellt är oftast mvc eller vanliga gynekologer inte bra på att bedöma förlossningsskador.

    Jag hade turen att få träffa en bra läkare via min barnmorska som kunde se att jag har ett bakre framfall. Det är något jag misstänkt i ca ett halvår och fick barn feb 2018. (gravid med nr2 just nu)

    Men de säger att framfall gör man helst inget åt försen man är färdig med barnafödande då det krävs operation som kan gå tillbaka om man föder igen.

    Har dock hört att en del opererar sig och sen tar kejsarsnitt om de ska få barn igen.


    Ja allt det där fick jag med göra skönt o höra att de ändå säger samma saker.

    Fick min nr 3 i feb 2018
  • Babymama

    Om jag var du Saffranskaka så skulle jag försöka ta det lugnt. För det första så är det, som de andra i tråden skriver, så att det inte ens är säkert att det är framfall du ser. Du är så nära nära inpå förlossningen fortfarande och det tar tid för saker och ting att gå tillbaka till normalstatus efter en vaginal förlossning. Det är därför man inte har återbesök förrän efter åtminstone 2-3 månader efter förlossningen.

    För det andra så behöver det inte vara någon katastrof att ha ett mindre framfall. Jag har det sedan sex år tillbaka och om jag inte känner efter med handen så finns det ingen chans i världen att jag skulle märka det. Jag upptäckte det just för att jag skulle kolla status efter förlossningen, och just då kände jag en skavande känsla, men efter att ha knipit mycket har jag inga som helst symptom. Det försvann ganska snabbt när jag började ordentligt med knipövningar. Knipövningarna kan inte ta bort ett framfall, men jag har läst att det kan minska eventuella besvär och för mig stämmer det verkligen. Jag har heller inga problem vid sex. Jag har fött två barn vaginalt efter att framfallet konstaterades och mitt framfall har vad jag kan märka inte förvärrats.

    Om du fortfarande tycker att det är ett problem om några månader så kan du gå till gynekolog och kolla upp det, men som de andra skriver så gör man inget åt det om man inte är färdig med barnafödande, eller eventuellt har enorma besvär. Kör på med knipandet du så hoppas jag att det känns lite bättre snart!

Svar på tråden Har jag framfall efter förlossning, har du framfall?