• M123M

    Hjälp!! Tre MA i rad

    Hej.. Jag har inte varit så aktiv här på fl utan bara försökt hitta någon gammal ståd i samma situation men hittar ingen och gör därför en egen..

    Jag har en dotter på 3 år, född 2016, med samma person jag är tillsammans med idag och vi vill nu gärna ha ett syskon.

    Jag har haft 3 MA på kort tid.

    Blev gravid Juni 2018 - MA v.8

    Blev gravid Oktober 2018 - MA v.6

    Blev gravid Januari 2019 - MA v.8

    Jag jobbar på lager där jag lyfter kartonger 0-30kg hela dagarna och puttar o drar tunga pallar med vanlig pallyftare. Jag har känt av alla tre graviditeter, jobbat här 2 år, att jag fått ont i nedre delen av magen. Har känt mig tung, som en tryckande känsla, väldigt långt ner. Jag undrar därav om detta kan bero på mina MA.

    Min bm säger nämligen att man kan lyfta tungt, träna och jobba precis som vanligt utan några problem. Att mina MA inte beror på mitt jobb. Men själv känner jag att det inte känns rätt.

    Min bm har skickat remiss om missfallsutredning men det är om minimum 4månader man kommer ta dessa tester, sen ytterligare månader för provresultaten. Jag vill inte vänta, vill istället säga till min arbetsgivare att jag är gravid nästa gång, om vi försöker nu i maj igen, och ev bli omplacerad. Och dessutom kunna ta det lugnt i 4 veckor den kommande semestern som snart är här.

    Ska jag chansa och försöka igen? Eller vänta på utredning??

    Jätte jätte tacksam för svar!! <3 <3 <3

  • Svar på tråden Hjälp!! Tre MA i rad
  • Ellendellen
    M123M skrev 2019-05-01 20:51:30 följande:

    Hej.. Jag har inte varit så aktiv här på fl utan bara försökt hitta någon gammal ståd i samma situation men hittar ingen och gör därför en egen..

    Jag har en dotter på 3 år, född 2016, med samma person jag är tillsammans med idag och vi vill nu gärna ha ett syskon.

    Jag har haft 3 MA på kort tid.

    Blev gravid Juni 2018 - MA v.8

    Blev gravid Oktober 2018 - MA v.6

    Blev gravid Januari 2019 - MA v.8

    Jag jobbar på lager där jag lyfter kartonger 0-30kg hela dagarna och puttar o drar tunga pallar med vanlig pallyftare. Jag har känt av alla tre graviditeter, jobbat här 2 år, att jag fått ont i nedre delen av magen. Har känt mig tung, som en tryckande känsla, väldigt långt ner. Jag undrar därav om detta kan bero på mina MA.

    Min bm säger nämligen att man kan lyfta tungt, träna och jobba precis som vanligt utan några problem. Att mina MA inte beror på mitt jobb. Men själv känner jag att det inte känns rätt.

    Min bm har skickat remiss om missfallsutredning men det är om minimum 4månader man kommer ta dessa tester, sen ytterligare månader för provresultaten. Jag vill inte vänta, vill istället säga till min arbetsgivare att jag är gravid nästa gång, om vi försöker nu i maj igen, och ev bli omplacerad. Och dessutom kunna ta det lugnt i 4 veckor den kommande semestern som snart är här.

    Ska jag chansa och försöka igen? Eller vänta på utredning??

    Jätte jätte tacksam för svar!! <3 <3 <3


    Hej! Jag har också haft tre stycken MA på rad. Har inga barn sedan tidigare. Jag fick mitt senaste missfall i november och då satte dom upp mig i kö för utredning. Läkaren sa då att jag absolut inte ska bli gravid innan då det inte går att göra en ordentlig utredning ifall man är gravid. Om något är fel vill man ju gärna veta det innan nästa graviditet så man eventuellt kan behandla, annars blir det ju bara missfall igen. Jag va jätteledsen över att behöva vänta men stod ut. När utredningen väl gjordes upptäcktes inga fel så hade lika gärna kunnat börja försöka bli gravid, men det kunde jag ju inte veta då. 

    Kram 
  • M123M

    Jaha vad snabbt du fick utredning, två månader.. ! När fick du provsvar, fick du reda på dessa med en gång eller var det väntetid på det också?

    Hur har det gått för dig nu i efterhand?

    Kram

  • FruW85

    Vad konstigt att hon säger så. När jag googlade på det så fick jag upp väldigt mycket forskning som pekar mot att det ökar risken för missfall om man lyfter tungt. Och enligt många studier så verkar det inte heller handla om särskilt tungt heller.
    Min bm frågade dessutom mig om min arbetssituation just ifall jag hade ett sådant yrke som medförde risker och där lät det som att hon räknade in tunga lyft.
    Jag har haft två ma innan den här graviditeten och nu lyfter jag ingenting som känns det minsta riskabelt. Det känns helt enkelt inte värt att chansa. =/

  • M123M

    Ja det har jag också läst att man ska undvika det. Men eftersom min bm så att man kunde lyfta och hålla på så litade jag på henne, vilket jag nu i efterhand ångrar att jag gjort. Ringde nyss sjukhuset och kollade om min remiss kommit in då jag inte fått någon informationsblad som man skulle få inom 2veckor. Det visade sig att dom inte skickat in min remiss försen några dagar sedan ???? Så nu får man väl vänta ännu längre.

    Ush det är ju så hemskt med missfall, och det känns ju inte som att männen, iaf i mitt fall, där hemma inte riktigt förstår hur snabbt man fäster sig till det lilla fröet i magen och sendan känslan därefter, att man bara går i väntar på att allt ska ut.

  • Ellendellen
    M123M skrev 2019-05-02 10:11:45 följande:

    Jaha vad snabbt du fick utredning, två månader.. ! När fick du provsvar, fick du reda på dessa med en gång eller var det väntetid på det också?

    Hur har det gått för dig nu i efterhand?

    Kram


    Läkaren sa först att det skulle dröja tre månader, men jag va helt knäckt under det läkarbesöket och började gråta så då sa han att han skulle fixa så jag kunde komma tillbaka efter två månader och det fick jag :D Det tog två veckor att få tillbaka provsvaren. Jag fick progesteron och trombyl utskrivet när jag blev gravid igen och går imorgon in i vecka 13 :) har sett ett tickande hjärta i både vecka 7+4 och 9+0 så hoppas det går vägen den här gången!
  • nnnnnnnn

    Kopierar denna kur från en gammal tråd, den går även under namnet "mirakelkuren" då den brukar ge bra resultat... (Jag har googlat lite och sett att en massa andra kurer även kallas det):


    vi fick utskrivet zink + magnesium för att öka chanserna till ett livsdugligt foster. Funkade för oss och för 3 andra par vi tipsade efter vår lyckade kur.


    Det var överläkaren på KK som skrev ut till oss, men till kompisarna och deras vänner så var det husläkaren (som muttrade något om att "det skadar ju inte iallafall, även om jag inte tror det hjälper heller")

    såhär fick vi:
    1 st solvezink (45 mg brustablett) 1 per dag (per person, både mannen och kvinnan) varje dag i 30 dagar. Därefter 0,5 tablett per dag. Kvinnan tar hela grav. Mannen tar tills livsdugligt foster påvisats (tex vid RUL)
    1 st Emgesan (250 mg tablett) 1 per dag (per person). Dela gärna och ta en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen.Kvinnan tar t.o.m. v. 36, mannen till livsdugligt foster påvisats.

    helst ska båda ta 3 mån före man försöker, men bättre att ta så fort man kan om man redan försöker.

    Och GIVETVIS ska man ändå ta folsyra!!!

    lycka till!


  • nnnnnnnn

    Kan tillägga att vi hade fler mf/ma än ni och sedan körde vi denna och då gick det väldigt bra!

  • M123M

    Jaha ja den kanske man ska ta och prova! Tog Albyl minor sista graviditeten och delade dessa i 3 som skulle motsvara Trombyl. Gick längre än de två andra graviditeterna, kom till 8+6, men tror mer på att det var mitt jobb nu faktiskt när jag läst lite mer om att bära tungt och även det som fruw85 skrev.

    Just den veckan hade det varit jätte mycket att göra på jobbet och blev inte bättre av att jag hade gjort vul 8+0 veckan innan.. Såg då ett tickande hjärta, allt såg bra ut, och därefter var jag väldigt energisk o glad och började våga För mycket som gjorde att jag började lyfta och bära tungt som vanligt igen.

    Men det är ju det, man vet inte. Man blir ju tokig på att inte veta.

Svar på tråden Hjälp!! Tre MA i rad